طرح رتبه‎بندی معلمان شتاب‌زده اجرا نشود

بحث رتبه‎بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چالش دیگری است که امروز ذهن جامعه فرهنگی را به خود مشغول کرده؛ رتبه‎بندی که بسیاری از کارشناسان آن را شتاب‎زده می‎دانند.

به گزارش زرین نامه؛ روز معلم روزی است که برای جاودان ماندن یاد مردی از جنس اسلام برافراشته شده است.

مردی که تفکر، تأمل و عمل را با هم پیوند زد؛ به گونه‎ای که با زبانی راسخ و کلماتی قصار در زمانی که کشتی پرتلاطم انقلاب اسلامی در موج افکار‎های کمونیست قرار داشت بیرق اسلام را برافراشته نگاه داشت.

برای زنده نگاه داشتن یاد این مرد خدایی هفته‎ای را به نام معلم نام‌گذاری کرده‌اند.

امام خمینی (ره) در خصوص شغل معلمی می‎فرماید: «شغل معلمی، همان شغل انبیاء است» پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله معلم همه بشر است و بعد از او حضرت امیر باز هم معلم بشر است، اما به راستی تا چه اندازه بدنه آموزشی کشور پیامبرگونه عمل می‎کند؟

روز معلم روز تفکر به اندیشه مطهری است روزی که باید با خود بیندیشیم که مبنای عمق فکری معلم که فردای مملکت اسلامی را خواهد ساخت تا چه میزان بر پیکر اسلامی حاکم شده است؟

اما اقتصاد دغدغه فکری است که افکار جامعه فرهنگیان را تسخیر کرده و یکی از مسائل مهم و پرچالش روز‎های اخیر بحث افزایش ضریب فوق‎العاده شغل فرهنگیان مطابق ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری است که تا پیش از اعتراض جمعی از فرهنگیان به دیوان عدالت اداری در مورد ضرایب اعمال شده، این ضریب برای اکثر فرهنگیان 800 محاسبه می‌شد، اما در احکام جدید، این ضرایب به حدود یک‌هزار و 300 ارتقاء یافته است.

بحث رتبه‎بندی معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چالش دیگری است که امروز ذهن جامعه فرهنگی را به خود مشغول کرده است رتبه‎بندی که خیلی از کارشناسان آن را شتاب‎زده می‎دانند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ابتدا تلاش کردند آن را نسخه‌ای تمام عیار برای حل مشکلات معیشتی معلمان معرفی کنند، اما مرور زمان و نیز مبهم بودن برخی نکات موجب شده که این وضعیت کم‌رنگ شود.

*رتبه‎بندی معلمان کار ناقصی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‎و‎گو با خبرنگار استان گلستان در این خصوص گفت: دولت باید به مسائل فرهنگیان توجه بیشتری داشته باشد؛ اگر چه کثرت تعداد فرهنگیان هزینه زیادی بر دوش دولت می‎گذارد، اما معلمان زیربنای کشور هستند.

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری با بیان اینکه یک سوم بودجه دولت صرف حقوق فرهنگیان می‎شود، اظهار کرد: هزینه برای جامعه فرهنگی سرمایه‎گذاری برای آینده کشور است و دولت باید به حل مسائل فرهنگیان اهتمام داشته باشد.

وی اضافه کرد: رتبه‎بندی معلمان کار ناقصی است و همه مجموعه فرهنگیان را ندیده و نیاز آنها را برطرف نمی‎کند؛ انتظار می‎رفت که دولت این مباحث را در مجلس و با نظر کارشناسان مورد بررسی قرار می‎داد.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رتبه‌بندی معلمان نمی‎تواند رضایت‌مندی در بین همه آنها ایجاد کند لذا باید مورد بررسی قرار گیرد.

اما به هر حال این طرح با تمام ایراد‎هایش همچون عدم شفافیت و منابع مالی پشتیبان از ابتدای مهرماه امسال آغاز خواهد شد.

باید دید که با اجرای رتبه‎بندی معلمان بیش از یک میلیون معلم در وزارت آموزش و پرورش چه وضعیتی پیدا خواهند کرد.

موضوع دیگری که امروز جامعه فرهنگی از آن رنج می‎برد تبعیض در ارائه خدمات همچون عیدی، پاداش، فوق‎العاده، حق‎العمل، رفاهی، کارانه، اضافه کار و بسیاری موارد دیگر بوده که در آموزش و پرورش نسبت به دستگاه‌های دیگر متفاوت است.

از سوی دیگر آموزش و پرورش به دلیل عدم توانایی پرداخت و معوقات پرداختی به شرکت بیمه‎گذار خدمات بیمه طلایی را امسال با یک بیمه‎گذار جدید در چهار بسته به فرهنگیان عرضه می‎کند؛ این در حالی است که خدمات دندان‎پزشکی و عینک در طرفه‎های بیمه با یک رشد 270 درصدی روبه‌رو است.

تبعیض در پرداخت حقوق، خدمات رفاهی و اجتماعی موضوعی است که شاید امروز دل‎های بسیاری از فرهنگیان را رنج می‎دهد.

تبعیض موضوعی است که روز گذشته مشاور وزیر آموزش و پرورش در گرامی‌داشت مقام معلم در گرگان به آن اشاره کرد و گفت: تعلیم و تربیت در گروی سه ضلع معلم، خانواده و دولت است و هر یک باید وظیفه خود را به درستی در جامعه ایفا کنند.

حجت‎الاسلام مجتبی ملکی تصریح کرد: گرامی‌داشت و ارج نهادن به معلم یکی از حقوق‎های معلمان است و باید بیندیشیم که چگونه بستر مناسب را برای ارتقای مادی و معنوی جایگاه معلمی در جامعه ایجاد کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کم‌لطفی به معلمان باعث وارد آمدن آسیب به تعلیم و تربیت می‎شود و تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور اولویت نخست مسئولان قرار نگیرد هیچ‌گاه شاهد تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نخواهیم بود.

ملکی اضافه کرد: قرآن‌کریم به مسلمانان تاکید دارد که دشمن از هر راهی با شما مقابله کرد از همان مسیر با آن مقابله کنید و امروز بیشترین توجه استکبار جهانی به آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه شأن و شخصیت معلم بالاتر از آن است که امروز لب به اعتراض بگشاید، گفت: امام (ره) می‎فرماید «مردم ما از کمبود‎ها ناراضی نمی‎شوند بلکه از تبعیض است که ناراضی می‎شوند» لذا شأن و منزلت معلم باید به گونه‎ای باشد که امام خمینی (ره) فرمودند.

امید است مسئولان در هفته‎ای که مزین به نام معلم است و در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» بتوانند با تدبیری سازنده مشکل این قشر آینده‌ساز مملکت را حل کنند./ فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه