طلب رزق حلال در گرمای بالای ۴۰ درجه / عشق به معبود بر گرمای هوا غلبه دارد

نشستن بر سر سفره ساده و افطاری کردن با لقمه حلالی که با کار و تلاش و زبان روزه، مهیا می شود صفایی دارد که خوردن بهترین ولیمه ها در شیک ترین رستوران ها نخواهد داشت.

به گزارش زرین نامه؛ ماه مبارک رمضان امسال با گرمای بالای 40 درجه در اکثر نقاط کشور همراه بود و گلستان هم در برخی از این روزها دمای بی سابقه 46 درجه را تجربه کرده است.

روزه داری در ساعات طولانی روز و گرمای هوا، آزمون بزرگی است که مردم شهر دارالمومنین به خوبی از عهده آن برآمده اند. در کنار روزه داری برخی از مشاغل هستند که وظیفه خدمات رسانی به مردم را دارند و در گرما و سرما کارشان تعطیلی ندارد. گرمای هوا و روزه داری به همراه انجام کار، عشق می خواهد که این مردم دارند.

نشستن بر سر سفره ساده و افطاری کردن با لقمه حلالی که با کار و تلاش و زبان روزه، مهیا می شود صفایی دارد که خوردن بهترین ولیمه ها در شیک ترین رستوران ها نخواهد داشت. رانندگان تاکسی، نیروهای پلیس، کارگران خدماتی، نانواها و خیلی از مشاغل دیگر در گرمای طاقت فرسای تیرماه و در این ماه مبارک در پی کسب رزق و روزی حلال هستند.

البته چون ماه مبارک امسال با فصل برداشت محصولات بهاره و کشت محصولات تابستانه همزمان شده، بسیاری از مردم روستاهای استان مشغول کار بر روی زمین های کشاورزی هم هستند. کشت شالی هم در بسیاری از روستاها انجام می شود و زنان پای ثابت آن هستند.

یکی از زنان روستایی در این باره می گوید: با اینکه هوا امسال خیلی گرم است، چاره ای جز کار کردن نداریم. بیشتر کار ما در این فصل، نشاء شالی است که برای اینکه به گرمای ظهر برنخوریم، عموماً بعد از اذان صبح و خواندن نماز راهی مزارع می شویم.

حلیمه. ج می افزاید: در خنکای صبح کارمان را شروع کرده و تا حدود ساعت 10:30 یا 11 تمام می کنیم تا به گرما برنخوریم بعد از بازگشت به خانه هایمان، برای نماز ظهر و خواندن قرآن به مساجد می رویم و تا عصر هم آنجا هستیم. هم کار می کنیم، هم عبادت و هم روزه می گیریم، معتقدیم خداوند پاداش زیادی برای کسانی که زحمت می کشند و با زبان روزه کار می کنند، در نظر می گیرد.

هوا به اندازه کافی گرم است و تصور اینکه کنار تنور بایستی، آدم را کلافه می کند اما عده ای هم هستند با عشق به معبود، این شرایط سخت را تحمل کرده و نان بر سر سفره های مردم می گذارند.

در مقابل یکی از نانوایی ها ایستاده ام تا نوبتم شود، اما آنقدر گرما شدید است که همه را کلافه کرده، خیلی ها توان و حوصله حرف زدن هم ندارند.

در کنار تنور مرد نسبتاً میانسالی ایستاده به نظر بیش از 45 سال سن دارد، روی سرش کلاه گذاشته و دور گردنش یک حوله کوچک قرار دارد، هرچند دقیقه یکبار صورتش خیس آب می شود، عرق صورتش را با حوله پاک می کند و دوباره به کارش مشغول می شود. نوبتم که شده جلوی پنجره کوچک می ایستم اما حرم گرمی از آن دریچه به بیرون می آید. ناخودآگاه خودم را عقب می کشم تا گرما به صورتم نخورد. کار کردن در این شرایط خیلی سخت است. در فاصله کوتاهی که تا پختن نان داریم با او صحبت می کنم. می پرسم سخت نیست در این شرایط کار می کند؟ می گوید: سخت هست اما باید دست مردم هم نان داد. خیلی عرق می کنیم، کنار تنور ایستادن خیلی آدم را اذیت می کند اما چاره ای نیست باید کار کنیم تا شب وقتی به خانه می رویم چیزی بر سر سفره افطار بگذاریم. می گوید: روزه داری هم خود یک تمرین است، آزمون است که خداوند برای بندگانش قرار داده است. نان که حاظر می شود، می گیرم و از آنجا دور می شوم.

خیلی از تاکسی های شهر فرسوده و قدیمی است و نباید انتظار داشت که کولر داشته باشند، باید شانس بیاوری که سوار یک تاکسی شوی که کولر دار باشد. یک پیکان زرد قدیمی جلوی پایم ترمز می زند، پیرمردی داخل تاکسی نشسته، فقط صندلی جلویی خالیست، سوار می شم، راننده تاکسی مثل اینکه می خواهد گفتگویش را با مسافران دیگر ادامه دهد، از پایین بودن کرایه ها گلایه می کند. کرایه مسیر را می پردازم و راننده 50 تومان از پول را به من بر می گرداند. از او نمی گیرم، می گوید برخی از مسافران به خاطر همین 50 تومان ممکن است از آدم دلخور شوند به خاطر همین از دوستانم که نانوایی یا مغازه دارند، همیشه پول خرد می گیرم که مدیون کسی نشوم. مثل اینکه دنبال یک گوش شنوا می گشت ادامه می دهد، هوا خیلی گرم است، صبح ها تا ساعت 12 مسافرکشی می کنم و بعد از آن هم دوباره از ساعت 4 بعد ازظهر تا نزدیکی های افطار کار می کنم. باید هوای مردم را داشته باشیم تا خدا هم هوای ما را داشته باشد.

تلاش و کار همراه با روزه داری، جهاد در راه خداست

حجت الاسلام عین الله شهابی، یکی از اساتید حوزه در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: ماه مبارک رمضان، سفره رحمت بی منتهای الهی بوده که خداوند برای مهمانانش پهن کرده است. اما زمانی که این ماه مبارک با روزهای گرم و طولانی تابستان مصادف می شود، اجر و پاداش آن نیز ویژه تر خواهد بود.

وی افزود: در روایات ما نیز آمده که روزه داری در تابستان، مانند جهاد در راه خداست و خداوند متعال اجر وثواب مجاهد را برای انسان در نظر می گیرد.

حجت الاسلام شهابی بیان کرد: انسان روزه داری که در گرمای هوا، کار و تلاشش دچار وقفه نمی شود و هیچ هراسی از گرما وطولانی بودن روز ندارد و در کنار تنور نانوایی و یا در مقابل کوره داغ کارگاه های صنعتی و ده ها کار سخت دیگر، می ایستد و انجام وظیفه می کند به یقین اجر و پاداش این فرد روزه دار از کسانی که در سایه و هوای مطبوع داخل منزل مشغول تلاوت قرآن هستند، بیشتر است.

وی تصریح کرد: اسلام تأکید ویژه ای بر روی کار و تلاش دارد و ثوابش از خیلی از عبادات انسان بیشتر است حال اگر این تلاش خالصانه با رضای خداوند متعال گره بخورد و قربه الی الله باشد، ثوابش از حد شمارش هم بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام شهابی با تأکید بر تأثیر لقمه حلال در زندگی فردی و اجتماعی هم خاطرنشان کرد: کسب و خوردن رزق حلال تأثیر معجزه آسایی در زندگی انسان ها دارد و خداوند به آن مال برکت می دهد.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه