چالش های جوانان در علی آبادکتول چیست؟

جمعی از فرهیختگان و نخبگان جوان شهرستان علی آبادکتول در میزگرد تخصصی زرین نامه با عنوان "بررسی چالش های جوانان در علی آبادکتول" نظرات خود را از 2 منظر مشکلات ذاتی جوانان و مشکلات عرضی ناشی از عدم پاسخگویی صحیح نهادهای اجتماعی مطرح کردند.

به گزارش زرین نامه؛ علی اصغر زنگانه (مبین) از اساتید دانشگاه و فعال حوزه قرآن و معارف علی آبادکتول در این نشست با اشاره به آیه 124 سوره طه بیان کرد: نهادینه نشدن مفهوم ذکر و اعتقاد راسخ به خدا، عدم معرفت دقیق به آموزه های قرآنی، عدم شناخت کامل نسبت به الگوهای معصوم (ع)، نداشتن درک درست از مدل اجتماعی اسلام مبتنی بر الگوی نماز، عدم مطالعه عبرت آموز از تاریخ و تجربیات تلخ و شیرین گذشتگان از اصلی ترین عوامل وجود مشکلات، چالش ها و زندگی ناگوار بشر است.

وی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت زندگی انسان در خانواده و اجتماع باید آموزه های قرآنی را در جامعه تبیین و بر اساس آن عمل کنیم.

زنگانه اذعان داشت: اگر جوانان قابلیت های خود و نعمت های مادی و معنوی خدادادی موجود را درک و مبتنی بر «ذکر» وارد عرصه عمل و کارآفرینی شوند، نتنها بسیاری از مشکلات برای آنان پیش نمی آید، بلکه یار و مددکار بسیاری دیگر و موجبات رشد و بالندگی جامعه اسلامی ایرانی را فراهم آورده و صادر کننده خدمات به سراسر جهان خواهند شد.

هوشنگ جاوید از محققان فرهنگ، آداب و رسوم و موسیقی مقامی کشور متذکر شد: سیستم آموزشی کشور با فرهنگ اسلامی ما همخوانی ندارد که نتیجه نهایی آن تربیت جوانانی متضاد با ساختارهای دینی و عدم پذیرش فرهنگ اسلامی است.

وی با تاکید بر تحکیم آموزش و پرورش رحمانی و نفی سلطه شیطان از تمامی نظام ها و نهادهای آموزشی و تربیتی تصریح کرد: باید از پیش دبستانی تا فوق تخصص براساس جهان بینی اسلامی طرحی نو، بنیادی و اسلامی ریخت تا از تعارض موجود برای نسل های آینده پیشگیری شود.

mizgerd 1.jpg - 41.83 کیلو بایت

حجت الاسلام والمسلمین علی آبادی نیز گفت: عدم شناخت کامل دختران و پسران از جنسیت، وظایف ذاتی، نقش های اجتماعی و نداشتن چشم اندازی روشن به آینده بسیاری از چالش ها را برای آن ها در جامعه پدید می آورد.

جابر صفرخانی دکترای تربیت بدنی و استاد دانشگاه در این این نشست به عدم گسترش ورزش همگانی در شهرستان اشاره کرد و اذعان داشت: باید اخلاق را در کنار همه عرصه ها و نقش های اجتماعی در جوانان نهادینه کنیم که گسترش ورزش های همگانی یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است. چرا که جوان با وجود یک مربی و استاد خوب در ورزش، اخلاق و احترام به هم نوعان خود را نیز فرا می گیرد.

مرتضی تجری فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی هم با اشاره به چالش های جوانان در علی آبادکتول اظهار کرد: یکی از ضعف های امروز جامعه ی علی آبادکتول عدم توجه دقیق مسئولین، سیاست گزاران و برنامه ریزان به بهره گیری از تنوع قومی و پتانسیل عظیم وحدت همه اقوام حول ارزش ها است.

وی افزود: استفاده از وحدت اقوام در شهرستان می تواند نقطه عطف کارآمدی و قهرمان پروری در عرصه های مختلف علمی، ورزشی و... در سطح ملی و بین المللی باشد.

علی واعظی از فعال فرهنگی علی آبادکتول با طرح این پرسش که "مگر دفاع مقدس، فن آوری هسته ای، نانو، و.... را جوانان پیش نبرده اند؟" عنوان کرد: عدم اعتماد جامعه به ویژه مسئولین در واگذاری عرصه مدیریت حوزه های مختلف به جوانان امروز خودباوری را در این قشر پویا تحت شعاع قرار داده است.

وی جوانان را دارای طرح و ایده همراه با پتانسیلی بالا برای رشد و توسعه شهرستان توصیف کرد و افزود: باید مدیریت به جوانان پر انرژی و مجاهد واگذار شود و پیشکسوت ها آن ها را هدایت و حمایت کنند.

عیسی اسفندیاری فعال عرصه محیط زیست در این نشست عدم گسترش سازمان های تخصصی مردم نهاد و بهره نگرفتن از طرح ها و پیشنهادات اجتماعی، اقتصادی، علمی و زیست محیطی این نهادهای مردمی، متخصص و جوان برای ظرفیت افزایی بیشتر و حفظ منابع و منافع برای نسل های آینده را از چالش های پیش روی جوانان فعال در سمن ها را از چالش های این قشر در شهرستان علی آبادکتول و استان عنوان کرد.

mizgerd 13.jpg - 36.78 کیلو بایت

نرگس گیلک فعال اجتماعی نیز در این نشست چالش های جوانان در کشور و این شهرستان را بی توجهی عمومی به ویژه مسئولین به فرهنگ ناب اسلامی و ارزش های دینی در برنامه ها و عملکرده های تحمیلی ناشی از توسعه و ورود تکنولوژی، نامشخص بودن باید ها و نبایدهای شرعی در قبال هجمه سیل آسای تکنولوژی و فرهنگ وارداتی آن که ریشه در اومانیسم غربی دارد، تشریح کرد.

احمد قربانی بازیگر تئاتر در علی آبادکتول گفت: کم توجهی به امور فرهنگی و هنر ملی و بومی در منطقه یأس را در جوانان پدید می آورد که باید مراقب بود.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات جوانان شهرستان، کم توجهی به هنر و کمبود فضاها برای فعالیت های تخصصی در حوزه های هنری است.

ابراهیم نوروزی فعال فرهنگی مذهبی با اشاره به چالش های جوانان در علی آبادکتول اذعان داشت: هماهنگ نبودن مراکز مذهبی و متولیان اصلی آن با روند رو به رشد جامعه و پاسخگو نبودن آن ها به نیازهای فکری، فرهنگی، مذهبی، روحی و اجتماعی جوانان منجر به گریز جمع قابل توجهی از آنان از این مراکز شده است.

رضا فکری از فعالان فرهنگی این شهرستان، وجود تعداد زیاد هیئت های مذهبی بدون متولی سیاست گذار، هادی و حامی را از چالش های شهرستان عنوان کرد و گفت: عدم وجود متولی سیاست گذار و حامی امکان همه نوع چالش و دوئیت و بهره گیری های دشمنان و فتنه گران از این پتانسیل عظیم و پاک را فراهم می سازد.

سیده منیره علوی راد فعال اجتماعی با اشاره به فقر وجود بانک اطلاعاتی متمرکز از نخبگان و فرهیختگان علی آبادکتول تاکید کرد: ما در شهرستان مجموعه ای عظیم از جوانان فرهیخته داریم که می توان از دانش و ایده های آن ها در همایش ها، جلسات آموزشی و تربیتی نسل های آینده بهره بگیریم اما در حال حاضر حتی یک بانک اطلاعاتی جامع از آمار این گنجینه ارزشمند شهرستان در دست نیست.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه