سرتیتر اخبار
 

متاسفانه وقوع قتل های متعدد در سال های اخیر بویژه 2 قتل فروردین ماه امسال در شهرستان علی آبادکتول این روزها موجب نگرانی هایی بین خانواده ها شده است که اگر چاره ای برای رفع این نگرانی اندیشیده نشود، قطعاً کام های زیادی را تلخ خواهد کرد.

به گزارش زرین نامه؛ با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدم تا این مسئله را به دو مقوله مهم دیگر یعنی اوقات فراغت و اشتغال جوانان و تاکید بر مقوله اول در سطح شهر ارتباط دهم.

دو مسئله اشتغال و اوقات فراغت از جمله مسائل و مشکلات مهم در حوزه جوانان شهرستان علی آباد کتول است. فعالیت های اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردارند که از آن به مثابه آیینه فرهنگ جامعه یاد می کنند. به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه به میزان زیادی معرف ویژگی های فرهنگی آن جامعه است. تحقیقات اجتماعی نشان می دهد که یکی از عوامل مهم بزهکاری در نوجوانان و جوانان، خالی بودن اوقات فراغت آن ها است که زمینه های بزهکاری اجتماعی در آن شکل می گیرد؛ بنابراین برنامه ریزی در این باره مکمل برنامه های رسمی تربیتی جوانان است. کسی نمی تواند منکر نقش خطیر و بزرگ خانواده در امر برنامه ریزی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باشد، اما نقش دستگاه ها و نهاد های مربوطه در امور جوانان در این باره بسیار مؤثرتر است.

اوقات فراغت آنچنان اهمیتی دارد که می تواند با نهاد خانواده و مدرسه نیز رقابت کند و تاثیرات زیادی بر رشد جوانان و نوجوانان بگذارد. نظریه فشار اجتماعی معتقد است که جوانان هنگامی که نتوانند از مجاری مشروع آن چیزی را که می خواهد بدست آورند به بزهکاری روی می آورند. آن ها احساس ناخشنودی و ناکامی کرده و نسبت به اطرافیان خشونت پیدا می کنند. برای مثال جوانان نیاز به فراغت یا بطور عام به شور و هیجان دارند و اگر آن جوان نتواند این هیجان را از طریق کانال های مشروع و از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده ارضا نماید، ممکن است برای حل آن مجاری بزهکارانه را انتخاب کند.

درگیر شدن در فعالیت های فراغتی سازمان یافته باعث آشنایی فرد با ارزش ها و هنجار های متعارف می شود و در نتیجه کنترل اجتماعی راحت تر صورت می گیرد. بر عکس اگر اوقات فراغت نابهنجار یا سازمان نیافته بر فرد حاکم شود فرد نیز فرصت آشنایی با ارزش ها و هنجار های نامطلوب و ضد اجتماعی را پیدا می کند که این امر باعث بزهکاری می شود. پس در نتیجه بین فعالیت های فراغتی سازمان یافته و بزهکاری نوجوانان رابطه معکوس وجود دارد یعنی هرچه فعالیت فراغتی سازمان یافته تر افزایش یابد، بزهکاری نیز کمتر می شود.

هر مکان یا شهری در دنیای معاصر برای خود شخصیت و هویتی خاص دارد که باعث ایجاد تفاوت و تمایز با دیگری می گردد. معنایی که از انباشت این هویت در طول زمان ایجاد می شود، خود در شناساندن و به نمایش قرار دادن آن مکان به کار می آید. این نشانگی و سمبل بودگی نه در طبقه بالا و نخبه بلکه از فرهنگ عامه و توده به ایجاد گفتمانی بینا شهری و بینا متنی بدست می آید. لذا از این طریق مثلا نشانه ی شهرنیویورک برج های دوقولوی فروریخته 11سپتامبر یا گنبد اسب دوانی و والیبال و... می باشد و گویا (چه بسا) از این رهگذر، نشانه شهر علی آبادکتول، تعداد موتوری های بی شمار یا خشونت شهری یا ... آن است.

به عنوان مثال با توجه به این که ما در سطح شهر علی آبادکتول شاهد هستیم، بسیاری از جوانان و نوجوانان ما از وسیله نقلیه موتوری استفاده می کنند، می توان با احداث مکانی استاندارد برای تخلیه انرژی این موتورسواران هم شاهد کنترل اجتماعی بهتر و هم کم شدن حرکات مخاطره آمیز موتورسواران در سطح شهر باشیم و این رفتار نابهنجار را به رفتاری بهنجار تبدیل کنیم. یا در زمینه تیم داری ورزشی می توان با الگو برداری موفق از شهرستان های اطراف خود مانند گنبد در زمینه اسب دوانی و والیبال و گرگان در بسکتبال شاهد استعدادیابی جوانان و هدایت آن ها به زمینه های ورزش قهرمانی باشیم. تیم هایی که می تواند جزء هویت شهری ما محسوب شوند و علاوه بر ورزشکاران جوان، تماشاچیان زیادی را هم به سمت خود جذب کند.

یکی دیگر از مشکلات مهم در سطح شهرستان سطح پایین اشتغال جوانان است. میزان بیکاری رابطه مستقیمی با پدیده بزهکاری در میان جوانان دارد. از آنجایی که این شهر با تعدد قومی و فرهنگی بالایی برخوردار است باید اضافه کرد که این دو مبحث مهم اشتغال و اوقات فراغت نباید در سایه مسائل قومی قرار گیرند. اوقات فراغت و اشتغال مناسب در شهر می توانند ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی را بخشکاند.

امید است که مسولین امر با تلاش و درایت خود هرچه سریع تر برای حل این دو مشکل اساسی شهر اقدام نمایند تا کمی از دغدغه های امروزه جوانان شهر کاسته شود.

مرتضی تجری

دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی. مردم شناسی- دانشگاه مازندران

انتهای پیام/ ت

دیدگاه‌ها   

+16 # پیام 1394-01-29 11:17
سلام
اره حرف دل مارو زدی مرتضی داش
توجه مون کم شده . فکر کردنامون به حداقل رسیده . خب این اوج مشکله دیگه ....
درود برتو آقا تجری
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+15 # مرتضی تجری 1394-01-30 15:27
به نقل از پیام:
سلام
اره حرف دل مارو زدی مرتضی داش
توجه مون کم شده . فکر کردنامون به حداقل رسیده . خب این اوج مشکله دیگه ....
درود برتو آقا تجری



ممنون از توجه شما
امیدوارم با آگاهی بخشی نسبت به مسائل ومشکلات زیادی که در سطح شهر وجود داره در جهت رفع این موانع و مشکلات مسولین محترم اقدام کنند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+15 # مرتضی تجری 1394-01-30 15:34
سلام
ممنون از توجه شما
امیدوارم آگاهی بخشی نسبت به مشکلات فراوانی که در سطح شهر وجود داره باعث این بشه که مسولین شهری برای حل این مسائل ومشکلات اقدام کنند. تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+14 # پیام 1394-01-31 12:00
سلام
مرتضی مسئولین شهر کتول فعلا خوابیدن . اول بهار هم هست دیگه فعلانه بیدار نمیخوان بشن.
بعضی از ارگان ها واقعا زحمت میکشن .
و خیلی هاشون هم نه .
علی ابادکتول همونطور که پتانسیل های خوبی داره ، مشکلات زیادیم داره که فقط توسط مسئولین حل میشه . اما رسیدگی = صفر
تو سطح شهر یه سینما نیست یه مکان درست حسابی برای تفریج جوونا نیست ، بعد که جوونا به راه خلاف کشیده میشن و معتاد میشن همه میگیم چرا اینطور شد . ال شد . بل شد.
چرا اول باید مشکل رخ بده بعد چاره ای بینیدیشیم.
چرا پیشگیری قبل از درمان رو نداشته باشیم ...
این پیشگیری دست مسئولینو میبوسه که متاسفانه انگاری خوابیدن ...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+12 # مرتضی تجری 1394-02-03 11:46
سلام دوست عزیز
ممنون از توجه و ریزبینی شما
من هم با شما هم عقیده ام متاسفانه مشکلات زیادی توشهر وجودداره که نیاز به اقدام جدی وسریع مسولین داره.اگر توجه نشه مشکلات بیشتر وبیشتر میشه بخصوص در حوزه جوانان.با این حال متاسفانه بدلیل تنوع قومی در شهر بسیاری از مسائل با نگاه های قومی گره خورده.به نظر من مسولین بجای حل مسائل شهری به حل مسائل قومی میپردازندتا مورد استقبال این یا آن قوم قرارگیرند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11 # پیام 1394-02-04 16:55
سلام مرتضی
ببین مرتضی مشکل قومیتی در شهر علی ابادکتول حل هم که بشه ها ، بازم شهر لنگ میزنه . چون بحث تفریحی برای جوونا تعریف نشده اس !
درست میگیا که قومیت گرایی مشکل شهرمونه ، اما یک بخشیش قومیتی هست ..............
پسر 20 ساله دستش سیگار و دنبال دختر بازی میره فکر میکنی چرا؟ چون یه تفریح سالم نداره . یه ورزش . یه سینما . یه کوفتی تو شهر نیست که ازش استفاده کنه و این جوون باید به اینا روی بیاره .
چهار تا مثل من و تو که سالم هستیم و معتاد نیسیم و چهارتا مثل ما ، دم دست این مسئولین هستن ، مسئولین فکر میکنن که همه ی جوونا همونجور خوب و بی دغدغه هستن .
هرچی میکشیم از مسئولینه مونه . که هیچ مرحم هیچ دردی نیستند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11 # مرتضی تجری 1394-02-05 15:23
سلام وعرض ادب دوست عزیز
خوشحالم از اینکه اینقدر پیگیرو دغدغه مسائل شهری رو دارید.
من با نظر شما موافقم ،کمبود فضا های فراغتی برای جوانان شهر ازجمله این مشکلاته.متاسفان ه برخی مسولین امر به اشتباه فکر میکنند که فضاهای فراغتی محدود به 1سالن سرپوشیده و 4تا توپ و ...است.
فضاها در محیط های شهری با خودشون فرهنگ های خاص رو به همراه داره این کمبود فضاها اگر برطرف نشود امکان فضاسازی برای جوان فراهم میاد وبه کوه وجنگل و مسیر های نامناسب راهی میشه و بدون هیچ کنترل و نظارتی رفتار با فرهنگ نامناسب شکل میگیره.
امادرزمینه قومیت باید بگم که در جوامعی که با تعدداقوام روبه رو هستند مشکلات قومی همیشه با شدت و ضعف وجود دارد.
اما مهم برنامه ریزی برای ایجاد فضای مناسب تر زندگی برای اقوام است.هرچند قیاس خوبی نیست اما سر آمد این مدل کشورها کانادا و استرالیا و ..هستند که با برنامه ریزی ها ی مناسب اون مشکل ها رو حل کردند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+11 # پیام 1394-02-06 10:19
مرتضی جان سلام .
پیگیر و دغدغه دارم چون پایه و اساس کشورمون ما جوونا هستیم . و خوشحالم که تو هم موافق افکارمی :)
به نظرت با مسئولین از چه راهی وارد بشیم و حرف بزنیم که حالیشون بشه ؟ !!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # مرتضی تجری 1394-02-07 19:25
دوست عزیز سلام
من هم موافقم که پایه و اساس چرخه پیشرفت کشور بادستان جوانان شکل میگیره.اما واقعا باید دید که شرایط و موقعیت برای قشر فراهم شده یا نه.متاسفانه امروزه تو جامعه هجمه سنگینی از انتقادات روی دوش این قشر سنگینی میکنه.چه در بحث اشتغال چه ازدواج و خیلی از مسائلی که امروزه جوانان با اون دست پنجه نرم میکنن. مسولین شاید بهتر از من وشما میدونن چه مشکلاتی وجود داره اما عزم و اراده و ازخودگذشتگی مسول برایرحلد مشکل میتونه شرایط رو بهبود ببخشه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # پیام 1394-02-08 17:53
سلام مرتضی داش گلم . خیلی خوب میدونی که مسئولین از خودگذشتی و عزم و اراده ندارن و همچنین احساس مسئولیت هم نمیکنن ماه چری میکشیم از همیناس .
همیشه اول دنبال مشکلیم بعد حلش میکنیم . همیشه جلوگیری نخواستیم کنیم . ما یه همچین ادم هایی هستیم.
هر مسئولی میاد چهار سال ، دو سال و غیره پست و درجه میگیره و به فکر پول در اوردن میفته و جا طلبی میکنه و سیاسی کاریس ، تا به کاره مردم بخوان رسیدگی کنن باید پست شون رو تحویل بدن و وقتشون تمومه .
میبینی مرتضی؟ ما یه اینطور شخصیت هایی داریم در سطح شهر و گلستان و کشور. ...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # مرتضی تجری 1394-02-09 16:07
سلام آقا پیام
درسته مشکل هایی داریم اما نمیشه همه اون ها رو گردن یک مسول یا برخی از افراد بندازیم.من هم باهات موافقم خیلی از موارد سیاسی کاری میشه خیلی از موارد ت دیده میشه مشکلااما کاری صورت نمیگیره یا خیلی ازموارداصلا دیده نمیشه.اما خوبه که ازاین فضا ها وفضاهای دیگه استفاده بشه و تلنگری به مسول مربوطه زده بشه.من هم بشدت شخصا نگران آینده شهرم هستم که اگربرای مشکلات چاره اساسی اندیشیده نشه ممکن تبعات بدتری گریبان گیر شهر بشه.تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # پیام 1394-02-10 02:03
سلام مرتضی

واقعا درست میگی . موافق هستم باهات داش

ببینم مرتضی نظرت راجب این مطلب چیه؟

http://zarinnameh.ir/special/12812

این رو من نوشتم ، میخوام نظرتو راجبش بدونم مرتضی؟

زرین نامه لطفا کامنتمو بدون ویرایش تایید کن ممنونم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

روز : ماه : سال :