صنایع کوچک در گلستان نیازمند حمایت دولت‌مردان

در حالی که در دنیا و حتی کشورمان، موضوع صنایع کوچک به عنوان یک ظرفیت مهم اشتغال مورد توجه قرار می‌گیرد، گلستان نتوانسته آن‎گونه که ‎باید در این بخش توسعه چندانی را تجربه کند.

به گزارش زرین نامه؛ اگر بخواهیم به وضعیت صنایع کوچک در گلستان بپردازیم، نمی‎توان از اهمیت نقش شهرک‎ها و ناحیه‎های صنعتی در این استان شمالی بی‎تفاوت گذشت.

هر چند عقبه این توسعه‎نیافتگی به گذشته‎های نه چندان دور باز می‎گردد و تقریباً پس از لغو ممنوعیت توسعه صنعتی در استان‎های شمالی به ویژه گلستان، این بخش از تحرک بیشتری برخوردار شد، اما دیگر از ارزهای ارزان قیمت و امکانات خاص دولتی برای توسعه این مناطق خبر چندانی نبود و بهترین فرصت برای توسعه صنعتی این استان فقیر از بین رفت.

با این وجود، طی دو سال اخیر با استقرار دولت یازدهم، تحرک دوباره در رگ‎ شهرک‎ها و ناحیه‎های صنعتی گلستان جریان یافته، اما هنوز تا مرز ایده‎آل و رفع مشکلات این بخش فاصله بسیاری وجود دارد و باید تلاش بیشتری انجام پذیرد.

باید اذعان داشت؛ در آسیب‎شناسی مشکلات و تلاش‎های مرتبط با آن، نمی‎توان تنها نوک پیکان را معطوف به دولت و دستگاه‎های دولتی ساخت، بلکه جدا از مشکلات زیرساختی، بخش بسیاری از مشکلات در سرمایه‎گذارانی نهفته است که از توان مالی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و از ضعف مدیریتی نیز رنج می‎برند.

*ضعف مدیریتی و مشکلات مالی دلیل اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی در گلستان

مدیرعامل شهرک‎های صنعتی استان گلستان نیز ضمن تأیید مشکلات موجود اعتقاد دارد، اغلب واحدهای این استان که تعطیل شده‎اند، علاوه بر ضعف مدیریتی، با مشکلاتی از جمله نداشتن آورده اولیه، اختلاف شرکاء، تقسیم ارث، سرمایه در گردش و تکنولوژی قدیمی دست به گریبان بوده‎ و هستند.

رحمان محمدزاده در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در شرایط کنونی به دنبال حفظ اشتغال موجود، حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط و تأمین امکانات زیربنایی شهرک‎های موجود هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال 1393، تعداد پروانه‎های بهره‎برداری صادره در گلستان 914 فقره بوده که 92 درصد از آن پروانه‎ها که 829 فقره را در برمی‎گیرد، مربوط به واحدهای تولیدی زیر 50 نفر اشتغال بوده است.

محمدزاده تصریح کرد: مجموعاً 23 شهرک و ناحیه صنعتی در گلستان وجود دارد که شامل 13 شهرک و 12 ناحیه صنعتی است.

وی با اشاره به سهم صنایع کوچک در اشتغال استان یادآور شد: 56 درصد کل اشتغال استان را صنایع کوچک تشکیل می‎دهند که این رقم نشان از اهمیت این بخش در رفع معضل بیکاری است.

مدیرعامل شهرک‎های صنعتی استان گلستان با اشاره به عمده فعالیت‎های صنایع کوچک در استان اذعان کرد: این فعالیت‎ها شامل صنایع غذایی، لبنیات، ساختمان، کانی فلزی و غیرفلزی، فرش دستباف و صنایع تبدیلی است.

* بهره‎برداری 601 واحد صنعتی در نواحی صنعتی گلستان

محمدزاده افزود: مساحت کل اراضی صنعتی در استان 2 هزار و 40 هکتار است که تنها 601 واحد صنعتی در شهرک‎ها و ناحیه‎های صنعتی استان به بهره‎برداری رسیده است.

وی با تأکید بر برنامه حمایت مالی از طرح‌ها و واحدهای صنعتی در استان با اشاره به طرح کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع در استان گفت: در سال 1393 این شرکت با عقد قرارداد ارائه تسهیلات با بانک‎های توسعه تعاون و مهر اقتصاد و صادرات، جمعاً موفق به ارائه مبلغ 21 میلیارد و 910 میلیون ریال از اعتبارات طرح نوسازی و تجدید ساختار صنایع از محل اعتبارات ملی و در قالب ارائه تسهیلات بانکی شد.

محمدزاده اضافه کرد: با اخذ این اعتبارات در مجموع، 10 واحد صنعتی برای استفاده از اعتبارات یاد شده به بانک‎های عامل معرفی و تاکنون موفق به اخذ تسهیلات به مبلغ 13 میلیارد و 410 میلیون ریال شدند که در نهایت این تسهیلات موجب ایجاد اشتغال 67 نفر در واحدهای صنعتی استان شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پرداخت تسهیلات از محل طرح کمک‎های فنی و اعتباری نیز در سال 1393 این شرکت در قالب این تسهیلات بانکی موفق به عقد قرارداد ارائه تسهیلات با بانک‎های توسعه تعاون، مهر اقتصاد و صادرات، سرجمع با مبلغی معادل 15 میلیارد و 981 میلیون ریال شد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان گلستان اضافه کرد: با اخذ این اعتبارات در مجموع هشت واحد صنعتی برای استفاده از اعتبارات یاد شده به بانک‎های عامل معرفی و تاکنون موفق به اخذ تسهیلات به مبلغ 11 میلیارد و 800 میلیون ریال شده‎اند که برآیند این تسهیلات ایجاد اشتغال 16 نفر در واحدهای صنعتی استان بوده است.

* آغاز فعالیت دوباره 10 واحد صنعتی راکد در گلستان

محمدزاده با اشاره به وجود صنایع راکد در استان با توجه به سیاست‎های نادرست گذشته عنوان کرد: از جمله موضوعات مهم و مورد توجه این مجموعه، راه‎اندازی مجدد یا احیاء واحدهای راکد یا غیرفعال صنعتی است که در مسیر این سیاست در سال 1393 تعداد 10 واحد صنعتی کوچک، فعالیت خود را در استان مجدداً آغاز و بابت این فعالیت دوباره 79 فرصت شغلی احیاء شد.

وی ادامه داد: شهرک‎های صنعتی استان در جهت حمایت از تولیدات واحدهای صنعتی استان و در جهت ارتقاء توان فنی و مهندسی و تخصصی واحدهای صنعتی، نسبت به برگزاری دوره‎های متعدد آموزشی نیز اقدام کرده است.

محمدزاده متذکر شد: تا سال 1393 بیش از 261 دوره آموزشی برای 7 هزار و 942 نفر از پرسنل و مدیران واحدهای صنعتی و 262 هزار و 710 نفر ساعت در حوزه دوره‎های مدیریتی و مهارتی برگزار شده که شامل دوره‎های مدیریت در صنایع و مباحث آموزشی مورد نیاز کارشناسان بخش صنعت بوده است.

همچنین نماینده مردم بندرگز، ترکمن، کردکوی و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع کوچک به عنوان بنگاه‎های مهم اقتصادی نقش مشهود و برجسته‎ای در افزایش تولیدات صنعتی استان دارند، اما برای توسعه، نیازمند انعطاف‌پذیری، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری هستند.

محمدجواد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: بیشترین سهم ایجاد اشتغال ایجاد شده در این استان در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط است که با توانمندی‌های خود می‌توانند با از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی در استان گلستان بر عهده گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط تأثیرگذاری آن در توسعه صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغال‌زایی، تسریع توسعه صنعتی در نقش اقمار صنایع بزرگ و ایجاد ارزش افزوده است.

* تأثیرگذاری صنایع کوچک بر اشتغال مولد در گلستان

نظری با تأکید بر تقویت این بنگاه‎های مهم اقتصادی متذکر شد: تقویت و توسعه صنایع کوچک نقش مهمی در ایجاد اشتغال مولد ایفا می‌کند و می‌تواند در کاهش بیکاری که امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی جامعه است، کمک شایانی کند.

به گفته وی، حمایت از برگزاری نمایشگاه‎های داخلی و خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی، تورهای صنعتی و اجرای پروژه خوشه‌های صنعتی باید مورد توجه متولیان حوزه صنایع کوچک قرار گیرد.

نماینده مردم بندرگز، ترکمن، کردکوی و گمیشان در مجلس با اشاره به اینکه تنوع صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: پیدا کردن بازار مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌ها و حمایت‌های بانک‌ها و دسترسی به تسهیلات و اینکه برای نجات و رونق اقتصاد کشور از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظری‌ ادامه داد: باید بنگاه‌های کوچک و متوسط در کنار بنگاه‌های بزرگ قرار داشته باشند و این مهم میسر نخواهد شد مگر با تأمین زنجیره تولید.

با توجه به موارد یاد شده و اهمیت جایگاه صنایع کوچک در امر تولید و اشتغال و تأثیر منحصر به فرد آن در اقتصاد کشور توسعه این بخش تأثیرگذار بر توسعه گلستان حمایت، همت و همراهی تلاش‌گران و مسئولان استانی را می‌طلبد.

بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور، 21 مردادماه به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک در تقویم کشور ثبت و نام‎گذاری شده است./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه