"صبح رو سیاه" سنت دیرینه برفتان در همنوایی با سیدالشهدا(ع)+تصاویر

سنت دیرینه "صبح رو سیاه" در روستای برفتان از توابع شهرستان علی آبادکتول، هر ساله از نیمه های شب عاشورا و پیش از طلوع خورشید به یاد مظلومیت و مصیبت های اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ آیین صبح رو سیاه یکی از سنت های قدیمی روستای برفتان از توابع بخش کمالان شهرستان علی آبادکتول است که طبق سنت هر ساله، از نیمه های شب و پیش از طلوع فجر روز عاشورای حسینی برگزار می شود.

اهالی روستای برفتان در این مراسم، با گرداندن عَلم ها در کوچه ها و خیابان های روستا، به صورت دسته جمعی زمزمه می کنند؛ "ای صبح رو سیاه به چه رو می شوی سپید، فردا حسین تشنه لب می شود شهید"،" فردا حسین سر می دهد، عباس و اصغر می دهد" و ادامه این ابیات را به یاد یاران و فرزندان امام حسین (ع) که در روز عاشورا به شهادت می رسند، می خوانند و بر مصیبت های سید و سالار شهیدان (ع) و غافله ایشان اشک می ریزند.

دسته عزاداران حسینی که در آن جمع زیادی از اهالی روستا نیز حضور دارند، حرکت خود را از حسینه روستا آغاز می کنند، ابتدا به زینبیه بالا دست روستا می روند و در آنجا به مقام حضرت زینب (س) ادای احترام می کنند و سپس به منازل افرادی که از عاشورای گذشته تا عاشورای امسال درگذشته اند، می روند تا برایشان فاتحه بخوانند و نوحه سرایی نمایند، بازماندگان آن ها نیز با شیر و خرما از عزاداران پذیرایی می کنند.

در ادامه ی برگزاری این آیین دیرینه، عزاداران به زینبیه پایین دست روستا می آیند و در آنجا نیز با نوحه سرایی و روضه خوانی بر مصیبت های امام حسین (ع) اشک می ریزند و در نهایت سیر خود در کوچه ها را نزدیک اذان صبح با قرار دادن عَلم ها را در صحن حسینیه پایان می دهند.

تصاویری از مراسم "صبح رو سیاه" روستای برفتان در عاشورای امسال

 

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه