سرتیتر اخبار
 

این روزها اساتیدی کارآفرین، در حال بافتن تار و پود امید پنبه کاران گلستان هستند تا با اراده محکم خود به آرزوی چندین ساله آن ها در سرزمین طلای سپید رنگ واقعیت بدهند.

کارخانه ریسندگی و بافندگی ماهوت شمال در راستای ارتقاء فعالیت های فرهنگی ورزشی جوانان شهرستان علی آباد کتول از تیم فوتبال استقلال کتول حمایت مالی حمایت کرد.

نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی از پرستاران این شهرستان به مناسبت هفته پرستار تجلیل کرد.

به گزارش زرین نامه: به باور بسیاری از کارشناسان، آموزش زیر بنا و محور توسعه بسیاری از مقولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... در جامعه کنونی است و هر چه ریل گذاری در این مسیر با دقت و ظرافت بیشتری صورت پذیرد، حرکت رو به جلوی جامعه و رسیدن به چشم انداز های توسعه ای و آینده محور، سریعتر و باورپذیرتر خواهد بود.

هر چند نهاد های متعددی متولی آموزش در کشور هستند ولی بی تردید نقش آموزش و پرورش در این میان از سایر نهاد ها پررنگ تر و جدی تر است. آموزش و پرورش با پذیرش تولیت تربیت نسل جوان، این امتیاز را داراست که بتواند منشاء تحولات رفتاری و شخصیتی مثبت در شاکله نسل جوان شود و با القاء باورهای علمی، منطقی و معرفتی، زمینه را برای رشد همه جانبه دانش آموزان در ویژگی های رفتاری، اخلاقی، اجتماعی و ... فراهم سازد. در واقع آموزش و پرورش با آموختن مهارتها به افراد جوان و با استعداد راه را برای یافتن جایگاه ارزشمند فرد در جامعه، هموار می سازد.

بدون شک جامعه ای که شکل گرفته و منبعث از چنین دانش آموزانی باشد، قطعاً با کژتابی ها و ناهنجاری های کمتری مواجه است و سرمایه و انرژی مادی و معنوی کمتری صرف  برخورد با هنجارشکنان خواهد کرد و اینجاست که اهمیت رسالت آموزش و پرورش بیش از پیش رخ می نماید.

در حال حاضر توجه صرف به آموزش آکادمیک و نبود آموزش منسجم و کافی در سایر ابعاد و لایه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و ...، زنگ خطرهای متعددی را در سطح جوامع انسانی به صدا درآورده است. افزایش اعتیاد، سرقت، طلاق، رفتارهای پر خطر، درگیری های لفظی و فیزیکی، عدم توجه به قوانین مدنی، مالیاتی، قضایی و حتی راهنمایی و رانندگی و بسیاری کژتابی های متداول در سطح جامعه ماحصل همین نگاه تک بعدی به مقوله آموزش است.

آموزش و پرورش باید زمینه ساز پرورش و تربیت شهروندانی اخلاق مدار و قانون محور باشد تا جامعه ای که قرار است با این شهروندان ساخته شود، جامعه ای عاری از فساد و پلشتی های رایج باشد.

براي رسيدن به جامعه اي ايده آل، پيشرفته و پويا که در آن انسان ها صاحب حق و حرمت باشند، نيازمند تشکيلات نو، معلمان نوانديش و دانش آموزانی نوپرداز هستيم. شهيد مطهري از جمله کساني بود به همه ابعاد توجه داشت و همواره از انسان به عنوان موجودی صاحب حق و حرمت با استعدادهای خاص یاد می کرد. او که درد دين داشت و تلاش مي کرد دين را آنگونه بفهمد و بفهماند که در دنياي امروز کارساز و به عبارتی کاربردی باشد تا بتواند انسان های نو اندیش و ایده پرداز پرورش دهد. «مرحوم مطهري، دين را آنگونه مي ديد که اولا عادلانه باشد و ثانيا متناسب با شان انسان آزاد باشد.»

پرورش چنین انسان هایی محقق نخواهد شد مگر با خلق نگاه آینده محور به سرمایه های گرانقدر آموزش و پرورش که معتبرترین و قابل اعتماد ترین آن ، سرمایه انسانی و در یک کلام فرهنگیان است.

توجه ویژه به نیاز های عمومی و معیشتی فرهنگیان می تواند گام اول در گذر از آموزش و پرورش سنتی به آموزش و پرورش همه سو نگر محسوب شود. معلمان به سبب آن که هسته ی مرکزی دستگاه تعلیم و تربیت و مجریان حقیقی این امر هستند، در تحقق و توسعه این رویکرد تاثیر به سزایی خواهند داشت و این نقش و رسالت غیر قابل انکار است.

از سوی دیگر داشتن نگاه توسعه ای و همه جانبه در تولید محتوی کتاب ها و سرفصل های آموزشی می تواند به عنوان دومین گام در این انقلاب آموزشی محسوب شود. بی تردید تلاش در گنجاندن مفاهیم ارزش مدار و اخلاق محور، آموزش خرده فرهنگ های زندگی ساز و یک کلام تدریس مفاهیم کلی زندگی در کنار مفاهیم آکادمیک و علمی، می توانند نوید داشتن یک جامعه پویا و شهروند مدار را در ذهن ها متبادر سازد.

امید است متولیان امر گسترش فراوان علوم و وسایل ارتباطی و رسانه ها را به فال نیک گرفته و این دگرگونی و تغییر جهت در وظایف آموزش و پرورش زمینه ساز ایجاد تحول و توسعه پایدار در جامعه شود و تربيت کننده انسان هايي باشد که بدانند ريشه در گذشته دارند، اما در دنياي امروز زندگي مي کنند و بايد به آينده بينديشند. فلذا شایسته است دانش آموزان در کنار مفاهیم علمی و آکادمیک، با راهکار های ایجاد تعامل با دیگران، دورنمای اشتغال، فنون و تکنیک های بهره وری، اصول دیانت، فن کنترل خشم و در یک کلام اصول زندگی آشنا شوند.

به گزارش زرین نامه: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش چند سالی است که با جدیت و انسجام خاصی برگزار می شود. بی تردید پرداختن به مقوله فرهنگ و هنر در موازات آموزش مفاهیم اکادمیک، زمینه ساز ایجاد روحیه نشاط و خودباوری در دانش آموزی شده و از نگاه دیگر می تواند حتی زمینه اشتغال دانش آموزان و کسب درآمد را فراهم سازد.

 photo 2020 12 27 10 44 37

محمد علی اصلانی معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول در خصوص اهمیت پرداختن به مقوله فرهنگ و هنر در مدارس گفت: امروز یکی از اهداف ما در مدارس توجه به استعدادها و ظرفیت‌های هنری دانش آموزان است. شاید تا همین چند سال قبل به دلیل فضا سازی و جوزدگی به رشته های ریاضی و تجربی بسیاری از دانش آموزان علی رغم داشتن ذوق و استعداد هنری ، نمی توانستند هنر خود را به منصه ظهور بگذارند ولی در سال های اخیر توجه ویژه ای به هنر صورت گرفته است و گام گذاشتن در این مسیر آثار، پیامد و تاثیرگذاری های متعددی دارد که شناسایی نخبگان هنری اولین سیگنال مثبت آن است.

اصلانی همچنین ایجاد روحیه نشاط در مدارس، آشنایی با انواع هنر های مختلف و شرکت در کارگاه های آموزشی( البته در شرایط کرونا این کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شوند)، تجاری سازی و زمینه سازی ایجاد اشتغال و ... را از مزایای این جشنواره ها عنوان کرد و افزود: امسال سی و هشتمین دوره این جشنواره در ۷۰ رشته برگزار می شود که وسیع ترین و گسترده ترین فعالیت آموزش و پرورش است و در صورت همراهی مدیران و معاونان پرورشی مورد استقبال دانش آموزان بسیاری قرار می گیرد. شایان ذکر است که سال گذشته بیش از ده میلیون نفر در سراسر کشور در این مسابقات شرکت کردند که به نوعی یک رکورد محسوب می شود.

وی همچنین در خصوص بخش های مختلف جشنواره های هنری درآموزش و پرورش گفت: جشنوراه های متعددی در آموزش و پرورش برگزار می شوند که شامل بخش های ادبی و پژوهشی در حوزه شعر، داستان نویسی، مقاله پژوهشی، كتابخوانی و نقد ادبی، رسانه و فضای مجازی در حوزه های وبلاگ نویسی، نشریه الكترونیكی، بازی های رایانه ای، بخش‌ نمایش در حوزه های تئاتر صحنه ای و عروسكی، نمایشنامه خوانی، نقالی و فیلم كوتاه، در بخش تجسمی دو محور دستی و هنرهای تجسمی و هنرهای معاصر، نساجی، سفال و سرامیك، حجم سازی، طراحی، آبگینه و خوشنویسی در بخش هنرهای معاصر در حوزه نقد هنری، طراحی، كاریكاتور، عكاسی، گرافیك و‌ پوستر و ... می باشند. با این حجم از رشته تقریباً همه دانش آموزان می توانند دستک در یک رشته مورد علاقه شرکت کنند و خودشان را محک بزنند

معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول در خصوص مسابقه پرسش مهر گفت: مسابقه پرسش مهر شناسنامه فعالیت های فرهنگی و هنری آموزش و پرورش است و مدیران باید تلاش کنند تا شاهد حضور حداکثری دانش آموزان در این جشنواره مهم باشیم.

ایشان همچنین به تمدید و اضافه شدن چند بخش به این جشنوراه اشاره کرد و گفت: مهلت شرکت در جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری تمدید و 2 گرایش به بخش هنرهای نمایشی ویژه دانش‌آموزان افزوده شده است. دانش‌آموزان و فرهنگیان علاقه‌مند به هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه می‌توانند تا 20 دی ماه در رشته‌های معرفی شده در این جشنواره شرکت کنند. در این دوره گرایش‌های نمایشنامه نویسی و استندآپ کمدی به بخش هنرهای نمایشی ویژه دانش‌آموزان افزوده شده است.

وی در خصوص راهکارهای ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت دانش آموزان در جشنواره های هنری، فرهنگی، ورزشی و علمی گفت: در شهرستان بنا داریم با ایجاد یک بانک اطلاعاتی، دانش آموزان و فرهنگیان علاقه مند و مستعد در رشته های مختلف را شناسایی کنیم و با برگزاری کارگاه های آموزشی ، زمینه حضور جدی تر و حرفه ای در این مسابقات را فراهم کنیم. در حقیقت نگاه ما به مسابقات فراتر از سرگرمی است و معتقدیم دانش آموزان باید با همه ابعاد مقولات فرهنگی و هنری آشنا شوند و نگاه حرفه ای پیدا کند.

وی در خاتمه به ضرورت اطلاع رسانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: گاهاً مشاهده می شود که اطلاع رسانی مسابقات فرهنگی و هنری در اولویت مدیران مدارس نیست و در حق دانش آموزان مستعد اجحاف می شود. شایسته است مدیران مدارس ضمن بارگذاری فراخوان های جشنواره های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، پرسش مهر و ... در سامانه شاد و دعوت دانش آموزان به شرکت در این مسابقات، نقش پررنگ تری در هر چه با شکوه تر برگزار شدن این مسابقات ایفا کنند.

آیین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش زرین نامه: اختلال بیش فعالی/نقص توجه(ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است که در سالهای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته و بهتر از گذشته تشخیص و درمان می شود.  معمولا این کودکان با شکایت های پرتحرکی، ناسازگاری، بی علاقگی برای انجام تکالیف و جاانداختن و بی دقتی در دیکته برای درمان ارجاع می شوند، که گاهی والدین به علت نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم در این زمینه کودک را مورد سرزنش ،تحقیر، و رفتارهای خشونت آمیز قرار می دهند که نه تنها اختلال کودک تخفیف نیافته، بلکه باعث افزایش لجبازی و نافرمانی و کاهش اعتماد به نفس او می شود. به منظور اشنایی بیشتر با این اختلال گفتگوی کوتاهی با ریم فرزاد فر، کارشناس ارشد روان شناسی انجام داده ایم که حاوی نکات علمی متعددی است.

photo 2020 12 17 16 28 37

راههای تشخیص اختلال بیش فعالی و نقص توجه چیست؟ برای تشخیص اختلال بیش فعالی و نقص توجه 3 علامت را باید در نظر بگیریم .

1- نشانه های بیش فعالی و پرتحرکی: که خود را به صورت پرحرفی، مدام در حال  حرکت وجنب و جوش بودن، عصبی و حساس بودن و مرتب بالا و پایین پریدن نشان می دهد واین نشانه ها  زمانی اختلال محسوب می شود که در عملکرد روزانه کودک مشکل ایجاد کند مثلااینکه کودک نتواند با دوستان خود بازی کند یا اینکه نمی تواند بنشیند و به درسش گوش دهد.

2- مسائل مربوط به کنترل تکانه:تکانه یعنی کودک کاری را بدون فکر انجام دهد. مثلا کودک بیش فعال نمی تواند منتظر بماند تا معلم سوالش تمام شود و هنوز سوال تمام نشده جواب می دهد،نمی تواند نوبت را رعایت کند، نداشتن صبر وتحمل کافی، پریدن وسط صحبت دیگران،و نداشتن حوصله برای ایستادن در صف که این نشانه ها در دوران کودکی تا حدودی طبیعی است و متخصص می تواند تشخیص دهد که این رفتارها از حد طبیعی خارج شده است یا نه

- نشانه های نقص توجه و تمرکز: این نقص معمولا در دوران مدرسه خود را نشان می دهد که کودک تمرکز کافی و پایداردر کلاس درس ندارد و محرکهای اطراف حواس او را پرت می کند معمولا در دیکته به علت بی دقتی کلمات را جا می اندازد که این مسله باعث افت تحصیلی کودک می شود

-علائم بیش فعالی ونقص توجه از چه زمانی قابل تشخیص می باشد؟ معمولا این علایم قبل از 7 سالگی قابل تشخیص می باشد ونشانه های تشخیص داده شده حداقل 6 ماه با 5 آیتم درخانه و مدرسه در فرد وجود داشته باشد.

- اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کدام جنس بیشتر دیده می شود؟ اختلال بیش فعالی در پسران 3 برابربیشتراز دختران دیده می شود، و باتوجه به بررسی کودکان و جامعه، این میزان در مردان به زنان نسبت 3 به 1 است.

- نحوه تشخیص دادن اختلال بیش فعالی و نقص توجه چیست؟ این اختلال از جمله اختلالی است که تشخیص آن مشکل است. تشخیص براساس نشانه های رفتاری انجام می شود و براساس مصاحبه ای که متخصص با پدر و مادر و معلم براساس پرسشنامه کارنز انجام می دهند این اختلال تشخیص داده می شود.

- علت اختلال بیش فعالی و نقص توجه چیست؟ علت این اختلال می تواند جزپیامدهای چند عاملی با ریشه وراثت و خانوادگی، محیطی همچون مصرف سیگار و الکل مادردر دوران بارداری، استرس زیاد مادر در دوران بارداری، کم وزنی کودک در زمان تولد و نارس بودن  ،مسمومیت با  سرب و صدمات و اختلال مغزی و تفاوتهای ساختاری، یکی ازتئوریهای اولیه ایجاد این بیماری است.تکنیک های تصویربرداری مغزی در کودکان بیش فعال نشان می دهد که قسمتی از مغز کارکرد لازم را ندارد از جمله قسمت های پیش پیشانی یا پری فرونتال مغزکه با بچه های عادی متفاوت است.

- آیا افراد با مشکلات بیش فعالی و نقص توجه بهبود پیدا می کنند؟ سیرADHD  متنوع است، بهبودی در صورت وقوع معمولا بین 12 تا 20 سالگی رخ می دهد و بهبودی قبل از 12 سالگی نادر است. گاهی علائم در بلوغ بهبود یافته و گاهی نیز در بزرگسالی ادامه می یابد. با افزایش سن تحرک کمتر شده ولی اختلال تمرکز و رفتارهای ناگهانی می تواند باقی بماند. در 15 الی 20 درصد موارد، علائم همراه با افزایش سن ادامه می یابد. بدون درمان تنها یک سوم تا نصف کودکان دچار ADHD  می توانند با علائم خود در زندگی سازگار و منطبق باشند و الباقی مستعد بروز مشکلات ثانویه خواهند بود.

- روش های درمانی کودکان بیش فعال کدامند؟ قطعا اولین شیوه درمان کودکان بیش فعال، دارودرمانی است که غالبا با استفاده از داروهایی از جمله ریتالین با تجویز متخصص انجام می شود کمی از تحرک کودک کم و به تمرکز او کمک می کند. در کنار دارودرمانی می توان از روشهای آموزش به والدین، رفتاردرمانی و توانبخشی شناختی استفاده کرد.

 

در ضمن والدین می توانند با تشخیص زود هنگام این اختلال و شرکت در کلاسهای آموزش مهارتهای فرزندپروری و مهارتهای زندگی کمک قابل توجهی به فرزندان خود کنند

 

 

به گزارش زرین نامه: ازدواج یک پدیده اجتماعی پیچیده و  چند بعدی است که ایجاد توازن و حل تعارضات بین زوجین در این پدیده خاص، نیاز به تخصص و آگاهی بخشی چند لایه دارد.

در حقیقت این تصور که دو نفر می توانند بدون داشتن ابزار شناخت رفتاری یکدیگر و یا به عبارتی بدون مطالعه دفترچه راهنمای زندگی، یک زندگی بدون دغدغه و درگیری داشته باشند، یک خرافه محض است.

photo 2020 12 13 14 13 32

داشتن یک زندگی مشترک پویا و به دور از تنش های معمول این روزهای نسل جوان، نیاز به آموزش مهارت های متعددی دارد که کمتر از آنها می شنویم. هر چه خانواده از دوام و قوام بیشتری بهره مند باشد، دستیابی به جامعۀ سالم، سریع تر محقق خواهد شد چرا جامعه پویا درگروِ سلامت خانواده و خانوادۀ کارآمد است.

زوج درمانی یکی از این آموزش های مورد نیاز نسل های جوان است که می تواند با گشودن پنجره های نوین، افق های جدید را در زندگی زوجین نمایان کند.

برخی از مشاوران خانواده و زوج درمان‌گران بر این باورند که زوجین به ویژه در سال های اول ازدواج به لحاظ برقراری ارتباط با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. حتی اگر زوج‌ها زمینه‌ی فرهنگی و قومیتی یا حتی تحصیلاتی مشابهی داشته باشند؛ آنها در خانواده‌های متفاوتی بزرگ شده‌اند و با عادت‌های متفاوتی زندگی کرده‌اند. بنابراین ممکن است در موارد عادی نظیر تعیین وظایف، نوع رفتار با یکدیگر، پذیرش سلائق و ... با یکدیگر دچار اختلاف عقیده شوند. ضرورت مشاوره و زوج درمانی درست از همین سال ها و همین خرده اختلاف ها بیش از پیش احساس می‌شود.

داشتن تصورات صحیح یا نگرش‌های سازنده؛ دانش و مهارت‌های پیشرفته جهت حفظ رابطه‌ای عاشقانه، ظرفیت پذیرش سلیقه طرف مقابل، جراتمندی در بیان عقیده و ... مهارت هایی هستند که مشاور با آموزش آنها به زوجین باعث می شود آنها بتوانند مسئولیت‌های رفتاری، زناشویی، عاطفی، جنسی، والدینی، خانوادگی و اقتصادی‌شان را به نحو احسن انجام دهند.

با وجود اهمیت ضرورت این رویکرد در قوام یافتن رفتارهای خانوادگی و جلوگیری از تنش یا حتی متلاشی شدن خانواده ها، دردمندانه زوج درمانی و مراجعه به مشاور  به عنوان آخرین پناهگاه زوجین محسوب می شود!

در حالیکه انتظار از این شیوه بهبود روابط بین زوجین است متاسفانه زوجین با نیت طلاق گام در این وادی می گذارند و نتیجه نیز از پیش هویداست!

اهمیت نقش مشاوره را در حل تنش ها و تعارضات باید جدی تر و پررنگ تر نمایش داد. ممکن است دو نفر انتظارات متفاوتی از یک رابطه داشته باشند و برای مسائل جزیی و یا مهم؛ ارزش‌های متفاوتی قایل شوند. هنگامی که زوجین از فرهنگ‌های متفاوتی باشند؛ ممکن است این اختلاف‌ها بیشتر هم بشود. با وجود این تفاوتها و پیچیدگی رفع آن‌ها از یک سو و عدم حمایت از سمت فرهنگ بزرگ‌تر از سوی دیگر؛ خیلی هم عجیب نیست که بعضی از زوجها به آسانی هم‌دیگر را ترک کنند. اما یک مشاور می تواند با دانش و تخصصی که اندوخته است و با تجارب متعددی که اندوخته است، نقش یک راهبر یا راهنما را در زندگی جوانان ایفا کند و آنها را در یافتن مسیر صحیح زندگی یاریگر باشد.

حتی زوج‌هایی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و و در دوره‌ی نامزدی قرار دارند وارد مسیر پر تلاطمی شده‌اند که شکست در عشق یا تعهدی پایدار نهایت آن است. این افراد نیز می توانند به کمک مشاور و زوج درمانی مشکلات احتمالی رابطه‌شان را پیش بینی و حتی پیش از ازدواج درک؛ حل و از بروز مجدد آن پیشگیری کنند.

شرایط روانی این افراد با زوج‌های بی‌تجربه و جوانی که بدون شناخت کافی از همدیگر پای در عرصه زندگی می گذارند، تفاوت زیادی دارد. چرا که با بینش و شناخت وارد زندگی شده اند و بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. آمار به ما می‌گویند که به احتمال بسیار زیاد این افراد که برای زندگی زناشویی خود برنامه ریزی کرده و خود را نیازمند مشاور و مشاوره می بینند، خوشبخت می‌شوند و ازدواج طولانی‌ای را تجربه می‌کنند.

امید است خانواده ها در عصر کنونی که ذائقه رفتاری و اجتماعی افراد تغییر پیدا کرده است، بیش از گذشته به نقش مشاور و آموزش علمی زوجین توجه داشته باشند و آموزش مهارت های رفتاری و اخلاقی قبل ، حین و بعد از ازدواج را فراموش نکنند و قبل از اینکه فرزندان خود را راهی خانه بخت کنند، از آنها بخواهند دفترچه راهنمای زندگی را ورق بزنند!

فرزانه شقاقی روانشناس و مشاور خانواده درمانی-زوج درمانی

به گزارش زرین نامه: برنج در اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک غذای اصلی شناخته می شود. در حقیقت برنج ایرانی یکی از قدیمی ترین غلات است که بشر از چند هزار سال قبل به کشت آن مبادرت می ورزید. در اسناد و دست نوشته های تاریخی نیز همواره برنج به عنوان یک محصول پر مصرف در کنار گندم معرفی شده است. پیشینه کشت برنج به نواحی جنوب شرقی آسیا مخصوصا کشور های هندوستان، فیلیپین و چین باز می گردد. در حال حاضر برنج به عنوان یک غذایی اصلی در سفره بیش از نیمی از جمعیت کره زمین دیده می شود و پس از گندم، بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

در ایران هم برنج به عنوان یک غذای اصلی شناخته می شود و اکثر ایرانیان مصرف این ماده غذایی را در وعده ناهار ترجیح می دهند. به دلیل بارش های منظم و فراوان و زمین های حاصلخیز بیشترین کشت این محصول در کشور در استان های گیلان، مازندران و گلستان انجام می شود به نحوی که نزدیک به هشتاد درصد تولید برنج کشور در این سه استان انجام می شود.  از انواع برنج ایرانی میتوان به برنج هاشمی ، صدری (دم سیاه، دم زرد، دم قرمز )، طارم، علی کاظمی و برنج پر محصول ( شیرودی، فجر، خزرو..)  نام برد که هر از کدام از این ارقام طرفداران خود را دارد و انتخاب برنج بستگی به ذائقه افراد دارد.

با وجود مصرف روزانه توسط ایرانیان خرید برنج همواره یکی از دغدغه های خانواده های ایرانی است. چرا که معمولاً ایرانی ها برنج را در حجم بالا و تقریبا برای مدت یک سال خریداری می کنند و اگر این برنج نا مرغوب باشد، قطعاً در اقتصاد و تغذیه خانواده دچار چالش می شود. چرا که عمدتاً نه امکان تعویض برنج وجود دارد و نه می توان یک سال را با برنج نامرغوب آشپزی کرد و پشت سر گذاشت!

در سال های اخیر هم به دلیل کمبود و نبود نظارت های مستمر بسیاری از سودجویان برنج های پاکستانی و هندی را با برنج های مرغوب ترکیب کرده و به اسم برنج شمال به فروش می رسانند که در بسیاری از مواقع تشخصیص برنج خالص از برنج تقلبی دشوار است.

هر چند بهترین راه برای نیفتادن در دام سود جویان مراجعه به فروشگاه های معتبر و افراد قابل اعتماد است ولی داشتن اطلاعات در مورد نحوه خرید برنج، نحوه نگهداری، پخت انواع برنج و ... ضروری است. به منظور آشنایی بیشتر با مشخصات برنج ایرانی و نحوه خرید و پخت گفتگوی کوتاهی با « محمد کریمی» از بازرگانان و کارشناسان خوش نام برنج انجام داده ایم که حاوی نکات ارزنده ای است.

برنج ایرانی چه ویژگیهایی دارد؟

انواع برنج های ایرانی طعم ها و عطر متفاوتی دارند. اما بهترین برنج ایرانی چه از نظر عطر, طعم, سبکی و طول دانه بی شک برنج صدری دم سیاه است. بعد از برنج صدری, برنج هاشمی در رده دوم قرار دارد که دارای عطر و طعم بسیار مطلوب و طول دانه های هم بلند است اما نه به اندازه برنج صدری. پس اگر برنجی می خواهید که علاوه بر سایر ویژگی ها طول دانه ی بسیار بلندی داشته باشد می توانید از برنج صدری استفاده کنید. یک نکته مهم و تاثیر گذار دیگر که در هنگام خرید برنج باید به آن توجه داشت، زود هضم بودن برنج ایرانی است که موجب می شود به مصرف کننده احساس سنگینی بیش از حد دست ندهد.

برنج خوب از نگاه شما چه برنجی است؟

ویژگی های برنج ها با هم تفاوت دارد. اما همیشه برنج خوب برنجی است که در وهله اول پوک نباشد و رنگ روشنی دارد و در عمل سایش بین دستان کمی چربی حس شود. راه دیگر تشخیص برنج ایرانی عطر آن است یعنی اگر برنج را در کف دستانتان ریختید و بو کشیدید باید عطر خوش و تندی داشته باشد. دیگر راه تشخیص جویدن دانه برنج است. اگر برنج زیر دندان شما زود خورد شد و شکست آن برنج مرغوب نیست. برنج با کیفیت و خوش پخت برنجی است که زیر دندان سفت و دیر بشکند. البته باید اشاره کرد همیشه قیمت بالای برنج به معنای با کیفیت بودن آن نیست چرا که عوامل متعددی در افزایش کیفیت برنج تاثیر دارند که قطعاً قیمت در این فرآیند جایگاهی ندارد! استفاده از بذر مرغوب، آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز در تولید برنج موثر است و چه بسا یک محصول ارزان قیمت در ناحیه ای از برنج گران قیمت یک ناحیه دیگر خوش خوراک تر و با کیفیت تر باشد.

بهترین زمان برای پخت برنج ایرانی کدام است؟

اولین نکته در پخت برنج مرغوبیت برنج است. هرچه مرغوبیت و کیفیت برنج بهتر باشد مسلما پخت مطلوب تری دارد . برنج ایرانی تازه باید بعد از گذشت حداقل ۴ ماه پخت شود تا از کیفیت اصلی خود در پخت رونمایی کند. مورد دیگر آنکه تا حد امکان از برنج کهنه استفاده نمایید زیرا نسبت به برنج تازه قد و پخت خیلی بهتری دارد. پخت برنج در کشور ما به دو روش آبکش و کته مرسوم است. البته افرادی هستند که برای پخت برنج از پلوپز و مایکرویو هم استفاده می کنند. در ضمن باید اشاره کرد پخت برنج به روش آبکش و کته طرفداران خود را دارد و افراد با توجه به ذائقه خود از این دو روش استفاده می کنند.

جایگاه برنج ایرانی در دنیا چگونه است؟

اکثر برنج شناسان خارجی و سرآشپز های بزرگ دنیا از برنج ایرانی با عنوان یک برنج دارای اصالت و کیفیت یاد می کنند. برنج ایرانی با رقم های مختلف امروزه در سراسر دنیا بی مانند هستند زیرا رقم های اصیل برنج ایرانی تنها در ایران قابلیت تولید دارند، و به دلیل شرایط آب و هوایی ایران کیفیت این برنج ها با هیچ برنج دیگری قابل مقایسه نیست.رقم های شاخص برنج ایرانی چون هاشمی، کاظمی و صدری مشتریان فراوانی در سرتاسر دنیا دارند، و همین مساله باعث شده که صادرات این ارقام به سرتاسر دنیا بیشتر باشد.برنج های ایرانی همچنین از لحاظ ارزش غذایی نیز در رتبه بسیار خوبی قرار دارد و به عنوان کامل ترین نمونه های برنج دنیا شناخته می شوند.

بهترین راه نگهداری برنج در دراز مدت چگونه است؟

 برنج ایرانی محصولی است که اگر در شرایط مساعد نگهداری شود تا مدت ها کیفیت اولیه خود را خواهد داشت. برنج بهتر است در درون کیسه های نخی و به دور از نور آفتاب، و در اصطلاح در شرایط خنک و به دور از رطوبت نگهداری شود. اگر از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی برای نگهداری برنج استفاده می کنید این کار را برای مدت طولانی انجام ندهید و از خشک بودن آنها قبل از ریختن برنج اطمینان حاصل کنید. همچنین برای نگهداری طولانی مدت برنج می توانید از دانه سیر کامل و یا زردچوبه در بین برنج ها استفاده کنید. اینکار باعث جلوگیری از رشد حشرات می شود.

سخن پایانی

 برنج از غلات مهم است و تقریبا غذای اصلی نصف مردم کره زمین می باشد. برنج انواع مختلف دارد و این انواع را تا حدود 150 نوع مختلف تخمین می زنند. خواص و فواید برنج به گونه ای است که عده ای از پزشکان در بسیاری از بیماری ها مصرف برنج را در دستور غذایی بیمار می گنجانند. با این وجود باید در مصرف برنج احتیاط کرد و مصرف بیش از حد آن به ویژه مصرف ارقام خارجی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در پایان به شهروندان توصیه می کنم هنگام خرید برنج حتماً به فروشندگان و مغازه های معتبر مراجعه کنند و از خرید برنج هایی که دارای شکل و ظاهر غیر متعارف هستند یا پس از پخت تغییر شکل می دهند( بسیار بلند یا حجیم می شوند) خودداری کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول با اشاره به حضور نداشتن 5 هزار و 500 دانش آموز این شهرستان در شبکه آموزشی شاد خبر داد و گفت: 308 دانش آموز این شهرستان نیز از آغاز سال تحصیلی جدید تا کنون در هیچ یک از کلاس های مجازی و غیر مجازی مدارس حضور نداشتند و از وضعیت تحصیل آن ها خبری در دست نیست.

 در ادامه جهاد همبستگی بسیج سازندگی، اداره بهزیستی و بنیاد مسکن علی آباد کتول، یک واحد مسکونی برای یکی دیگر از مددجویان اداره بهزیستی این شهرستان به بهره برداری رسید.

فرمانده بسیج سپاه شهرستان علی آباد کتول از توزیع بیش از 35 هزار بسته معیشتی میان خانواده های کم برخوردار این شهرستان از آغاز شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: به مناسبت هفته بسیج نیز 1000 بسته معیشتی دیگر میان این خانواده ها در شهرستان علی آباد کتول توزیع شد.

با اقدام ضربتی پلیس باند اراذل و اوباش در شهرستان علی آبادکتول متلاشی شد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان علی آبادکتول گفت: برابر اعلام ستاد مقابله با کرونا مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای کلیه صنوف فعال تاکنون در سطح شهرستان، ۷۲ واحد کسب متخلف به مراجع قضایی معرفی و به مدت یک ماه پلمپ شدند.

روز : ماه : سال :