اسفندیاری: خشکسالی سوغات نامیمون شاهرود برای علی آبادکتول

دبیر ستاد مردمی بازگشت چشمه های زرین گل خشکسالی را سوغات نامیمون شاهرود برای علی آبادکتول در پروژه انتقال آب سرچشمه های زرین گل دانست و گفت: طبق نقشه های ماهواره ای، با توجه به کاهش نزولات جوی و اجرای پروژه انتقال آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود، استان گلستان در 30 سال آینده با پدیده خشکسالی مواجه خواهد شد.

عیسی اسفندیاری، دبیر ستاد مردمی بازگشت چشمه های زرین گل، در بازدید میدانی روز گذشته (13 مهر) هیات کارشناسی وزارت نیرو از سرچشمه های زرین گل بیان کرد: پروژه موسوم به انتقال آب چشمه های قطری در حالی اجرایی شده که بخش اعظم این انتقال از حوزه آبریز و سرچشمه های علی آبادکتول است.

وی اظهار کرد: برابر مستندات انتقال 5 میلیون متر مکعب آب سرچشمه های زرین گل به استان سمنان برای مصرف شرب در سال 1378 در حالی تصویب شده بود که حجم ورودی آب این سرچشمه ها در آن سال حدود 90 میلیون متر مکعب بود.

اسفندیاری تصریح کرد: ورودی آب این سرچشمه ها در حال حاضر به علت خشکسالی حدود 27 میلیون متر مکعب است که باید میزان انتقال نیز به همان نسبت کم شده و یا با مکانیسمی ضمن راستی آزمایی حجم جدید آب منتقل شود.

وی اذعان داشت: بر اساس گزارش وزارت نیرو، امسال استان گلستان رتبه 1 کاهش نزولات جوی در ایران را داشت و متوسط بارش در استان به 300 میلی متر رسید که این میزان در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.

اسفندیاری با بیان اینکه طبق نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده گلستان است، تاکید کرد: طبق قانون وزارت نیرو انتقال آب از حوضه ای که خود تنش آبی شدید دارد به حوضه دیگر ممنوع بوده و از این رو پروژه انتقال آب سرچشمه های زرین گل به استان سمنان غیر قانونی است.

اسفندیاری با بیان اینکه انتقال آب چشمه های شیرین دهنه زرین گل به شاهرود، تعادل طبیعی رودخانه این دهنه را به کلی بهم زده، گفت: در این منطقه یک چشمه آب شور وجود دارد که EC آن 80 هزار میکروموس بر سانتیمتر می باشد که این میزان شوری 5 برابر شوری دریای خزر، 2 برابر شوری دریای خلیج فارس و یک پنجم شوری دومین دریاچه شور جهان یعنی دریاچه ارومیه است.

وی افزود: طبق مطالعات دانشگاه منابع طبیعی گلستان در سال 92 میزان شوری آب پس از انتقال افزایش 24 درصدی داشته که این اتفاق حیات رودخانه زرین گل را با خطر جدی مواجه کرده است.

اسفندیاری در ادامه با بیان اینکه از سال 1373 آب چشمه شاهپسند در دهنه زرین گل بدون مجوز به سمت روستای ابر در شاهرود منتقل شده، عنوان کرد: آب این چشمه در ابر برای توسعه باغات استفاده می شود تا جایی که طی این سال ها میزان باغات این روستا از 20 هکتار به 200 هکتار افزایش یافته است.

وی یادآور شد: اگر شاهرود با مشکل آب شرب مواجه است چرا آب چشمه های قطری شامل حمام دره، کورد رود، دیور آسیورود، خرس چال و مریم چشمه برای شرب استفاده نمی شود.

دبیر ستاد مردمی بازگشت چشمه های زرین گل در پایان تاکید کرد: طرح اجرا شده هیچ ارتباطی به چشمه قطری ندارد و از این نام تنها برای القا به افکار عمومی که چشمه‌ها در حوضه آبریز شاهرود قرار دارند، استفاده شده است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه