انتقاد یک مسئول از واردات سویا

مدیرکل تعاون روستایی گلستان گفت: در حال حاضر که که فصل برداشت دانه روغنی سویا در این استان است، شاهد واردات این محصول با قیمت پایین تر از نرخ تضمینی هستیم.

به گزارش زرین نامه؛ محمد تقی رجایی در این رابطه افزود: 30 مرکز خرید تعاون روستایی هر کیلوگرم سویا را 17 هزار ریال خرید می‌کنند، اما سویا وارداتی در بندر ‌امیر آباد بهشهر‌ با قیمت 15 هزار و 500 ریال در اختیار کارخانه داران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از آغاز برداشت کشت بهاره دانه روغنی سویا تاکنون از حدود 40 هزار تن محصول برداشتی در استان، تنها 14 هزار تن از این محصول به مراکز تعاون روستایی ارائه و خریداری شده است.

رجایی درخصوص پرداخت بهای محصول کشاورزان سویا کار استان گلستان نیز اظهار کرد: بهای محصول‌ در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، حداکثر ظرف یکماه به کشاورزان پرداخت می‌شود.

‌وی یاد آور شد: قیمت توافقی محصولات بیش از خرید با قیمت تضمینی، موجب رضایتمندی کشاوزان استان است.

رجایی با اشاره به این که بیشتر کشاورزان تمایل دارند محصول خود را بصورت توافقی بفروش برسانند، خاطرنشان کرد: قیمت‌های توافقی بین 10 تا 15 درصد بیشتر از قیمت‌های تضمینی است.

رجایی هم چنین با بیان این که مهمترین وظیفه تعاون روستایی ‌حمایت، هدایت، نظارت و کنترل‌ تعاونی‌های فعال در بخش کشاورزی است، اضافه کرد: تنظیم بازار و خرید محصولات کشاورزی در راستای عمل به این وظایف انجام می‌شود.

امسال در سطح 52 هزار هکتار از مزارع استان گلستان دانه روغنی سویا درقالب دو نوع ‌بهاره و تابستانه‌ کشت شده است که پیش بینی می‌شود، افزون بر 90 هزار تن محصول برداشت شود.

عملیات برداشت سویا از سطح 8 تا 10 هزار هکتار مزارع زیر کشت بهاره این محصول در استان از اوایل ماه جاری آغاز شد، خرید این محصول علاوه بر مراکز تعاون روستایی، از سوی پنج کارخانه روغن کشی فعال در استان نیز انجام می‌شود./ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه