بی مهری بازار در ماه مهر/ اجناسی که در حسرت فروش می مانند+ تصاویر

روزهای پایانی شهریور ماه نیز به پایان رسید و صدای زنگ مدارس تنین انداز شد ولی همچنان شاهد حضور والدین در سطح شهر برای تهیه لوازم مورد نیاز فرزند محصل شان برای سال تحصیلی جدید هستیم.

به گزارش زرین نامه؛ زمزمه هایی از نارضایتی والدین از قیمت ها و ناراحتی فروشندگان از بی رونقی بازار به گوش می رسید در همین راستا گزارشی از حال و هوای بازار علی آباد کتول گرفتیم:

میثم کاظمی یکی از کاسب کاران علی آبادی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به آن که شغل اکثریت مردم علی آباد کتول کشاورزی است و محصولات گندم و جو می کارند و به دولت تحویل می دهند اما دولت مبلغ خرید محصول را به موقع پرداخت نمی کند و دست مردم خالی می ماند و بازار کساد می شود.

وی با بیان اینکه فروشندگان رنگ و بوی ماه مهر امسال را احساس نکرده اند، اذعان داشت: تا امروز خریدی ندیده ایم و بازار کساد است. مردم مشکلات زیادی دارند و خیلی ها به امید واریز یارانه هستند اما متاسفانه چند ماهی است که زمان واریز آن را هم به تأخیر می اندازند.

کاظمی با گلایه از دولت در عدم تحقق این وعده که تحریم ها را رفع می کنیم و به اقتصاد کشور رونق می دهیم، افزود: نه تنها تورم را پایین نیاوردند بلکه جلوی وام ها را هم گرفتند. در حال حاضر فروش مغازه و سپرده گذاری در بانک صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به کار کردن دارد.

امیر منصور محمدی یکی دیگر از فروشندگان نیز در گفتگو با خبرنگار ما درباره گرانی دفترهای طرح ایرانی نسبت به طرح های خارجی گفت.

وی عنوان کرد: قیمت دفترهای طرح ایرانی 2 برابر دفترهایی با طرح خارجی دارند که سبب می شود مردم از طرح های خارجی استقبال کنند. همچنین ترکیب رنگ بهتری در طرح های خارجی دیده می شود.

محمدی ادامه داد: مساله دیگر آن است که تعداد کتاب هایی که به لوازم التحریرها آورده می شود نسبت به تعداد دانش آموزان کمتر است و دانش آموزان مجبورند برای تهیه کتاب به شهری دیگر بروند.

وی با اشاره به همدستی یک سری مدارس با فروشندگان لوازم التحریر اظهار کرد: برخی مدارس هستند که دانش آموزان را در زمان نام نویسی به لوازم التحریر آشنای خود ارجاع می دهند که مطلع شدیم این فروشندگان غیر از لوازم التحریر، کتاب های درسی را هم گران حساب می کنند.

غلامعلی مظلومی یکی دیگر از مغازه داران علی آبادی با بیان اینکه فروش کیف و فرم مدرسه امسال خوب نبوده است، تصریح کرد: متاسفانه مدارس با یک سری خیاط ها هماهنگ می کنند و فرم خاصی را می دوزند و اگر فروشنده ای مانند من بخواهد مدرسه ای دانش آموزانش را برای خرید به مغازه اش بفرستند، باید مقداری هزینه به مدرسه نیز پرداخت کنند.

فریبا نارویی که با 2 فرزند خود برای خرید لوازم مدارس شان به بازار آمده بود، هم گفت: تقریباً همه ی خریدمان را انجام داده ایم و به نظر من قیمت ها تغییر زیادی نکرده است و کیفیت اجناس خوب است.

خانم تاجیان که برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندانش آمده بود نیز بیان کرد: قیمت بالای لوازم التحریر به خصوص دفترهای با طرح ایرانی، پیدا نشدن همه ی کتاب ها در یک لوازم التحریر و تعویض رنگ و مدل هر ساله فرم مدارس از مشکلات ما والدین است.

حجت الاسلام محسن علیمردانی هم در گفتگو با خبرنگار زرین نامه به شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: مبلغی که مدرسه غیرانتفاعی فرزندم برای کتاب های درسی از ما دریافت کرده است از حد معمول بیشتر است. در بازار هم که قیمت ها بسیار بالاست و تازه امروز برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندانم اقدام کردیم.

علی اصغر فرشاد کریم کشته که مخارج تحصیل خود را با کار کردن در تابستان تأمین کرده است، گفت: در خانواده ما همه ی فرزندان پسر خرج تحصیل خود را می دهند و برای همین وسایلی که خیلی ضروری است را می خرم و به طرح و مدل لوازم التحریر و لباس هایم اهمیت چندانی نمی دهم.

بنیامین گوکلانی نیز یکی از دانش آموزان سال سوم ابتدایی اظهار کرد: دوست دارم هر سال با تمامی لوازم جدید به مدرسه بروم و دفترهایم طرح های برنامه های خارجی را داشته باشند چون برنامه هایشان را دوست دارم و رنگ آمیزی بهتری روی جلد آن ها کار شده است.

پدر بنیامین نیز در تأیید گفته ی فرزندش افزود: مشکلی در هزینه های خرید نداریم از آنجایی که ما در مزرعه کتول زندگی می کنیم، قیمت لوازم التحریر در علی آباد کتول نسبت به آنجا کمتر است. در انتخاب طرح لوازم نیز پسرم را آزاد می گذارم چون نمی شود به اجبار چیزی را که دوست ندارد به او تحمیل کرد.

گزارش از فاطمه گیلک

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه