قدیمی‌ترین سد‌ گلستان تنها 9 درصد ذخیره آبی دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری گلستان گفت: با توجه به وضعیت بحرانی آب، جهاد کشاورزی استان طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی را با در نظر گرفتن این مشکل برنامه ریزی نماید.

به گزارش زرین نامه؛ علی مرگدری در جلسه بررسی مشکلات آب سد وشمگیر که با حضور مدیران جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای استان و کارشناسان در آق قلا برگزار شد، اظهارکرد: برنامه کشت نیز با توجه به پتانسیل منابع آبی استان به کشاورزان توصیه شود.

وی با اشاره به بهره برداران سنتی گرگانرود و سدهای بوستان و گلستان، افزود: حق و حقوق بهره برداران سنتی در مسیر‌های گرگانرود، سدهای بوستان و گلستان در مدیریت توزیع آب باید لحاظ گردد و با توجه به فرصت دو ماهه تا شروع سال آبی جدید‌(مهرماه) مدیران آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی در بحث ذخیره سازی و مدیریت توزیع منابع آبی نگاه ویژه‌ای به کشاورزان داشته باشند.

مرگدری در خصوص پرورش دهندگان آبزیان نیز گفت: با هماهنگی فرمانداران و شیلات استان نسبت به پیگیری واحدهای فاقد مجوز ظرف یک ماه آینده اقدام شده و تا پایان سال (94) آب بندان‌ها در اختیار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته و یا تغییر کاربری صورت پذیرد.

وی در خصوص علاج بخشی سد وشمگیر نیز از دستگاه‌های مرتبط خواست نسبت به برگزاری جلسه هماهنگی و ارایه برنامه مدون و پیشنهادات سازنده اقدام نمایند.

وشمگیر قدیمی‌ترین سد استان گلستان این روزها با 9 درصد، کمترین میزان آب را ذخیره سازی کرده است.

سد وشمگیر در حوزه شهرستان آق قلا در سال 1349 با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید.

وشمگیر در فاصله 52کیلومتری شمال شرق گرگان و در محلی به نام سنگر سوار روی رودخانه گرگانرود احداث شده است.

الیاس هیوه چی فرماندار آق قلا نیز با بیان اینکه بحران آب کل کشور را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با هماهنگی بعمل آمده با فرمانداری شهرستان گنبدکاووس و انتقال 26 میلیون متر مکعب آب از سد گلستان به وشمگیر توزیع عادلانه و مدیریت با محوریت عدالت لحاظ گردد تا سبب رضایتمندی کشاورزان و مردم بخش وشمگیر شود.

وی اضافه کرد: اولویت اول در این بحران، تامین آب شرب انسانی و سپس آب کشاورزی بوده و عمده نارضایتی کشاورزان این منطقه وجود آب بندان‌های مختلف در مسیر سد وشمگیر و کاسه سد برای تامین آب پرورش آبزیان است‌.

به گفته هیوه چی، درحالی که دغدغه برای آبیاری به موقع محصول گریبانگیر کشاورز بوده‌، آب مورد نیاز پرورش آبزیان تامین شده است.

وی تنها راه گذر از بحران کم آبی را گسترش آبیاری مدرن با حمایت دولت و تشویق کشاورزان به استفاده از این سیستم نوین در مزارع بیان کرد و افزود: براساس اظهار نظر کارشناسان جهادکشاورزی با اعمال سیستم آبیاری مدرن 60 تا 70 درصد از هدر رفت آب نسبت به آبیاری غرقآبی جلوگیری بعمل می‌آید.

فرماندار آق قلا همچنین خواستار بررسی مشکلات سد وشمگیر از جمله علاج بخشی آن به لحاظ پایان رسیدن عمر مفید سد و تشکیل تعاونی‌ها با محوریت مدیریت بهینه مصرف آب شد.

به گزارش ایسنا، استان گلستان دارای 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه چهار میلیون تن محصول در این اراضی به ارزش 40 هزار میلیارد ریال تولید می‌شود و در سال‎های اخیر به دلیل بروز خشکسالی میزان تولیدات کشاورزی سالانه 10 تا 15 درصد کاهش داشته است.

آسیب‌های خشکسالی در گلستان و کمبود بارندگی‌ها باعث شده که شرکت مدیریت منابع آب وابسته به وزارت نیرو، گلستان را در زمره استان‌های بحرانی در بحث آب و تحت تنش آبی قرار دهد.

گلستان هم اینک در بحث بحران آب در کنار استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان قرار داشته و میزان بارش‌های آن که در گذشته نسبت به کشور حدود دو برابر بوده، در مقایسه با دوره درازمدت 23 درصد کاهش دارد.

مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن، نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح‌های ملی آبرسانی، بهره مندی از آب‌های سطحی و سدها، استفاده از منابع آب غیرمتعارف و بهره مندی از آب شیرین کن‌ها، بارور کردن ابرها و در نهایت قیمت گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره وری آب به ویژه در بخش کشاورزی است.

با توجه به مصرف بیش از 90 درصدی منابع آب در بخش کشاورزی، بارها متولیان دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی بر ضرورت اصلاح شیوه‌های آبیاری سنتی به نوین تاکید کرده‌اند، زیرا در آبیاری سنتی بخش اعظم آب مصرفی به هدر می‌رود و مدرن سازی سیستم آبیاری در این بخش و یکپارچه سازی اراضی بخشی از راهکارهای مدیریت مصرف منابع آبی در این عرصه است.

استان گلستان دارای 14 سد فعال با افزون بر 300میلیون مترمکعب ظرفیت و هفت سد در حال ساخت و مطالعه است.

کاهش بارندگی‌ها در فصول بارانی سال، افزایش بی سابقه گرما و بالا رفتن مصرف بویژه در بخش کشاورزی، حجم آب پشت سدهای استان گلستان را به شدت کاهش داده است./ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه