تبخیر آب در گلستان 3 برابر متوسطه جهانی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان گفت: تبخیر آب در استان گلستان سه برابر متوسطه جهانی است.

به گزارش زرین نامه؛ ایرج حیدریان عصر امروز در همایش استانی دانش‌آموزی با عنوان «ایست، آب نیست» که در کانون طه‎ها شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش در طرح «داناب» با شرایط کم آبی که کشور دارد، همراهی خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور با شرایط کمبود آب در کشور پرسش مهر خود را در آموزش و پرورش به حوزه آب اختصاص داده و این همایش بر اثر اهمیت و ضرورت به شرایط کشور و پرسش رئیس جمهور تدارک دیده شده است.

حیدریان ابراز داشت: سرانه آب هر نفر در کشور از سال 1340 که 5 هزار و 500 متر مکعب بوده در سال 1385 یک هزار و 750 متر مکعب رسیده است و با این افق در سال 1395 به یک هزار و 300 متر مکعب خواهد رسید.

3 برابر متوسطه جهانی از استان گلستان آب تبخیر می‎شود

وی ادامه داد: میزان بارندگی در استان گلستان یک سوم متوسطه جهانی است و این در حالی است که سه برابر متوسطه جهانی در استان گلستان آب تبخیر می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با بیان اینکه 70 درصد آب بارش‎های باران در استان گلستان از سطح زمین تبخیر می‎شود، خاطرنشان کرد: در استان گلستان در کوتاه‌مدت 12.5 درصد و در بلندمدت 22 درصد کاهش آب را شاهد هستیم.

حیدریان با بیان اینکه هزینه آب مصرف یک هکتار کشت چغندر در کشور 23 میلیارد تومان است، افزود: 23 میلیون متر مکعب در هر هکتار کشت چغندر، آب مصرف می‌شود و اگر هر لیتر آب را یک هزار تومان محاسبه کنیم هزینه یک هکتار کشت چغندر 23 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه راندمان آب در بخش کشاورزی کمتر از 30 است، افزود: سوالی که رئیس جمهور در حوزه آب مطرح کردند بسیار پر‎معنا است و باید آن را جدی بگیریم./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه