ضعف و سستی در ایمان نتیجه تجمل گرایی است

یک کار شناس مسائل مذهبی؛ ضعف و سستی در ایمان را نتیجه تجمل گرایی دانست و گفت: شناخت درست سبک زندگی اسلامی سبب دوری از تجمل گرایی می‌شود.

به گزارش زرین نامه به نقل از شاخه طوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بیرجندی، کارشناس مسائل مذهبی؛ بهترین راه برای ساده زیستی را دوری از تجملات و مظاهر مادی دنیوی دانست و گفت: جامعه ای خوب است که در آن اسراف و تبذیر نباشد، زیرا این دو رذیله حقوق همگانی را مورد هجمه قرار داده و عده‌ای را از رسیدن به حق خویش باز می‌دارد.

وی با توجه به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اشاعه سبک زندگی اسلامی بیان کرد: باید از تجملات در تمام ابعاد زندگیمان دوری کنیم.

دلی که به جاذبه‏‌های دنیوی و مظاهر مادی تعلق داشته باشد، چگونه می‌‏تواند محل تابش انوار آسمانی و آیینه صفات کبریائی شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه برخی از انسان‌ها خوشبختی و سعادت را در تجملات و زرق و برق فراوان می‌بینند، افزود: این گروه در واقع اسیر این گونه زندگی‌های سنگین می‌شوند. به جای آن که زندگی وسیله سعادت و گذران چند روز عمرشان باشد، خود در دشواری و پیچیدگی آن گرفتارند.

بیرجندی در ادامه اظهار کرد: دوری از تجملات و تشریفات ظاهری دنیا، شیوه‌‌ پیامبران و اولیا الهی و بندگان خالص خدا است و به‌ راستی قلبی که مملو از محبت دنیا و زرق و برق آن باشد چگونه می‏‌تواند جایگاه عشق الهی و حضرت حق باشد.

وی به راهکارهای مواجهه با تجمل گرایی پرداخت و گفت: دوری از سبک زندگی غربی و شناخت درست شاخصه های سبک زندگی اسلامی به منظور فرهنگ سازی در جامعه و عمل به آن در حوزه های مختلف از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش،حوزه علمیه،دانشگاه‌ها و نیز متن زندگی هر یک از افراد جامعه، از عواملی است که می‌توان با عملیاتی کردن آن گامی درست در ریشه کن کردن بحث تجمل گرایی و مصرف گرای در جامعه برداشت.

این کار شناس مسائل مذهبی؛ ضعف و سستی در ایمان را نتیجه تجمل گرایی دانست و افزود: شناخت درست سبک زندگی اسلامی سبب دوری از تجمل گرایی می‌شود.

وی با اشاره به کاهش روحیه ایمانی در اقشار جامعه به عنوان یکی از پیامد ها و آفت های تجمل گرایی اظهار داشت: این بدین معناست که هم از جنبه فردی و هم جنبه های اجتماعی آسیب رسان است، فردی که مؤمن است به واسطه آن باورها و ارزش ها که در او تجلی پیدا می کند تبدیل به یک نحو خاص رفتاری می شود.

این کار شناس مسائل مذهبی در پایان گفت: وقتی که افراد دچار تجمل گرایی می شوند نشان از ضعف و سستی در ایمان آنان دارد و از نظر اجتماعی هم آسیب رسان خواهند بود، از این رو نارضایتی ها، بدبینی ها، چشم و هم چشمی و نابرابری های اقتصادی امنیت اجتماعی جامعه را به خطر خواهند انداخت.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه