خشکسالی و کاهش کشت سویا در گلستان

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی گرگان از کشت افزون بر 15هکتار سویای بهاره و تابستان در اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: خشکسالی و بحران تامین آب سطح زیرکشت این محصول را نسبت به سال زراعی گذشته حدود پنج هزار و 200هکتار کاهش داده است.

به گزارش زرین نامه؛ علی اکبر عرب احمدی اظهار کرد: در سال زراعی قبل حدود 20 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی مرکز استان گلستان به کشت سویا اختصاص داشت.

وی میانگین عملکرد سویا در سال قبل را 2 هزارو400کیلوگرم در هکتار و میزان کل تولید این محصول در گرگان را 49 هزار و 450 تن اعلام ‌و پیش بینی کرد که امسال 34هزار تن دانه سویا از اراضی زیر کشت در این شهرستان برداشت شود.

به گفته وی، در سال جاری حدود 900 تن بذر سویا در ارقام گواهی شده به نام‌های ساری، کتول و سامان در بین زارعین این شهرستان توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، فصل کشت دانه روغنی سویا در گلستان، پس از برداشت محصول گندم و جو یعنی از اوائل خرداد آغاز و تا نیمه‌های تیرماه ادامه دارد.

گلستان با تولید 65 تا 70 درصد دانه روغنی سویا و تولید 40 درصد دانه روغنی کلزا رتبه نخست کشور را در این بخش‌ها دارد.

کشت دانه روغنی سویا در این استان حدود نیم قرن سابقه دارد و براساس شرایط آب و هوایی سطح زیر کشت آن متفاوت بوده، اما از سال 81 تاکنون میانگین سطح کشت این محصول بین 50 تا 60 هزار هکتار در نوسان بوده است.

"کتول، گرگان 3، سحر، ویلیام و سامان" از جمله ارقام سویا در گلستان هستند که اکنون رقم کتول دربیش از 80 درصد مزارع سویای استان کشت می‌شود، ضمن اینکه دوره رشد این گیاه روغنی، 120 تا 150 روز است.

کشت سویا در گلستان بعنوان محصول دوم صورت می‌گیرد که 85 درصد در اراضی آبی و 15 درصد در اراضی دیم انجام و برداشت محصول از اواسط مهرماه آغاز می‌شود.

امسال خشکسالی و کاهش بارندگی ها سطح زیرکشت دانه روغنی سویا را در نقاط مختلف استان گلستان تا حدود 56درصد کاهش داده و از 58 هزار هکتار سال زراعی گذشته به 25 هکتار در سال جاری رسیده است.

کشاورزان گلستانی امسال در بیش از 93 هزار هکتار اراضی خود محصول دوم کشت کردند که از جمله سویا بهاره و تابستانه‌، آفتابگردان و شالی است./ ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه