مشکلات در فضای شعارزدگی قابل حل نیست/ تشکیل کارگروه‎های ویژه در قرارگاه مطالبه‎گری گلستان

مسئول مجمع فرماندهان بسیج دانشجویی استان گلستان ضعف گفتمان‎سازی درست پیرامون مطالبات به حق مردم را یک آسیب جدی دانست و گفت: مشکلات در فضای شعارزدگی قابل حل نیست.

به گزارش زرین نامه؛ مهدی باقریان در همایش علمی مطالبه‎گری تخصصی که با حضور دانشجویان بسیجی و جهادگر شهرستان مینودشت برگزار شد با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان بسیجی، اظهار کرد: بنا بر تحقیقات دقیقی که در قرارگاه مطالبه‎گری بسیج دانشجویی استان انجام داده‎ایم آنچه در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان بسامد بیشتری داشته است را احصا کرده‎ایم که لازم است مورد توجه جدی دانشجویان استان گلستان قرار بگیرد.

وی نتیجه این تحقیقات را حصول سه واژه و مفهوم متعالیِ «مطالبه‎گری تخصصی»، «گفتمان‎سازی» و «تصمیم‎سازی» دانست و افزود: توجه دقیق به این سه مفهوم و نصب‎العین قرار دادن آن در حرکت‎های تشکلی و جنبشی می‎تواند بسیج دانشجویی را در سرعتی مضاعف به سمت اهداف خود به پیش ببرد.

* مشکلات در فضای شعارزدگی قابل حل نیست

مسئول مجمع فرماندهان بسیج دانشجویی استان گلستان مطالبه‎گری تخصصی را یک فرآیند هدفمند و بر اساس برنامه مدون دانست و خاطرنشان کرد: در مطالبه‎گری تخصصی با پرهیز از حاشیه به احصای مسائل اصلی در سطوح دانشگاه، شهر، استان و کشور می‎پردازیم و پس از انتخاب یک موضوع بر اساس تخصص و مطالعه و توانمندی خود بدنبال حل مساله می رویم.

باقریان گفت: برای حل این مساله ابتدا باید شناخت کاملی از خود مساله و تمام ابعاد آن به صورت کاملا علمی و تخصصی به دست آورد تا بتوان در مسیر درست و منطقی حرکت کرد و به راه حلی قانونی و قابل اجرا دست پیدا کرد وگرنه در فضای شعارزدگی قادر نخواهیم بود مشکلی را حل کنیم هرچند برپایی شعائر و پرچم شعارهای درست خود بخشی از مسیری است که باید طی کرد.

وی مرحله دوم اقدام برای حل مشکلات کشور یا سطح مورد اقدام مطالبه گری را ایجاد گفتمان مشترک دانست و تصریح کرد: باید با تعمیق ارتباط مردمی و با ورود واقعی به کف جامعه، گفتمان و فهم درست از مطالب و مشکلات کشور را به گفتمان غالب جامعه هدف تبدیل کنیم تا مطالبه به حق خود را به مطالبه‎ای مردمی و همگانی تبدیل کنیم تا عملا یک خواست مردمی برای تحقق رفع مشکلات مد نظر شکل بگیرد.

* اولین گام در تصمیم‎سازی ایجاد گفتمان مشترک است

مسئول مجمع فرماندهان بسیج دانشجویی استان گلستان با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان به ویژه دانشجویان بسیجی ورود به عرصه تصمیم‎سازی است و نه تصمیم‎گیری، اضافه کرد: این فرمایش عمیق به این معناست که دانشجویان باید با کار کارشناسی و نگاهی دقیق و همه جانبه به مسائل و توجه به تمامی ابعاد یک موضوع راهکارهایی را در فضایی علمی و منطقی به مسئولان ارائه دهند و فضا را برای تصمیم‎گیری آنان آماده کنند.

باقریان اولین گام را در تصمیم‎سازی ایجاد گفتمان مشترک دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم مسئولان را در مرحله تصمیم گیری قرار دهیم باید با گفتمان‎سازی و تبدیل موضوع به یک مطالبه همگانی مسئولان را در فضایی قرار دهیم که به خواست مردم برای اصلاح آن مشکل تن در دهند و راهکار منطقی و قانونی مخاطب خود را بپذیرند.

وی در بیان نمونه‎ای از ضرر کشور به دلیل عدم تلاش برای گفتمان‎سازی صحیح توسط نخبگان و فرهیختگان خاطرنشان کرد: وقتی برخی تلاش کردند تمام معضلات و مشکلات کشور اعم از اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به تحریم‎ها گره بزنند و به مردم اینگونه تحمیل کنند که آب خوردن و معیشت شما در گرو رفع تحریم‎هاست متاسفانه عدم حضور موثر نخبگان در گفتمان سازی درست و تبیین فرمایشات مکرر رهبری پیرامون نگاه به درون موجب شد باور عمومی به سمتی برود که دشمن گستاخانه مدعی شود تحریم‎ها ما را پای میز مذاکره کشانید.

* کارگروه‎های ویژه در قرارگاه مطالبه‎گری گلستان تشکیل می‎شود

مسئول مجمع فرماندهان بسیج دانشجویی استان گلستان با بیان اینکه در قرارگاه مطالبه‎گری استان گلستان در حال تشکیل کار گروه‎های ویژه‎ای برای بررسی مشکلاتی از جمله قاچاق کالا، خام فروشی نفت، مبادلات ارزی و ضرورت تبادل با پول ملی، کم‎کاری شورای عالی فضای مجازی، ضعف سیستم آموزش عالی، بیکاری و اشتغال، کشاورزی، نابودی پنبه و صنعت نساجی در استان، معضلات بانکداری غیراسلامی و بسیاری از مسائل دیگر هستیم که امیدواریم با حضور دانشجویان بسیجی و نخبه در این کار گروه‎ها بتوانیم به مراحل یک اقدام مطالبه‎گری مطلوب جامه عمل بپوشانیم.

گفتنی است پس از تشکیل قرارگاه مطالبه‎گری در ناحیه بسیج دانشجویی استان گلستان و سیاست‎گذاری برای حرکت‎های علمی و برای رفع مشکلات مردم همایش‎های علمی مطالبه‌گری تخصصی از تابستان سال جاری در شهرستان‎های استان گلستان با محوریت بسیج دانشجویی این شهرستان‎ها با هدف آشنایی دانشجویان و بسیجیان با مشکلات اصلی کشور و نحوه علمی حرکت برای رفع آن برگزار می‌شود./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه