تجارت و دوستی با ایران مایه افتخار است

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه ایران کشور بزرگی است، گفت: تجارت و دوستی با ایران مایه افتخار است.

به گزارش زرین نامه؛ نورسلطان نظربایف در نشست خبری روسای جمهور سه کشور در اینچه‌برون اظهار کرد: خط ‌آهن بین‌المللی شرق دریای خزر علاوه بر پیوند سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان سبب پیوند همه کشورهای آسیای میانه می‎شود.

وی افتتاح کریدور ریلی را یک رخداد بزرگ و تاریخی ذکر کرد و افزود: این خط آهن امکانات بزرگی را برای ما و گسترش روابط مهیا خواهد کرد.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه خط ریلی شمال به جنوب بسیار مفید و سودمند است، یادآور شد: این خط ریلی با در نظر گرفتن شرایط خاص انجام شد که ثمرات آن مشترک خواهد بود.

نظربایف از روسای جمهور کشور ایران و ترکمنستان که در اجرای این خط ریلی حمایت‌‎های لازم را کردند قدردانی کرد و گفت: حمل و نقل برای توسعه ملت‎ها گزینه مهمی است ترکمنستان، ایران و قزاقستان برای بهره‎برداری از این پروژه زحمات زیادی کشیدند که این مهم نشان‎دهنده این است که سیاست ما توسعه روابط دوستی است.

وی با تاکید بر اینکه ساخت خطوط ریلی از اولویت‎های سیاست خارجی است، یادآور شد: این خط آهن ثمره زحمات سال‎های زیادی است که نتیجه آن توسعه محموله و حمل کالا از کشورهای آسیا به اروپا خواهد بود.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه احیا و بازسازی حمل و نقل در آسیای مرکزی و دریای خزر در روابط سه کشور نقطه عطف است، افزود: این مهم به گسترش روابط کمک می‎کند.

نظربایف از این خط ریلی به عنوان یک طرح بزرگ و اساسی یاد کرد و گفت: این کریدور کشورهای چین، هندوستان، پاکستان و کشورهای اقیانوس آرام را به یکدیگر پیوند می‎دهد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح از لحاظ سیاسی در منطقه بی‎نظیر است، خاطرنشان کرد: همکاری بین‎المللی مهم را از طریق این خط آهن می‎توان انجام داد که نقش سه کشور را در منطقه و جهان به اثبات می‎رساند.

رئیس جمهور قزاقستان بر لزوم تنوع‎سازی حمل و نقل برای توسعه و گسترش روابط تاکید کرد و افزود: پیوند کشورهای همسایه و کشورهای دوردست یکی از ویژگی‎های ژئوسیاسی است.

نظربایف بیان کرد: ما اطمینان کامل داریم با بهره‎برداری این خط همکاری و روابط بین سازمان‎های بین‎المللی، اقتصادی، سازمان کنفرانس اسلامی، بانک اسلامی و بانک آسیایی بیشتر می‎شود.

وی با اشاره به اینکه این کریدور اقتصاد ما را دگرگون می‎کند، گفت: در تاریخ روابط ما با حروف طلایی نوشته خواهد شد زیرا این دوستی یک رابطه حسنه است و باید از مهندسان و دست‎اندرکاران این طرح تشکر کنیم./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه