طرح توسعه کشت زعفران تهیه و مصوب شد / مطالعات فاز اول پروژه GIS به تصویب رسید

زرین نامه: استاندار گلستان از تهیه و تصویب پیش‎نویس طرح توسعه کشت زعفران در استان خبر داد.

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس، جواد قناعت ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار داشت: اجرای طرح جامع توسعه کشت زعفران توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تا پایان بهمن ماه سال‌جاری انجام می‎شود.

وی توسعه کشت زعفران را در استان یک ضرورت مهم خواند و تصریح کرد: همه باید نگاه توسعه‎ای و پیشرفت را در افزایش سطح کشت این محصول مورد توجه قرار دهند.

استاندار گلستان بیان داشت: تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه، کشت و صادرات زعفران لازم است در دستور کار قرار بگیرد.

قناعت به مزیت‎های کشت زعفران اشاره کرد و افزود: یک سال کشت در مقابل چندین سال بهره‌برداری، وزن کم، عدم نیاز به وسایل حمل و نقل مخصوص، سهولت نگهداری، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، هزینه کم، کمک به اقتصاد و سلامت خانواده، مقاوم در برابر سرما، نیاز آبی کم از مهمترین مزایای کشت این محصول تلقی می‎شود.

وی یادآور شد: زعفران در جهان اکنون از حالت ادویه خارج شده و خواص دارویی آن مورد تاکید قرار گرفته است و در دنیا بازار فراوانی را به خود اختصاص داده که انتظار داریم جهاد کشاورزی استان بخش ویژه‎ای را برای توسعه این محصول اعم از تشکیل تعاونی، تسهیلات ارزان قیمت، ساماندهی، جلوگیری از آفات و توسعه کشت زعفران اتخاذ کند.

استاندار گلستان ابراز داشت: اگر در استان 9 قلم کالا از برند استان تلقی می‎شوند باید زعفران گلستان نیز یک برند مناسب داشته باشد لذا ضرورت دارد از این فرصت به خوبی استفاده و نهایت بهره‎برداری را در این بخش داشته باشیم.

قناعت در خصوص طرح‌های تعیین شده برای سواحل استان بیان داشت: طرح تعیین شده سواحل استان به جای طرح تفضیلی جامع سواحل در کارگروه گردشگری جمع‌بندی و مصوب شود که این اقدام به منزله مصوبه شورا خواهد بود.

وی با اشاره به پروژه GIS شهرستان گرگان گفت: مطالعات فاز اول پروژه GIS به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید و معاونت برنامه‌ریزی موظف است نسبت به اعتبارات لازم برای اجرای فازهای دوم، سوم، چهارم طی سال‎های برنامه پنجم توسعه از سرجمع اعتبارات تامین و اقدام کند.

استاندار گلستان در خصوص مشاور اجرای طرح مذکور اظهار داشت: انتخاب مشاور در اختیار مدیرکل آمار و اطلاعات استان قرار داده می‎شود.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه