نجات دریای خزر فقط در استان‎های شمالی شکل نمی‎گیرد/ قانون حفاظت ذخایر دریای خزر اصلاح شود

استاندار گلستان گفت: نجات دریای خزر فقط در استان‎های شمالی شکل نمی‎گیرد.

به گزارش زرین نامه؛ حسن صادقلو صبح امروز در سومین اجلاس هم‌اندیشی دریای خزر در هتل بوتانیک شهرستان گرگان، اظهار کرد: اگر نجات دریای خزر به درستی مدیریت نشود نمی‎توان به نتایج مطلوب رسید.

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به حساسیت‎های مشترک توجه شود، تصریح کرد: حساسیت در حفاظت از دریای خزر باید منتهی به یک تعامل عملیاتی شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه پایگاهی برای رصد مسائل دریای خزر ایجاد شود، خاطرنشان کرد: آلودگی‎ها یک تهدید گریزناپذیر برای دریای خزر محسوب می‎شوند.

صادقلو افزود: اتاق پیگیری نسبت به حساسیت مشترک در سطح بین‎المللی و استان‎های همجوار با توجه به اهم و مهم بودن مسائل باید راه‎اندازی شود.

وی، صید غیرمجاز را یکی از آفت‎های جدی در دریای خزر دانست و بیان داشت: صیاد غیرمجاز چند برابر صیاد مجاز فعالیت می‎کنند که این خودش یک اختاپوس شده و از لحاظ امنیتی دریای خزر را با تهدید مواجه کرده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه خاویار به عنوان برند گلستان محسوب می‎شود، توضیح داد: خاویار می‎تواند این استان را در مسیر توسعه قرار دهد، استحصال خاویار در استان‎های شمالی در سال 1353 حدود 193 تن بوده که در سال گذشته این رقم به 3 تن رسیده است.

صادقلو متذکر شد: استحصال خاویار در گلستان در سال 1364 حدود 16 تن، سال گذشته 1.7 تن و در سال جاری به 970 تن رسیده که وضعیت بغرنجی است.

وی با بیان اینکه گلستان تاکنون هیچ بودجه دریایی نداشته است، افزود: گلستان در این زمینه دچار گپ تاریخی شده و امسال آغازی برای توجه به این موضوع مهم است که امیدواریم خروجی اجلاس برای گشایش توسعه ملموس باشد.

استاندار گلستان در پایان با بیان اینکه دریای خزر دچار بحران شده که مدیریت بحران را می‎طلبد، اضافه کرد: دریای خزر در شرایط بحران آلودگی قرار گرفته است که نیازمند اصلاح قانون حفاظت و ذخایر جایگزینی دریای خزر توجه جدی است./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه