تعامل شیعه و سنی بر اصل صداقت است

رئیس جامعة‌المصطفی گفت: ما معتقد هستیم که تعامل شیعه و سنی بر اصل شفافیت و صداقت است و در این تعامل به ویژه در مراکز علمی جایی برای پنهان‎کاری نیست.

به گزارش زرین نامه؛ آیت‎الله علیرضا اعرابی ظهر امروز در در همایش دور دید فعالیت مجتمع آموزش عالی علوم و مطالعات اسلامی مدرسه عالی معارف اسلامی گرگان اظهار کرد: باید به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم و خود را از چمبره فتنه‎ها رها کرده و قله‎های تمدن نوین اسلامی را فتح کنیم.

وی تصریح کرد: در معارف اسلام رشته‎های ارتباط و همبستگی وجود دارد و جامعة‎المصطفی بر اصل محکوم بودن تکفیر، ترور، پرخاش و بی‎ادبی نسبت به یکدیگر تاکید دارد.

اعرابی با بیان اینکه راه تحجرآلود گروه‎های تروریستی راهی ناصواب است، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که تعامل شیعه و سنی بر اصل شفافیت و صداقت است و در این تعامل به ویژه در مراکز علمی جایی برای پنهان‎کاری نیست.

امام جمعه قم، تحمیل مذهبی را راهی نادرست خواند و افزود: مرجعیت علمی، معرفتی و عاطفی برای اهل‎بیت (ع) به سود امت اسلامی است.

رئیس جامعة‌المصطفی گفت: هر کشوری از کشورهای اسلامی که گامی به جلو بردارد و پیشرفت و توسعه پیدا کند، در حقیقت پیشرفت اسلام است، انقلاب اسلامی ایران در کشورهای فلسطین، لبنان و ... صداقت خود را بدون نگاه مذهبی نشان داده است و جامعة‌المصطفی به این نگاه تمدنی، فرامذهبی و اصول و آداب تقریب تاکید دارد.

اعرابی با بیان اینکه کلید حل مشکلات عالم اسلام از دل مدرسه، حوزه، مراکز علمی و دینی می‎گذرد، اظهار کرد: تا زمانی که جامعه نخبگان شیعه و اهل سنت نسبت به فلسفه، فقه و اخلاق تقریب اتفاق‎نظر نداشته باشند مشکلات حل نمی‎شود.

وی با اشاره به اینکه باید از جنگ و نزاع بی‎حاصل بگذریم، تاکید کرد: اگر این حجم از سلاح و سرمایه‎ای که در عراق و نقاط مختلف دنیا در جنگ داخلی هزینه می‎شود، علیه اسرائیل هزینه می‎شد اکنون اثری از اسرائیل وجود نداشت.

رئیس جامعة‌المصطفی بیان داشت: ایران افتخار دارد که در طول تاریخ جایگاه مذاهب گوناگون بوده است و امروز نیز باید الگوی همزیستی و همراهی در جهان را نشان دهد.

اعرابی دکترین انقلاب اسلامی در اسرائیل برگزاری انتخابات آزاد است، گفت: قدرت‎های دیگر جهان اگر منطق روشن و عقلانی اسلام را درست تشخیص دهند می‎فهمند که به نفع خودشان است.

وی با اشاره به اینکه الگوی جامعة‌المصطفی قابل کپی‎برداری است، ابراز داشت: خط قرمز ما همه مسلمانان هستند، ما گفتمان اسلام عقلانی را دنبال می‎کنیم و بر دو عنصر اسلامی بودن و عقلانی بودن تاکید داریم و در چارچوبی که مصالح اسلام را تامین می‎کند حرکت می‎کنیم و تلاش داریم در منظومه بزرگ شیعه، تقریب و سنی اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

رئیس جامعة‌المصطفی بیان کرد: 55 کشور اسلامی و اقلیت روزافزون مسلمان در کشورهای عالم وجود دارد که از دریای خروشان نفت و گاز و انرژی برخوردار هستند، سابقه کهن و تمدنی دیرپا و سازنده دارد تمدنی که ویل دورانت‎ها در تاثیر آن در تمدن بزرگ جهانی اعتراف داشتند.

اعرابی بیان داشت: این سرمایه‎های انسانی، طبیعی، زیستی، فرهنگی و اجتماعی می‎تواند یک قدرت بزرگ و تاثیرگذار در عالم باشد، ما در چمبره توطئه‎های بسیار سهمگینی گرفتار آمده‎ایم به جای نگاه به قله‎های بلند و همراهی برای احیای تمدن نوین اسلامی که با پوشش‎های زمانه هماهنگ باشد چرا باید درگیر وضعی باشیم که باید آن را بازی نامید.

وی گفت: 70 درصد منابع طبیعی، معدنی، مهمترین نقاط استراتژیک جهان، استقرار در خاورمیانه به عنوان کانون حیات و تمدن بشری و داشتن 55 کشور با اکثریت مسلمان و حضور اقلیت مسلمان در سراسر عالم به ویژه اقلیت روزافزون در آمریکا و اروپا که اینها سرمایه کمی نیستند.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود نگران‎کننده است، افزود: در طول یکصد سال اخیر ده‎ها کشور اسلامی مورد اشغال قرار گرفته است، در 50 سال اخیر بخش عظیمی از معادن ما با تاراج رفت و مواد خام ما چرخه‎های صنعت غرب را به حرکت درآورده است، امروز تلاش می‎شود تا ما به شکل زمین سوخته درآییم.

رئیس جامعة‌المصطفی با بیان اینکه نباید از قصور خودمان و توطئه‎های پیچیده علیه جهان اسلام غفلت کنیم، تاکید کرد: ما در سازمان ملل جایگاهی نداریم، در شورای امنیت رای سازنده و سرنوشت‎ساز نداریم در مجامع بین‎المللی نقش موثری نداریم، کشورهای ما را به تاراج می‎برند اما فریادمان به جایی نمی‎رسد.

اعرابی با بیان اینکه روشنفکران جهان اسلام باید این معادلات را مورد مداقه قرار دهند، اظهار کرد: آنها ما را فریب داده‎اند و ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز چند خطر بزرگ جهان اسلام را تهدید می‎کند، گفت: ما دچار اشتباه در فهم معادلات اجتماعی و سیاسی جهان و تحلیل واقعیت‎ها هستیم، غرب تلاش می‎کند دو قرائت ناروا از اسلام یعنی اسلام سکولار و اسلام خشن و متحجر را برجسته کند و این طرح را در تمام عالم دنبال می‎کند.

رئیس جامعة‌المصطفی بیان داشت: استکبار می‎خواهد اسلام را دینی فردی، تند و غیرعقلانی جلوه دهد تا هم غرب از اسلام متحجر بترسد و گرایش به اسلام کنترل شود و هم در عالم اسلام دستمایه مبارزات و مقاومت از بین برود، مشکل امروز جهان اسلام این است که تلاش می‎شود برخورد شیعه و سنی و برخورد اعتقادی درون اسلام به جای برخوردهای کلان شود.

اعرابی گفت: جابه‌جایی میدان دعوا و منازعه اصل بزرگی است که دنبال می‎شود مشکل امروز ما این است که بنیان‎های اعتقادی نسل جوان در حال فروریزی است و انواع انحرافات فکری و اخلاقی آنها را احاطه کرده است، مشکل امروز ما این است که تجزیه کشورهای اسلامی دنبال می‎شود.

وی با بیان اینکه در سال‎های اخیر پیدایش 17 کشور جدید با تجزیه کشورهای اسلامی و دعواهای بی‎پایان در عالم اسلام به وجود آمد، افزود: امام، رهبری، گفتمان انقلاب اسلامی و تقریب نمی‎گویند که مذاهب وجود ندارند بلکه بر این مهم تاکید دارند که دنیایی از اشتراکات داریم، ما 90 درصد مشترکات داریم بدون اینکه بخواهیم مجادله کنیم.

رئیس جامعة‌المصطفی از فارغ‎التحصیل شدن 40 هزار نفر از این دانشگاه بین‎المللی در بیش از 120 کشور مختلف خبر داد و گفت: 150 رشته مهم اسلامی در غالب بازسازی و 15 رشته در فقه پایه‎ریزی شد.

اعرابی با بیان اینکه جامعة‌المصطفی در بیش از 60 کشور حضور دارد، افزود: حرکت ما کاملا قانونی و شفاف مبتنی بر شفافیت، صداقت و مصالح عالم اسلام است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه