میزان امید به زندگی در ایران بالای ۷۰ سال است

جمعیت‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: میزان امید به زندگی در کشور به بیش از ۷۰ سال رسیده است.

به گزارش زرین نامه؛ حسن عینی‌زیناب در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک اظهار داشت: امید به زندگی در کشور در بین زنان 73 سال و برای مردان 71 سال است.

وی افزود: میزان امید به زندگی در سال 75 برای مردان 66 سال و برای زنان 68 سال بوده است.

جمعیت‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: باروری، مرگ و میر و مهاجرت 3 متغیر تعیین‌کننده حجم جمعیت هستند.

وی به جمعیت جهان اشاره کرد و گفت: در سال 1804 برای نخستین بار جمعیت جهان به یک میلیارد نفر رسید و پس از انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی و آمریکا و با کنترل مرگ و میز کودکان تعداد موالید بالا می‌رود.

به گفته عینی‌زیناب، پس از سال 1950 رشد جمعیت در کشور های در حال توسعه که پس از جنگ جهانی دوم واردات دانش پزشکی را داشتند، نیز بالا می‌رود و کاهش مرگ و میر با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: در جامعه سنتی باروری باید بالا باشد تا رشد جمعیت به سمت صفر شدن نرود و انتظار می‌رود وقتی مرگ و میر و باروری کاهش پیدا می‌کند به جایی برسیم که باروری بیشتر از مرگ و میر باشد اما این اتفاق در کشور نیفتاده است.

عینی‌زیناب گفت: زنان شهری به نسبت زنان روستایی باروری کمتری را داشتند اما احتمال ازدواج زنان شهری و روستایی به یک اندازه است و 74 درصد زنان شاغل و 91 درصد زنان غیرشاغل ازدواج می‌کنند./تسنیم

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه