بازار گوجه فرنگی، نیازمند مدیران سکه و ارز!

باز هم یک ناهنجاری در ساختار اقتصادی کشور، اتفاقات غیر معمول و غیر معقول در بازار را موجب شد و این بار این ناهنجاری به سراغ بازار گوجه‌فرنگی رفت، تا با کمبود بیش از اندازه این میوه در برخی از مناطق شهر تهران تا ۸۱۰۰ تومان نیز عرضه و به فروش برسد.

به گزارش زرین نامه؛ از ۱۰ روز پیش تاکنون شاهد افزایش قیمت روزانه گوجه‌فرنگی در سطح کشور به ویژه در پایتخت هستیم که‌ باوجود اظهار نظرهای متفاوت کارشناسان! اغلب مردم کوچه و بازار می دانند که علت آن، مدیریت بازار میوه و تره بار توسط نهادهای مرتبط دولتی و خصوصی و به ویژه دلالان است.

برخی از مردم به یاد دارند که در فصل برداشت گوجه فرنگی در اغلب نقاط کشور، قیمت این محصول به کمتر از ۲۰۰ تومان رسید و کشاورزان حتی نتوانستند هزینه جعبه و کارگر را تامین کنند و در برخی مزرعه ها، محصول باکیفیت کشاورزان، روی زمین ماند.

این ماجرایی است که دامن گیر باغداران نیز می شود و مردم انتظار دارند، همان عزم و انگیزه و مدیریتی که تلاش کرده قیمت طلا و ارز را نسبتا ثابت نگه دارد و به عنوان ویترین مدیریت بازار، مدام به آن افتخار کند، در بازار مایحتاج ضروری عموم مردم نیز فعال باشد.

طبق آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۲ آبان ماه، گوجه‌فرنگی در میادین میوه و تره‌بار عرضه کمی داشته و همین کمبود سبب شده است تا این محصول سیفی با قیمت‌های نجومی به فروش برسد و از گران‌ترین میوه فصل نیز گوی سبقت را برباید.

آمار بانک مرکزی حکایت از افزایش ۱۰۹ درصدی بهای گوجه فرنگی دارد که البته این افزایش در بازار واقعی بسیار بیشتر از این رقم است.

به گفته برخی مسئولان، این افزایش قیمت که به دلیل شرایط خاص! و نرسیدن بار گوجه به بازار به وقوع پیوسته، موقتی بوده و حداکثر تا ۲۰ روز آینده، قیمت آن به وضعیت عادی بازمی‌گردد.

شادلو، مدیرعامل اتحادیه باغداران در این باره گفت: این محصول پارسال با کاهش قیمتی عجیب همراه بود و حتی در پاره‌ای موارد قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی ۵۰۰ تومان نیز عرضه شد.

وی افزود: این موضوع بدون هیچ واکنشی از سوی نهادها و ارگان‌های زیربط ادامه یافت و این موضوع طبیعتا به کاهش شدید تولید آن در سال بعد یعنی امسال انجامید.

به گفته مجتبی شادلو با افزایش تولید در سال گذشته به دلیل اینکه محصولات جالیزی با افزایش تولید روبه رو بودند، قیمت گوجه و خیار به ۵۰۰ تومان هم رسید که این اتفاق یک دوره کشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با گذری کوتاه در شهر تهران و نگاهی به قیمت انواع میوه در سطح میوه‌ فروشی‌ها به این واقعیت عجیب پی می‌بریم که گوجه‌فرنگی حتی بسیار گران‌تر از میوه‌های نوبرانه این فصل همچون انار و پرتقال عرضه می‌شود، تا جایی که گوجه فرنگی گلخانه‌ای درجه یک در میوه‌ فروشی‌های شمال شهر پایتخت تا ۸۱۰۰ تومان قیمت خورده و ارزانترین آن در تره‌بار و بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) کیلویی ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه وسبزی با اشاره به اتمام گوجه‌فرنگی‌های حاشیه تهران به اتمام و کمبود شدید این میوه در بازار می‌گوید: در اواخر مهر ماه هر سال گوجه‌هایی که در حاشیه تهران کاشته شده، به اتمام می‌رسد و در یک دوره ۲۰ روزه و تا رسیدن گوجه‌های دزفول، بهبهان و کنگان به بازار با یک کمبود شدید در بازار مواجهیم و همین موضوع نیز به افزایش قیمت این محصول سیفی در بازار دامن می‌زند.

وی افزود: همه ساله گوجه‌فرنگی‌های سبز را به انبار می‌برند، اما امسال به دلیل از بین رفتن این گوجه‌ها به دلیل بارندگی این اتفاق رخ نداد.

مهاجران ادامه داد: پارسال گوجه‌های بهبهان فروش خوبی نداشت و همین موضوع موجب شد تا کشاورزان این استان امسال کاشت زیادی نداشته باشند و کمبود گوجه در بازار داشته باشیم.

به گفته وی در حال حاضر گوجه‌های دزفول و گلخانه‌ای جوابگو نیاز بازار نیست و در نهایت باید منتظر بمانیم تا در چند روز آینده گوجه‌های بندر عباس و بعد از آن چابهار و بوشهر به بازار روانه شوند و اندکی از قیمت این محصول کاسته و روندی نرمال در پیش گیرد.

بنابراین طبق گفته کارشناسان بازار تره بار، علت گرانی بیش از حد گوجه فرنگی، بارش باران بوده است، ضمن اینکه کشاورزان نیز مقصرند که زیاد می کارند و باعث ارزان شدن محصول می شوند.

برخلاف تاکید کارشناسان بر اینکه کمبود گوجه فرنگی باعث گرانی آن شده، در اغلب میوه فروشی ها گوجه فرنگی (سردخانه ای و انبار شده) به مقدار کافی وجود دارد، ولی فقط رنگ و رو رفته و با قیمت بالا به فروش می رسد./شبکه خبر

انتهای پیام/م