پروژه شکست خورده تامین آب از استان‎های همجوار

طی سال‎های گذشته مشکلات ناشی از کم آبی، برخی استان‎ها از جمله گلستان را به این فکر انداخت تا کمبودهای آبی خود را از استان‎های پر آب تامین و این مشکل را مدیریت کند.

به گزارش زرین نامه؛ پروژه‎ای که برای استان تازه تاسیس گلستان در اواخر دهه هفتاد به عنوان یکی از برنامه‎های توسعه‎ای مطرح شد که طی آن انتقال آب توسط کانالی از استان مازندران به این استان شمالی محقق شود.

این برنامه اگر چه در ابتدا با جدیت طرح شد و حتی مسئولان ارشد استان آن زمان برای تحقق آن مشکلی را پیش‎روی خود نمی‎دیدند، اما این نگاه با واقعیت همخوانی نداشت، آن هم انتقال آب از استانی که به واسطه برخی رقابت‎های پیدا و ناپیدا و مشکلات مرزی حرف و حدیث بسیاری برای همکاری با گلستان داشت.

گویا این طرح در ابتدا با آلارم‎هایی مثبت از سوی استان همسایه روبه‎رو شد اما در طول زمان اندک اندک این آلارم‎های موافق به سیگنال‎هایی منفی مبدل شد و همان‎گونه که تصور می‎شد، گلستانی‎ها به نتیجه رسیدند که به سرانجام رسیدن این طرح کار سختی است.

گذشت زمان هم نشان داد، این طرح در آن مقطع، بیشتر برگرفته از یک جو فارغ از آینده‎نگری و تنها به عنوان یک راهکار طرح شده بود که پشتوانه اجرایی نداشت.

*طرح ناکام انتقال آب مازندران به گلستان

در سال‎های اخیر کمبود بارش‎ها و تداوم خشکسالی در گلستان، برخی را دوباره به این فکر انداخت که این طرح را پایدار سازند، اما این بار، دیگر خبری از علامت مثبت برای اجرای آن نبود و تقریبا این طرح از گزینه‎های تامین آب استان خارج شد.

در حالی که این استان همچنان با خشکسالی دست‎ و پنجه نرم می‎کند و یقینا به دنبال راه‎کارهایی است تا بتواند خودش را از این مشکل رها سازد، تجمع حدود 100 نفر از مردم در مقابل استانداری گلستان و اعتراض به انتقال آب از گلستان به استان سمنان موجب شگفتی بسیاری از گلستانی‎ها شد.

این افراد مدعی شدند که استان همسایه، «سمنان» در حال انتقال آب این از سرچشمه‎های «زرین گل» است که با تحقق این طرح، فاجعه خشکسالی علاوه بر جنگل‎ها، مناطق اطراف را تهدید می‎کند.

مسئولان گلستانی در بررسی مباحث طرح شده افراد معترض، مدعی شدند که خبری از این انتقال ندارند، هر چند باور این موضع مسئولان عجیب و سخت به نظر می‎رسید، آن هم در حالی که این موضوع در سال‎های گذشته به عنوان یک مصوبه دولت طرح شده بود.

*انتقال آب از گلستان به سمنان خارج از دایره تدبیر

بدون شک در دیاری که خشکسالی پا را از مرحله تهدید فراتر گذاشته، برخی سیاست‎ها مانند «انتقال آب از گلستان به سمنان» موضوعی است که از دایره منطق خارج بوده و حفظ منابع آبی و مراقبت برای جلوگیری از تعرض به این منابع ارزشمند از جایگاه حیاتی برخوردار است.

اکنون در مسیر این اتفاق، باید پرسید در استانی که از دیرباز با کمبود آب به عنوان یک تهدید روبه‎رو است، به واسطه چه تدبیری انتقال این منبع حیاتی به استانی دیگر حاصل شده است و چه کسانی از این استان، حامی اجرای آن هستند.

در این وضعیت صحبت از انتقال آب زرین گل به استان سمنان موضوعی است که حتی طرح آن به عنوان یک شوخی هم زشت است چه برسد به اینکه انجام آن وارد فاز اجرایی شود.

جدا از واکنش جمعی از شهروندان و تجمع آنان در مقابل استانداری گلستان که مشخص است مردم اخبار و برنامه‎های استان را به طور کامل رصد می‎کنند، این موضوع واکنش شدید نماینده مردم علی‎آباد کتول در مجلس شورای اسلامی را نیز در بر داشت و به شکل علنی مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد.

رحمت اله نوروزی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان ضمن اعلام مخالفت شدید خود با انتقال آب سرچشمه های زرین گل گفت: همان‎گونه که پیش از این اعلام کردم، این پروژه فعلا به شکل موقت متوقف شده است.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب سرچشمه‎های زرین گل گلستان به استان سمنان، حدود 10 سال پیش به تصویب رسید، اما اکنون با توجه به وضعیت خشکسالی و کم آبی در منطقه به ویژه شهرستان علی آبادکتول، پرداختن به مقوله انتقال آب امری محال و غیرممکن است.

*اعتراض نمایندگان به طرح انتقال آب از گلستان به سمنان در مجلس شورای اسلامی

نوروزی به سابقه مخالفت‎های خود با این طرح خواستار پیگیری تحویل مرزهای جغرافیایی علی آبادکتول از سمنان شد.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل حضورم در مجلس شورای اسلامی از رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار تعیین مرزها و واگذاری عرصه‎های حوزه علی آبادکتول «شیرین آباد» که در مدیریت منابع طبیعی سمنان است، شدم.

این مسئول اظهار کرد: در مهر ماه همان سال «1391»، در جلسه پیگیری بازگشت حوزه سرزمینی علی آبادکتول، اجرای این موضوع به معاونان سیاسی امنیتی استانداری سمنان و گلستان واگذار شد، اما این مهم تاکنون تحقق نیافته است

نماینده مردم علی‎آبادکتول در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در نطق پیش از دستور 27 مرداد ماه 1394 در صحن علنی مجلس دوباره موضع مخالفت خود با انتقال آب به استان سمنان را اعلام و به وزیر نیرو و رئیس جمهور تذکر داده ام.

نوروزی تصریح کرد: مسئولان و نمایندگان گلستان به دلیل قطع درختان و تخریب جنگل ابر و همچنین موضوع کمبود شدید آب در گلستان و به ویژه علی آبادکتول با اجرای این طرح به شدت مخالف هستند و با پیگیری‎های انجام شده این طرح هم اکنون و به طور موقت متوقف شده است.

به نظر می‎رسد، طرح انتقال آب از گلستان به سمنان فعلا متوقف شده، اما انتظار می‎رود، با توجه به شرایط فعلی مسئولان این استان شمالی با انتقال دغدغه مردم این استان به کشور، این پروژه را به طور کامل متوقف کنند.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه