وزارت بهداشت جلوی شیادها می‌ایستد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: نگاه وزارت بهداشت به حوزه فرآورده‌های گیاهی و طبیعی مثبت است.

به گزارش زرین نامه ؛ رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در سومین همایش ملی طلای سبز تصریح کرد: با وجود گذشته‌ای پرفروغ و بزرگانی در عرصه طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی در دنیای امروز که اقبالی مجدد به این فرآورده‌ها در جهان صورت گرفته است ایران در این عرصه عقب مانده است و سهم طب جایگزین در طبابت امروز ایران ناچیز است.

وی تصریح کرد: در وزارت بهداشت بر اساس مصوبات قانونی هدف توسعه روش‌های جایگزین متکی بر طبابت ایرانی، اسلامی و تاریخی است.

دیناروند خاطرنشان کرد: استفاده از این فرآورده‌های گیاهی که طب امروز نیز اثربخشی و فایده آن را پذیرفته است به شرط قانونمندی و علمی بودن با رویکرد توسعه‌ای وزارت بهداشت همراه است و نه رویکرد منع و متوقف کردن.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون هزار فرآورده طبیعی مجوز برای پخش مجوز گرفته‌اند و بیش از 50 گروه و بیماری مشمول استفاده از این داروها هستند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فرآورده‌های طبیعی به نفع سلامت جامعه است چرا که این داروها کل‌نگر هستند ضمن اینکه از نظر اقتصادی نیز برای کشور مفید است در حالی که داروهای شیمیایی هوشمند، هدفمند و جزئی‌نگر هستند.

دکتردیناروند گفت: خود من از نظر علمی و تخصصی در عرصه نانوتکنولوژی و داروهای هوشمند فعالیت و پژوهش می‌کنم ولی عقیده‌ام و نگاهم با داروهای سنتی همراه است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی و طبیعی خاطرنشان کرد: داروهای گیاهی عموماً قیمت پایین دارند و فشاری از نظر اقتصادی بر روی مصرف‌کنندگان وارد نمی‌کنند و معمولاً رسالت بیمه‌ها متوجه حمایت از داروهای گران قیمت طبیعی برای بیماران صعب‌العلاج هستند بنابراین بسیاری از داروهای گیاهی نیاز به خدمات بیمه‌ای ندارند.

وی افزود: درباره برخی داروها که مصرف طولانی دارند و مورد استفاده بیماران صعب‌العلاج قرار می‌گیرند در وزارت بهداشت از سازمان‌های بیمه‌گر خواسته است تا تحت پوشش قرار گیرند اما متأسفانه تاکنون تعداد داروهای گیاهی که در شمول خدمات بیمه‌ای قرار دارند انگشت‌شمار است.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: نگاه وزارت بهداشت به حوزه فرآورده‌های گیاهی و طبیعی مثبت است؛ البته به شرط دوری از شیادی. بی‌تردید وزارت بهداشت و مجموعه سازمان غذا و دارو جلوی شیادی‌ها خواهد ایستاد./دانا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه