سحری و افطار چه بخوریم و چه نخوریم

ماه مبارک رمضان با فصل گرما و روزهای طولانی همراه شده و بی شک اغلب بدنبال مناسب ترین روش روزه داری هستند تا دچار مشکلات خاص، کم آبی، ضعف شدید، افت قند، فشار و بی حالی نشده و از فیوضات همه جانبه این ماه پرخیر و برکت بهره مند شوند.

به گزارش زرین نامه؛‌ حجت برزگر دکترای تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش علوم تغذیه ای در این خصوص با تشریح نکات کلیدی حفظ سلامتی روزه داران نوشت: در ایام روزه داری به این مهم توجه داشته باشید که فقط با یک برنامه غذایی متعادل و متناسب شامل هرم کامل غذایی، متنوع و متعادل و تقریباً شبیه عادات غذایی گذشته تان در 2 وعده مهم افطار و سحری، از تاثیرات سودمند روزه داری بهره خواهید جست.

پیشنهاد می کنم به هیج وجه در این ایام، فقط به 2 وعده افطار و سحر اکتفا نکنید و 2 میان وعده و شام را هم به آن اضافه کنید. یکی 1.5ساعت پس از افطار و دیگری 1.5 ساعت پس از سحری و 3 ساعت پس از افطار نیز شام سبک صرف کنید.

هرگز از آب سرد برای شروع استفاده نکنید، یعنی با یک استکان آب نیمگرم یا جوشیده سرد شد و یا چای کم رنگ و خرما روزه تان را باز کنید یا نصف لیوان یا یک فنجان شیر کم چرب و یک قاشق عسل یا کمی فرنی جهت تعدیل ذخایرگلیکوژنی مصرف شده و سفیده آب پزی تخم مرغ یا پنیر کم چرب و سبزی و گوجه خام و یک کف دست نان سبوس دار یا قلاچ مغز گرفته یا سه کف دست لواش دور گرفته، 3 ساعت بعد هم شام که خیلی سبک باشد مانند انواع سوپ های کم چرب و کم نمک جهت تعدیل آب و دهیدراتاسیون بدن و تامین املاح و دیگراحتیاجات مورد نیاز بدن میل کنید.

مثل همیشه توصیه می کنم که سرخ کردنی، چربیجات و غذاهای چرب و پرنشاسته، پرحجم و دیرهضم بخصوص انواع فست فودها و حتی سوپ و آش و حلیم های غلیظ و پرچرب که پیاز داغ شده اند، خودداری کنید چرا که بشدت دچار مشکلات گوارشی و بد هضمی روبرو خواهید شد و بی تردید موجب اضافه وزن کاذب و افزایش سطح تری گلیسرید و کلسترول بد خون شما خواهد شد.

لذا شایسته است که ضمن رعایت موارد فوق بیشتر از سوپ های رقیق و کم چرب و بسیار کم نمک و بیشتر از غذاهای غیرسرخ شده و کم نمک استفاده کنید.

سالاد فصل بدون پیاز با یک قاشق روغن زیتون بی بو فراموش نشود. افطار و شام را یکجا میل نکنید چون معده شما ساعت ها خالی بوده و نباید زیاد به آن فشار آورید، ولی مابین افطار و شام و تا سحر با فاصله چند لیوان آب و سبزی های برگ پهن فصلی و میوه های تازه فصلی بجز خربزه و موز و انگور به همراه 2 عدد خرما خشک مصرف کنید.

برای سحر هم طبق توصیه عمل نمائید یعنی کم حجم، متناسب و متعادل، کم چرب و کم نمک باشد، به اضافه 2 عدد خرما.

نیم ساعت مانده به اذان سحری دست از غذا بکشید. نخ دندان کشیده یا خلال کرده و حتما "مسواک بزنید.

حدود 5 دقیقه مانده به اذان 2عدد خرما و یا میوه مجاز فصلی و برای رفع بیم از تشنگی در طول روز و دفع سموم و مواد زائد و تعدیل دمای بدن به میزان کافی آب بنوشید.

توجه داشته باشید؛ آرام و جویده جویده غدا ابخورید، وسط غذا آب و مایعات ننوشید. نیم ساعت بعد و یا قبل از صرف غذا آب بنوشید. از قندهای مصنوعی بخصوص زولبیا و بامیه و .... حتی الامکان استفاده نکنید چون قند زیادی به یکباره وارد بدن شده و در این هنگام لوزالمعده یا پانکراس جهت کنترل قند اضافی، انسولین ترشح می کند که این عمل باعث اختلال شدیدی در متابولیسم و سوخت و ساز چربی ها و همچنین فت برنرو چربی سوزی را مختل یا خنثی خواهد کرد که ازعوارض عمده و سوغات ناخوشایند آن ناراحتی های گوارشی و ایجاد چاقی بخصوص در نواحی پهلو می باشد.

همچنین از مصرف زیاد تنقلات بویژه شور شده ها در فاصله بین افطار و سحری خودداری کنید چون علاوه بر شوری، دیر هضم نیز هستند و باعث عطش فراوان و تشنگی زیاد در طول روز شده و احساس گرسنگی کمی درهنگام سحری خواهید کرد.

ضمناً اگر در این ایام ورزش می کنید چنانچه هدفتان چربی سوزی و کاهش ذخایرچربی بدن است، در طول روز ورزش اشکالی ندارد ولی اگر با اهداف دیگر مانند افزایش حجم وقدرت و توان عضلانی تمرین می کنید 1.5 تا 2 ساعت پس از افطار مناسب تر است ولی قبل از تمرین و در حین تمرین بصورت جرعه جرعه آب با دمای 5 الی 6 درجه ترجیحاً با طعم لیمویی بنوشید.

التماس دعا داریم. ما و همه نیازمندان را از دعای خیر خود در این ماه پرخیر و برکت بهره مند فرمائید.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه