همه ی داشته ها و نداشته های محمد آبادکتول برای توسعه+ تصاویر

روستای محمدآبادکتول با همه ی زیبایی هایش، داشته هایی دارد که بخاطر سرعت کم توسعه فدای نداشته ها می شود و این در حالی است که محمدآباد توانی بالا برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در گلستان دارد.

به گزارش زرین نامه؛ اینجا محمد آبادکتول است، روستایی زیبا با یک هزار و 830 نفر جمعیت در جنوب غربی علی آبادکتول و 4 کیلومتری شهر فاضل آباد. در میانه دهنه ای زیباتر و سرسبز، که اگر خود را به دست جاده اش بسپاری نه تنها تو را از دل آدم های با صفای روستا بی نصیب نمی گذارد، بلکه به 13 روستای ییلاقی دیگر هم می برد.

محمدآباد از دیرباز محل تردد مردمان شهرستان علی آبادکتول و استرآباد و یکی از نقاط سیاسی، طبیعی و استراتژیک منطقه کتول است.

محمدعلی دیلمی دهیار محمدآبادکتول در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وجود حدود 30 آسیاب آبی، این روستا را یکی از روستاهایی صنعتی استان توصیف می کند که در روزگاری نه چندان دور، آسیاب های آبی و کارخانه های شالیکوبی آن، با استفاده از آب رودخانه کفشگیری و محمدآباد، گندم بسیاری از کشاوران شهرستان های علی ابادکتول، کردکوی، بندرترکمن و چند شهرستان دیگر از مازندان را آسیاب می کردند.

وی معتقد است؛ بعد از انقلاب اسلامی و فراهم شدن امکاناتی نظیر آب، برق، گاز و جاده مناسب، زمینه تبدیل این روستا به یک مکان گردشگری فراهم شد، به نحوی که هم اکنون توان جذب گردشگر از سراسر کشور را دارد و این در حالی است که هنوز همه ی پتانسیل های بالقوه آن به مرحله ظهور و بروز نرسیده است.

این روستا علیرغم تقدیم 11 شهید به انقلاب اسلامی، در بین فرزندان خود روحانیون، تحصیلکردگان و بسیجیان زیادی هم دارد که برای خدمت روانه جامعه کرده است.

در این روستا 2 مسجد و یک کانون فرهنگی هنری مسجد، 2 پایگاه بسیج، یک زینبیه و خانه فرهنگ و چند هیئت مذهبی به همت اهالی و روحانیون آن فعال است که انجام امور فرهنگی- مذهبی روستا را عهده دارند.

یک سالن ورزشی چند منظوره، کتابخانه، پست بانک، خانه بهداشت، مدرسه ابتدایی و راهنمایی نیز از داشته های محمدآباد برای ارائه خدمات مختلف به اهالی این روستا است.

دهیار روستا با اشاره به شرایط اکولوژیکی خوب این روستا اظهار می کند: حدوداً 7 سال قبل مسکن مهر علی آبادکتول با ظرفیت 220 واحد نیز در حاشیه محمد آباد احداث و از طریق این روستا صاحب پروانه ساخت و امتیاز آب و برق شد.

در زمینه جغرافیایی نیز با توجه به اینکه روستای محمدآباد برای جنگلی که از گذشته های دور با آن همسایه است، دیدبان خوبی بوده و اقتصاد مردمش با جنگل ارتباط دارد، ایستگاه آتش نشانی همراه با یک دستگاه خودروی آتش نشانی، کانکس تجهیزات مدیریت بحران روستایی و اولین اتاق EUC روستایی (مرکز کنترل عملیات بحران) کشور برای حفاظت از جنگل های این منطقه در این روستا راه اندازی شده و دارای تجهیزاتی برای مقابله با بحران هایی نظیر سیل، زلزله و آتش سوزی است.

دیلمی در خصوص حوزه گردشگری روستا می گوید: جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی شامل آسیاب سنگی، امام زاده شیخان، آبشار اوترنه، تپه باستانی زندان تپه، چشمه ها و جنگل های اطراف آماده است این روستا را به منطقه پرتردد گردشگری در گلستان تبدیل کند اما متاسفانه عدم وجود زیرساخت های مناسب، داشته هایمان دارد فدای نداشته هایمان می شود.

وی اضافه می کند: برگزاری جشنواره فرهنگ روستا و نمایش فرهنگ، آداب و رسوم و صنایع دستی محمدآباد که به به دلیل غنای محتوایی و استقبال زیاد مردم شهرستان و استان، سال گذشته به یکی از برترین جشنواره های گلستان تبدیل شد، نشان از وجود پتانسیل های بالقوه گردشگری در این روستا دارد.

دیلمی معتقد است روستای محمدآبادکتول با وجود همه ی استعدادهایش، هنوز به جایگاه استراتژیک در خور نرسیده است.

وی می گوید طرح هادی روستا هنوز کامل نشده و این در حالی است که از آن می توان به عنوان تابلوی شهرستان علی آبادکتول یاد کرد چرا که آخرین روستای دائم السکنه و محل تردد گردشگران و اهالی 13 روستای ییلاقی بالادست با تعداد مهمان های بسیار زیاد آن در فصول بهار و تابستان است.

اما خوشبختانه بعد از مدت ها خواسته مردم با همکاری آقای نوروزی نماینده محترم مردم شهرستان در مجلس، آقای تجری مفرد فرماندار محترم شهرستان علی آبادکتول و بنیاد مسکن شهرستان اعتباراتی جذب و اسفالت روستا به طول 1 کیلومتر اجرا شد که امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن در ادامه اجرای طرح هادی، پروژه پیاده رو سازی، احداث سرعت گیر و دیگر امور زیربنایی نیز آن نیز انجام شود.

دهیار محمدآباد همچنین با اشاره به اینکه شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی است، یادآور می شود: با همکاری نماینده، فرماندار و جهادکشاورزی شهرستان، اعضای شورا، دهیاری و اهالی روستا، سال گذشته یک حلقه چاه آب نیز برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی فعال شد.

دیلمی با اشاره به خشکسالی که در سال های اخیر رخ داده است، می گوید: امسال مردم روستا نتوانستند محصول خوبی برداشت کنند، اما فعال سازی آب بندان و چاه آب فرصت خوبی است که با حمایت مسئولین ذیربط، شرایط آبیاری تحت فشار برای کشاورزان در این روستا فراهم شود.

وی ترمیم جاده بین المزارع را از دیگر نیازهای کشاورزان روستا عنوان کرده و ادامه می دهد: کمبود دستگاه های کشاورزی سبب شده کشاورزان نتوانند کشت به موقع انجام دهند، همچنین به دلیل بتنی نبودن جوی های آب کشاورزی، آب زیادی هدر می رود، وضعیت تضمین و بیمه محصولات کشاورزی امسال تا حدودی بهتر شده اما همچنان تا وضع مطلوب فاصله دارد.

دهیار محمدآبادکتول ترمیم یا ساخت مجدد حمام عمومی را یکی دیگر از نیازهای اساسی این روستا دانسته و بیان می کند: فرهنگ عمومی روستا و قرارگیری آن در دهنه جنگلی که محل تردد بسیاری از گردشگران هم است، اهمیت ساخت حمام جدید یا ترمیم حمام عمومی قدیمی را دو چندان می کند که نیازمند تامین اعتبار است.

دیلمی با اشاره به اینکه این روستا در گذشته غسالخانه ای نداشت و مردم محمدآباد و روستاهای اطراف برای انجام امور میت خود باید به امام زاده هارون روستای الازمن در نزدیکی علی آبادکتول می رفتند یا در منازل خود این امور را انجام می دادند، می افزاید: خوشبختانه این نیاز مردم با همکاری و حمایت مالی بسیج سازندگی سال 93 برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه مجتمع تامین آب شرب روستاهای محمدآباد، برفتان، الامن، مسکن مهر در این روستا قرار دارد که به دلیل وجود تنها یک حلقه چاه، پاسخگوی نیاز این روستاها نیست، می گوید: یک حلقه چاه با 4 الی 5 اینچ آب در نسق زراعی محمدآباد قرار دارد که مسئولین در خصوص بهره برداری از آن قول مساعد داده اند و با توجه به اینکه بهار و تابستان سال گذشته هم مردم با مشکل قطعی های آب طولانی مدت مواجه شده بودند، امیدواریم با حمایت مسئولین این وعده اجرایی شود.

این روستای زیبا مدرسه ابتدایی هم دارد که عمر آن به 35 الی 40 سال می رسد و افراد زیادی در آن دوران ابتدایی گذرانده اند و امروز محمدآبادکتول به برکت آن مدرسه و معلمانش، تحصیلکرده های زیادی در مدارج عالی دارد، اما در سال های اخیر به دلیل عمر طولانی ساختمان، مدرسه روستا وضیعت مناسبی ندارد و این مساله باعث شد تعداد زیادی از دانش آموزان روستا برای ادامه تحصیل به شهر مهاجرت کنند، اما از آن جا که حاج محمد دیلمی خیر مهربان روستا دلش تاب رفت و آمد هر روزه دانش آموزان در پاییز و زمستان و خطرات احتمالی جاده را نمی آورد، 200 میلیون تومان برای ساخت مدرسه ای جدید در محمدآباد اهداء کرد و هم اکنون این مدرسه درحال ساخت است.

با همه ی صحبت هایی که شد، محمدآبادکتول در بخش کمالان شهرستان علی آبادکتول مسیر توسعه را طی می کند، لذا نگاه موثر تری می طلبد تا بتوانیم آن را به مثابه تابلوی شهرستان، به روستای نمونه گردشگری تبدیل کنیم.

لینک مرتبط:

تصاویر/ سفر به محمدآبادکتول با چاشنی صفا

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه