ادامه سریال باران در گلستان / کاهش 8 درجه‎ای دما در گلستان

شهریورماه امسال پیام‎آور روزهای بارانی است، پس از بارش پرآب در نخستین روزهای این ماه پایانی تابستان، گزارش‎ها خبر از بارشی دوباره می‎دهند، هر چند باران شهریورماه در گلستان دلهره نیز به همراه دارد.

به گزارش زرین نامه؛ پس از تجربه بارش ابتدای این ماه، استانی که تجربه تلخ گرمای بالای 50 درجه را هم به ثبت رسانده به زودی شاهد بارش‎های چند روزه خواهد بود، بارانی که قرار است از امروز عصر بازهم گلستان را سیراب کند، این در حالی است که بسیاری از شالی‎کاران گلستانی برای دروی محصولشان، این روزها انتظار آفتاب را می‎کشند و جویای احوال آسمانی هستند که این ایام ابرهای سیاهش پیام‎آور باران در این استان شمالی است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به نفوذ هوای خنک و مرطوب به عرض‎های شمالی از روز دوشنبه جاری به گلستان گفت: دمای هوای استان گلستان طی روزهای آینده بین 4 تا 8 درجه سانتی‎گراد کاهش می‌یابد.

سید محمد‌رضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با ورود این سامانه جوی در گلستان از اواخر امروز دوشنبه، شاهد بارش‌های پراکنده در سراسر استان گلستان خواهیم بود که براساس پیش‌بینی‌ها این وضعیت جوی تا ظهر روز سه‌شنبه هفته جاری تداوم خواهد یافت.

*مرگ یک کودک گلستانی در سیلاب هفته گذشته

وی خاطرنشان کرد: از عصر سه شنبه دوباره گلستان شاهد بارش‌های متناوب باران توام با رعد و برق خواهد بود که این وضعیت تا شامگاه روز چهارشنبه طول خواهد کشید.

رضوی اضافه کرد: طی این مدت دریای خزر مواج است، که با توجه به این شرایط از شهروندان به ویژه مسافران مهمان در استان درخواست می‎شود از شنا در این دریا و حتی رودخانه‎های محلی پرهیز کنند.

وی با اشاره به صدور اخطاریه در هفته گذشته در روزهای ابتدایی شهریورماه سال جاری متذکر شد: هفته گذشته بارش‌های رگباری و شدید در سراسر استان و به ویژه مناطق شرقی استان گلستان سبب طغیان رودخانه‌ها و رودها شد.

به گفته وی: سیلاب هفته گذشته در استان گلستان موجب وارد شدن خسارت به مزارع کشاورزی شهرستان‎های کلاله و مراوه‌تپه شد و یک کودک نیز بر اثر بی‎احتیاطی در سیلاب، جان خود را از دست داد.

همچنین رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر‌ عامل راه شهرسازی استان گلستان بیان کرد: در مسیرهای خوش‎ییلاق و جنگل گلستان در محدوده استان فعلا بارشی جریان ندارد و رفت و آمد خودروها به طور عادی در آن جریان دارد.

حسین محبوبی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اضافه کرد: با توجه به احتمال بارش باران از امشب، به رانندگان توصیه می‎شود، با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی با دیگر خودروهای عبوری حرکت کنند.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‎شود با توجه به وقوع بیشتر بارندگی‎ها در طول شب، رانندگان سعی کنند طی روز حرکت کنند تا خدای ناکرده با مشکلی مواجه نشوند.

محبوبی با اشاره به حضور نیروهای راه وشهرسازی استان در مناطق و محورهای بارانی استان در شرق تصریح کرد: با توجه به اطلاعیه صادره از سوی مدیریت بحران استان نیروهای این اداره کل در منطقه مستقر هستند تا به محض مشکل احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

* ابلاغ اطلاعیه هواشناسی به دستگاه‎های عملیاتی گلستان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز با اشاره به صدور اطلاعیه هواشناسی استان و ابلاغ آن به تمامی دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: این اطلاعیه و اخطاریه‎ها در حوزه پیش‎بینی و پیشگیری مدیریت بحران از اهمیت به‎سزایی برخوردار هستند و سریعا برای اعضای شورای یاد شده ارسال می‎شود.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: انتظار می‎رود مدیران استانی و مردم همواره این اطلاعیه‎های جوی را مورد توجه قراردهند تا شاهد حادثه ناگواری در استان نباشیم.

وی ادامه داد: گرما توام با خشک‌سالی و کاهش شدید رطوبت طی این مدت شرایط مساعدی را برای حریق در عرصه‎های منابع طبیعی استان فراهم کرده بود.

مقدم افزود: این شرایط جوی، کاهش دما و رطوبت حاصل از آن، می‎تواند اوضاع را تا حدودی تلطیف کرده و محصولات کشاورزی استان نیز از تنش کم‎آبی رهایی یابند.

*تاکید بر آمادگی دستگاه‎های عملیاتی گلستان برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی

وی تصریح کرد: این بارندگی برای جنگل‎های استان نیز پیامد خوبی خواهند داشت و به نوعی با افزایش رطوبت، میزان آسیب‎پذیری منابع طبیعی استان نیز کاهش خواهند یافت.

دبیر شورای هماهنگی مدیرت بحران استان گلستان با اشاره به کاهش منابع زیرزمینی آبی در گلستان طی ماه‎های اخیر تصریح کرد: فقدان بارش باران و حتی بارش برف طی زمستان سال گذشته، ذخیره آبی گلستان را با مشکل مواجه ساخته است و تنها بارش‎های متناوب می‎تواند این شرایط را تا حدودی ترمیم کند.

استان گلستان هم‌اکنون ابری است و دمای هوا نیز بین 20 تا 30 درجه سانتی‎گراد متغیر است که بر اساس پیش‎بینی‎ هواشناسی، این میزان دما از بعداز ظهر امروز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری کاهش خواهند یافت./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه