کاهش 270 میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از کاهش پتانسیل آب‌های زیر‌زمینی استان از یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب به 980 میلیون متر مکعب خبر داد و گفت: افزون بر نیمی از این کاهش 270 میلیون مترمکعبی در سال آبی جاری روی داده است.

‌به گزارش زرین نامه؛ علی نظری در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، اظهار کرد: کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی‌های متوالی، تغییر اقلیم، کاهش آورد رودخانه‌ها و روان آب‌ها، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیر‌زمینی از دلائل اصلی این امر بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش پتانسیل آب‌های زیر‌زمینی گلستان طی سال‌های اخیر و در ادامه مشکلات خشکسالی رخ داد، افزود: سهم سال آبی جاری از کاهش توانمندی بخش آب‌های زیرزمینی استان 161 میلیون مترمکعب است.

نظری در ادامه تعداد چاه‌های آب گلستان د ربخش کشاورزی و صنعتی را 37 هزارو 305 حلقه اعلام کرد و افزود: از این تعداد 20 هزارو 464 چاه دارای پروانه و 16 هزارو 841 حلقه فاقد پروانه بهره برداری هستند.

وی، برداشت‌های غیرمجاز توسط چاه‌های دارای پروانه و فاقد پروانه، کشت شالی و برخی محصولات با نیاز آبی بالا را از مشکلات اساسی در حوزه منابع آب استان دانست و یادآور شد: با نصب کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اجرایی کردن الگوی کشت و آگاهی بخشی به مردم نسبت به پیامدهای کم آبی، می‌توان این مشکلات را رفع و به حفظ و مدیریت منابع آب گلستان کمک کرد.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ‌با یادآوری اینکه از مجموع چاه‌های مجاز استان تنها 4 هزارو 500 حلقه برقی است، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و با همکاری شرکت برق در سال جاری 550 حلقه چاه برقی خواهد شد.

نظری، درخصوص نصب کنتورهای هوشمند افزود: تاکنون 867 حلقه چاه آب مجاز استان به این نوع کنتور مجهز شده و تا پایان امسال 550 حلقه چاه دیگر تجهیز خواهد شد.

وی در مورد انسداد چاه‌های فاقد پروانه اظهارکرد: هم اکنون 33 گروه بازرسی بر فعالیت چاه‌های آب درسطح استان نظارت دارند و براساس برنامه ریزی انجام شده با همکاری محاکم قضایی امسال 732 حلقه چاه آب غیرمجاز انسداد می‌شود که حکم قضایی 157 چاه اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان اضافه کرد: با برقی کردن چاه‌های آب، نصب کنتورهای هوشمند و انسداد چاه‌های آب غیرمجاز از برداشت‌های بی رویه جلوگیری خواهد شد.

نظری همچنین از کاهش حجم ذخیره آب سدهای استان خبر داد و گفت: هم اکنون کل آب ذخیره شده پشت سدهای گلستان افزون بر 56 میلیون متر مکعب بوده که 36 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

استان گلستان 14 سد فعال با حجم ذخیره 300 میلیون متر مکعب دارد، ضمن اینکه احداث 7 سد دیگر در دست مطالعه یا اقدام است.

کاهش نزولات جوی به همراه توجه نشدن به صرفه جویی در بحث کشاورزی و خانگی باعث بروز خشکسالی در گلستان شده است که این روند در ماه‌های گرم سال حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش می‌کند./ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه