بازدید پرهیاهوی مسئولین از جاده ابر/ باز هم ساز منفعت طلبان کوک شد

بازدید اعضای فراکسیون محیط زیست و کمیسیون کشاورزی مجلس از جاده ابر با حضور خبرنگاران دست چین شده و سازهای مخالف برخی مسئولان سیاسی کار در هاله ای از ابهام گذشت به طوری که کور سوی امیدی هم برای مردم علی آباد کتول روشن نساخت!

به گزارش زرین نامه؛ احداث جاده علی آباد کتول به شاهرود یا همان جاده معروف ابر چندین سال است آرزویی دست نیافتنی برای مردم علی آباد کتول و همچنین استان همجوار (سمنان) بوده و هست. 

البته این مردم بی راه هم سخن نگفته اند زیرا، این راه نزدیک ترین راه و بهترین پل ارتباطی بین دواستان گلستان و سمنان می تواند باشد که ایجاد این راه شهرستان علی آباد کتول را به کریدوری تبدیل می کند که تمام رفت و آمدهای استان به سمت سمنان از این مسیر خواهد بود.

این درحالی است که با ایجاد منطقه آزاد اینچه برون در استان ولزوم انتقال سریع بارهای ترانزیتی، اهمیت و کار آیی (جاده ابر) بیش از پیش خواهد شد و در چنین شرایطی رفت و آمد از مسیر جاده (اولنگ در رامیان )،( جاده خوش ییلاق در مسیر آزادشهر و نوده خاندوز) و (جاده توسکستان در حوزه گرگان) به دلایلی همچون دوری راه و پر خطر بودن این مسیرها به فراموشی سپرده می شود.

صراحتا باید گفت: اینگونه به نظر می رسد که ایجاد جاده علی آباد کتول به شاهرود( جاده ابر) علاوه بر منفعتی بین المللی و فرا استانی موجب رونق شهرستان علی آباد کتول نیز می شود و از طرفی منفعت گرگان که مرکز استان است و همچنین منفعت شهرهای رامیان وآزاد شهر به خطر می افتد و همین مسئله نگرانی مسئولان استانی و این شهرها را بر آن داشته است تا از وقوع چنین اتفاقی جلو گیری کنند و در واقع احداث این جاده ارزشمند کابوسی شده است برای برخی از مسئولینی که به این باور رسیده اند.

چیزی که مهمتر از همه دل آدمی را به درد می آورد این است که دلسوزی برای محیط زیست و گرفتن چهره دلسوزانه برای طبیعت مهمترین ابزار و تاکتیک جنگی برای مقابله با اجرایی شدن جاده ابر شده است.

در واقع وقتی منفعت های شهرستانی و سلیقه های شخصی هم وارد کار شود بهانه محیط زیست و ایجاد سروصداهای رسانه ای با خبرنگاران دست چین شده و همراه و همفکر ابزار مهمی برای دفاع مخالفان اجرایی شدن جاده ابر است که (به ظاهر دلسوز محیط زیست)شده اند.

بیش از 1500 هکتار از جنگل های هیرکانی تاکنون در آتش بی توجهی مسئولین سوخته و در حال سوختن است در حالی که هیچ یک از این دلسوزان محیط زیست تاکنون اقدامی نکرده اند.

در همین هفته گذشته نیز این آتش سوزی ها ادامه داشت بطور مثال در دهنه زرین گل و جنگلهای سیاه رودبار علی آباد کتول، درحالی که هیچ یک از عزیزان متولی سکوت خود را نشکستند تا خبری بیرون بتراود.

دردناکتر از همه برداشت هایی است که بی رویه در حال انجام است که علیرغم اعلام تنفس برای جنگلها ولی هنوز در حال بهره برداری است.

جاده سازی هایی که در دل جنگل های سبز هیرکانی به بهانه حفاظت از جنگل تا عمق جنگل های انبوه و در ارتفاعات بیش از 1500متری پیش رفته است و همه روزه این مسیرها را میدان تاخت و تاز کامیونهای حمل الوار کرده، هرگز به چشم مسٔولین حافظ طبیعت و محیط زیست نیامده و نخواهد آمد و تنها همین 5 الی 6 کیلومتر جاده ابر باعث نابودی محیط زیست خواهد شد.

وقتی پای منفعت در میان است ساز برخی مسئولین ناکوک می شود

جای بسی تاسف است که وقتی پای منفعت شهر یا منطقه ای در میان باشد سازهای برخی از مسئولین هم ناکوک می شود عقده ها و عقیده ها جابجا می شوند، منفعت عمومی خرج منفعت منطقه یاگروهی خاص می شود، به راحتی دو پهلو حرف می زنیم، دروغ می گوئیم، چراغ خاموش می رویم، یکدیگر را دور می زنیم و هزار جور پیچاندن های دیگر...مثلا ما مسلمانیم.

تراژدی اجرایی شدن جاده ابر هم از این چشمه ها آب می خورد و درگیر همین حواشی شده است، که حتی علیرغم مطرح بودن در سه دولت گذشته و به تصویب نهایی رسیدن، باز هم اجرایی شدنش به تعویق افتاده و ناممکن شده است.

گفتنی است با بالا گرفتن تقاضاهای مردمی و اقبال عمومی در جهت لزوم ایجاد جاده ابر چندین مورد بازدیدهایی از سوی مسئولین کشوری در زمان های مختلف از این جاده به عمل آمده بود اما بنا بر خواسته مردم دو استان در این زمینه با پیگیری های رحمت اله نوروزی نماینده مردم شهرهای علی آباد کتول، فاضل آباد، مزرعه و سنگدوین مقرر شد تا اعضای فراکسیون محیط زیست و کمیسیون کشاورزی مجلس از جاده ابر بازدید دیگری داشته باشند.

به همین منظور درسفری یک روزه به استان گلستان عباس رجایی، سیدمحمد سادات ابراهیمی و رحمت الله نوروزی از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، محمدرضا تابش و کمال الدین پیرموذن از فراکسیون محیط زیست مجلس و همچنین نمایندگان استان گلستان و برخی دیگر از نمایندگان از جمله احمد بخشایش اردستانی، عبدالکریم حسین زاده و سید محمد حسین میرمحمدی به همراه نمایندگانی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، جهادکشاورزی و همچنین سازمان محیط زیست سپیده دم روز پنجشنبه (28دی) جهت بازدید از جاده ابر وارد علی آباد کتول شدند.

در این بازدید تنها عده قلیلی از خبرنگاران که مخالف اجرای این جاده بودند دست چین شده و به همراه این مسئولین راهی جاده ابر شدند.

در شرایطی که حتی به خبرنگاران شهرستان علی آبادکتول هم از سوی متولیان محیط زیست، منابع طبیعی یا استانداری اطلاع رسانی نشده بود، حتی دفتر خبری صداوسیما در علی آبادکتول هم طی تماس رحمت اله نوروزی از این بازدید مطلع و در محل حاضر شدند.

علی زنگانه مسئول روابط عمومی دفتر رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول که خود از نزدیک در این بازدید حضور داشت به خبرنگاران گفت: قرار بود مسئولین صبح بسیار زود، ابتدا درایستگاه چوب واقع در جاده زرین گل صبحانه ای نوش جان کنند و سپس حرکت کنند ولی با پیامکی که در خصوص اجتماع مردم بین همه ردوبدل شد برنامه ریزی محیط زیست را برهم زد و قرارشد اول بازدید انجام شود و صبحانه برنامه دوم باشد که این امرهم جلوی اجتماع مردمی رانگرفت.

تغییر مسیر بازدید برای رسیدن به مقاصد خاص!

وی افزود: از همان ابتدای کار ساز مهاجر مدیرکل محیط زیست ناکوک بود و مسیر اصلی را برای رفتن نمایندگان انتخاب نکرده و از مسیری دیگری که در جهت اهداف خاص تعیین کرده بودند هیئت را راهنمایی و هدایت کرد و این امر باعث شد پس از طی مسافتی همه پیاده شوند و راهپیمایی کنند.

علی زنگانه اظهار داشت: هنوز200 متر بیشتر راه نرفته بودیم که باز مهاجر مدیرکل محیط زیست گفت؛ مسیرهمینجاست، اما نوروزی با ناراحتی گفت؛ تاکنون هر کارشناسی ازجمله رئیس سازمان خانم ابتکاربرای بازدید آمده را تاهمین محل آورده ای که همه مخالفت می کنند.
سپس نوروزی به تابش گفت؛ اینها از مسیر اصلی نیامده اند وحالا تا آخرمسیر را باید پیاده هم شده برویم.

مسئول روابط عمومی دفتر رحمت الله نوروزی همچنین گفت: خبرنگاران که کاملا مشخص بود دست چین شده اند ازهمان ابتدا با اظهار نظرهای نابجا که ارتباطی به آنها نداشت و همچنین مصاحبه و سوالات هدفدار با مخالفینی که کارشناس محیط زیست بودند اعتراض دیگران را تشدید می کردند.

حضور خبرنگاران "خبرگزاری مهاجر" برای همراهی با ساز ناکوک آقای مدیرکل!


وی تصریح کرد: دست چین شدن خبرنگاران تا به آنجا مشهود و پر واضح بود که تعدادی از حاضرین لقب "خبرنگار خبرگزاری مهاجر" را به 5 خبرنگار دست چین شده داده بودند.

زنگانه در ادامه گفت: حضور مردم وحامیان درابتدای جاده باعث اعتراض مروتی معاون عمرانی استاندار گلستان، به احمد تجری فرماندار علی آباد کتول شد که حتی فرماندار را تهدید به گزارش این حرکت به استاندار کرد.

مسئول روابط عمومی دفتر رحمت الله نوروزی تصریح کرد: متاسفانه مسئولین استان بجای اینکه حامی این طرح باشند که دررشد توسعه استان تقش دارد، در سازمخالف می کوبیدند که این امر درمقابل اتحاد مسئولین سایر استانها واقعا تاسف ناک بود.

زنگانه ضمن تقدیراز فرماندارعلی آبادکتول که همراه با سایر مسئولینی که در این بازدید حضور داشتند و ازاحداث جاده حمایت کرده اند، افزود: فرماندار علی آبادکتول، در پاسخ به مروتی قاطعانه گفت؛ من نیامده ام فرماندارشوم که جلوی خواسته های به مردم را بگیرم، من نمی توانم جاده را ببندم که مردم برای دنبال کردن خواسته خودبه اینجا نیایند.

زنگانه در ادامه اذعان داشت: این در حالی است که مروتی کوچکترین واکنشی به کمتراز بیست نفر ازمخالفان احداث جاده ابر که در مقابل استانداری تجمع کرده بودند، نشان نداد و با لبخندی از کنار این موضوع برعکس اجتماع چند برابری صبح عبورکرد.

مسئول روابط عمومی دفتر رحمت الله نوروزی همچنین گفت: از صحبت های فرماندارعلی آبادکتول، مشخص بود که دفتراستانداری در خصوص این بازدید حتی به فرماندار علی آباد کتول هم اطلاع رسانی نکرده و با تماس نوروزی متوجه این مسئله شده است.

درگیری لفظی مسئولین در حین بازدید!

از دیگر نکات قابل توجه این بازدید درگیری لفظی شدید دکتر مهاجرمدیر کل جهادکشاورزی استان گلستان با مسئول ارزیابی سازمان محیط زیست کشوربودکه شایداگرمیانجیگری دیگران نبود کاربه جاهای باریک تر هم کشیده می شد.

اتهام زنی یکی از خبرنگاران خبرگزاری های استان به نماینده سابق علی آبادکتول درجمع مردم نیزبا واکنش بسیارتندعلی زنگانه مسئول روابط عمومی دفترنماینده فعلی همراه شدونگذاشت خبرنگاربه صحبت های خود ادامه دهد که این مسئله نیزازحواشی جالب این برنامه بود.

با این وجود شنیده ها و دیده ها همه حکایت از این دارند که مسئولین استانی و حتی استاندار گلستان هم در جمع مخالفان احداث جاده ابر هستند و چگونگی وچرایی این مسئله برای مردم در هاله ای قرار گرفته است.

جاده ابر از 30 سال گذشته همچنان در دست اقدام است!

رحمت اله نوروزی در بازدید اعضای کمیسیون و فراکسیون مجلس از جاده علی آبادکتول به شاهرود به خبرنگار خبرگزاری گفت: اجرای جاده علی آباد کتول به شاهرود از سال ۶۳ به بعد و سه بار در دولت نهم و دهم هم مصوبه شده اما تابه حال محقق نشده است.

نوروزی با بیان اینکه این جاده در گذشته مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گرفته است افزود: هم سازمان محیط زیست و هم سازمان جنگلها و اورنگی رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور در دولت نهم و دهم و نیکزاد وزیر وقت شهرسازی و محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست نیز این با این جاده موافقت کرده و به قناعت استاندار وقت ابلاغ کرده بودند که انجام بشود زیرا این تقاضای مردم دو استان است .

وی در ادامه گفت: با توجه به بحثی که دولت یازدهم و دکتر روحانی به استان داشتند و منطقه آزاد اینچه برون و کریدوری که این منطقه دارد و تحولی که در شمال و جنوب کشور ایجاد می کند و همچنین جاده های صعب العبوری که در جاده های توسکستان و اولنگ داریم این جاده می تواند تحولی در منطقه ایجاد کند.

مسیر جاده ابر فاقد سرخدار است

نوروزی در ادامه تصریح کرد: این منطقه فاقد درختان سرخدار است و ما امروز عزیزان را دعوت کردیم و به وضوح دیدند و ما خودمان حافظ جنگل هستیم و محیط زیست را دوست داریم و اگر در این مسیر درخت سرخدار باشد ما هم موافق نیستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما خواستیم خود عزیزان از نزدیک نگاه کنند و ما به نظر کارشناسی احترام می گذاریم و ما مردم شهرستان علی آباد کتول حافظ محیط زیست هستیم ولی اعتقاد داریم این جاده از زمان جنگ جهانی محل تردد بوده است و تاکنون آسیبی برای محیط زیست نداشته است.

برخی موضوعات در کشور بیش از بیش درگیر سیاسی بازی شده اند

عباس رجایی نماینده مردم اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در بازدید از جاده ابر به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بعضی از موضوعات در کشور ما بیش از آنچه که باید سیاسی بازی می شود و این مسائل سیاسی باعث می شود که عقلانیت، کارشناسی و منفعت و مصلحت مردم در سایه قرار بگیرد.

رجائی تاکید کرد: ما بنا نیست که تابع جو سیاسی و منافع سیاسی باشیم بلکه میخواهیم آن چیزی که به مصلحت مردم و کشور و حفظ کشور و حفظ ذخایر کشور و مسائلی از این دست است را در مجموع ببینیم و برایند همه اینها را اظهار نظر بکنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص بازدید از جاده ابر گفت: این جلسه یک بازدید میدانی است تا مجموعه نظرات عزیزان را پس از این بازدید در جلسه ای که در استانداری داریم جمع بندی کلی کنیم و نظرات را داشته باشیم.

نماینده مردم اراک یادآور شد:ما به دنبال این مسئله در تهران هم جلسه مشترکی بین کمیسیون و فراکسیون و سایر دوستان خواهیم داشت ، تا به یک جمع بندی کلی برسیم.

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان یزد و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر اینکه جنگل ابر از جمله جنگل های هیرکانی و تاریخی کشورمان است، گفت: تصمیم گیری در خصوص ایجاد و یا عدم ایجاد مسیر جاده جنگلی ابر نیازمند بررسی های بیشتر و درنظر گرفتن تمامی اطلاعات در این خصوص است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضرورت حفظ محیط زیست بر هیچ کسی پوشیده نیست افزود: سازمان محیط زیست و همچنین نماینده این منطقه یعنی رحمت الله نوروزی، بنده را در خصوص تعیین تکلیف این جاده به عنوان داور انتخاب کرده اند از این رو لازم است تا نظرات تمامی نمایندگان وکارشناسان متخصص در این حوزه اخذ شده و سپس اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه مطالعات و تحقیقات بسیاری در خصوص احداث جاده ابر شده است تصریح کرد: اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص این جاده به زودی صورت خواهد گرفت.

سازمان محیط زیست به جای مخالفت با ایجاد جاده ابر راهکار ارایه کند

بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم در جلسه بعدازظهر پنجشنبه در استانداری گلستان با بیان اینکه چه اشکالی دارد که محیط زیست برای مردم تخریب شود گفت: خاصیت محیط زیست این است که در خدمت مردم باشد.

نماینده مردم اردستان در مجلس با تاکید بر اینکه در تمامی دولت ها در راستای بهبود شرایط مردم اقدامات خوبی انجام شده است افزود: سازمان محیط زیست به جای مخالفت با ایجاد مسیر جنگلی جاده ابر راهکار جامعی برای کاهش تخریب محیط زیست ارائه دهد.

استان گلستان محکوم به قبول خواسته های محیط زیست است

محمد جواد نظری مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه ایجاد مسیر جنگلی جاده ابر به اثرات مثبتی در جهت رشد استان گلستان منجر می شود گفت: استان گلستان همیشه محکوم به قبول خواسته های سازمان محیط زیست بوده و اجازه رشد استان را از آن سلب کرده است.

نماینده مردم بندر گز در مجلس با تأکید بر اینکه سهولت در تردد مردم و همچنین کاهش اتلاف زمان آنها در ایجاد مسیر جنگلی جاده ابر است گفت: امید است با جمع آوری اطلاعات کافی مسئولین زمینه احداث این جاده را فراهم کنند.

نظری مهرافزود:علیرغم وجود دریا و اماکنی همچون جزیره آشوراده، بخاطرمخالفت های بی مورد محیط زیست جوانان ما دراستان گلستان از بیکاری درحال خفگی هستند.

جاده جنگلی ابر ثبت جهانی شود

سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم با بیان اینکه در خصوص ایجاد مسیر جنگلی جاده ابر باید اطلاعات کافی جمع آوری شود گفت: این جاده باید ثبت جهانی شود.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمی توان به صورت شتابزده در خصوص ایجاد جاده ابر تصمیم گیری کرد از این رو باید ایجاد این جاده را به عنوان یک مطالبه ملی در نظر بگیریم.

مختارمهاجر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان نیز در این نشست گفت: کل مساحت جاده ابر که در مسیرجنگل قرار دارد22کیلومتراست و سوال من از مسئولین محیط زیست این است که آیا مدیریت برمنابع طبیعی باید اتفاق بیفتد یا خیر؟ آیا درکنارمدیریتی که طراحی می کنیم حفاظت هم بایدکرد یا خیر؟

مهاجرافزود: درسال جاری حدود1500هکتاراز جنگلهای هیرکانی استان گلستان دچارآتش سوزی شد ومحیط زیست هیچ برنامه ای برای آن نداشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان همچنین تصریح کرد: سوال آخرمن از عزیزان محیط زیست، با توجه به اینکه 1500 هکتار ازجنگل گلستان دچار آتش سوزی شد و دلسوزان و اساتید و مسئولین محیط زیست فقط سکوت کردند، اگربخواهیم برای رشد و توسعه استان گلستان جاده ای را توسعه دهیم چه میزان از جنگل تخریب خواهدشد؟ قطعاخیلی کمتراز یک مورد آتش سوزی بهترین جنگلهای هیرکانی ما خواهد بود.

لازم به توضیح است که علیرغم اظهارات مهمانان عزیز کشوری، این بازدید طبق درخواست رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آبادکتول به انجام رسیده بود که ، دکترتابش نماینده مردم اردکان بعنوان حکم بین موافقان و مخالفان احداث جاده، فقط برای تشخیص اینکه در مسیر احداث این جاده آیا درخت سرخداروجود دارد یا خیر به شهرستان علی آبادکتول سفر کرده بود و تصمیم گیری نهایی بر عهده کمیسیون کشاورزی والبته گزارش بازدید که تهیه شده است حاصل خواهدشد.

همچنین گفتنی است همکاران خبرنگار مواظب باشند که در موج ها قرار نگیرند تا خدای ناکرده ندانسته اخباری را بر وفق مراد مشوقین خاص به صورت کذب ویا در جهت منفعت گروهی خاص به ضرر مردم انتشار ندهند.

گزارش از علی فندرسکی

انتهای پیام/ت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه