نقش کم‎رنگ استاندارد در مدیریت بحران گلستان

اگرچه عوامل بسیاری در مدیریت بحران نقش‎آفرینی می‎کنند، اما در این بین نمی‎توان از نقش استاندارد و تأثیر آن در چرخ مدیریت بحران بی‎تفاوت گذشت.

به گزارش زرین نامه؛ ایفای نقش استاندارد در ساخت‌وساز، سازه‎های شخصی و دولتی در روستاها و شهرها و حتی رفتار شهروندان در مواقع بحرانی از جمله تأثیراتی است که می‎تواند در این بخش مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

اگر چه تعاریف بسیاری از استاندارد وجود دارد، اما می‎توان به‌طور کلی گفت، استانداردها یک فرایند زنده و به‎روز هستند و به‌عنوان یک مرجع، ماهیت بین‌المللی یا ملی داشته و برای افراد مختلف در دسترس هستند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که استاندارد، از پایه‎های علم و فن‎آوری است و در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش به‌سزایی دارد، از این‌رو باید در جهت افزایش سطح کیفیت آن تلاش کرد تا به فن‎آوری پیشرفته تولید هر محصول نائل آمد.

در بسیاری از موضوعات مرتبط با مدیریت بحران در کشور به‌ویژه گلستان، تاکنون استاندارد مشخص و یک‌سانی وجود ندارد و همین موضوع موجب شده تا در حوادث و بلایای طبیعی بسیار آسیب‎پذیر باشیم.

وجود رفتارهای غیراستاندارد در فرهنگ ساخت‌وساز گلستان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اهمیت استاندارد در مدیریت بحران گفت: نقش استاندارد در مدیریت بحران حیاتی است و به‌عنوان یک ضرورت باید در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نمونه روشن توجه به این مهم در برآیند کاربرد مصالح استاندارد برای سازه‎های تجاری و مسکونی شهری و روستایی باهدف ایمن‎سازی شهروندان در برابر بلایای طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از خسارت‎های سازه‎ای در زلزله‎های کشور ناشی از کاربرد مصالح غیراستاندارد و فاقد ویژگی‎های فنی است.

به گفته مقدم: تجربیات بین‎المللی و داخلی نشان می‎دهد که علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی می‎توان با یادگیری و رعایت نکات ایمنی، آسیب‎های ناشی از وقوع حوادث طبیعی را تا حد بسیاری کاهش داد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از ساخت‌وسازهای غیراستاندارد در محیطی فاقد استاندارد زیست در روستای زیارت گرگان تصریح کرد: این روستا با توجه به ساخت‌وسازهای غیراستاندارد و عایق شدن محیط، در زمان بارش‎های رگباری به‌طور جدی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: رعایت نشدن استاندارد در نظارت بر روند ساخت‌وساز در این منطقه طی سال‎های گذشته، اکنون این منطقه را به نقاطی پرخطر و فاقد استاندارد زندگی مبدل کرده است.

مقدم ادامه داد: در سال‎های اخیر نظارت استاندارد بر مصالح ساختمانی، کیفیت مصالح استان را به نحو مطلوبی افزایش داده است.

وی با تأکید بر ترویج فرهنگ استاندارد و آموزش افزود: ترویج فرهنگ استاندارد و آشنایی مردم با جایگاه استاندار برای واقف شدن به اهمیت آن ضروری است.

*تأکید قانونی مدیریت بحران کشور بر استفاده از مصالح استاندارد

این مسئول گلستانی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش خصوصی در استاندارد اذعان داشت: با تقویت بخش خصوصی و آموزش‌های مرتبط به آنان می‌توان از این ظرفیت بالقوه برای پیشبرد برنامه‌های استاندارد بهره‎مند شد.

مقدم یادآور شد: نظارت قوی استاندارد بر بخش‎های مختلف تولیدی و فنی می‎تواند علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، دغدغه شهروندان را نیز در زمینهٔ ایمنی برطرف سازد.

وی ادامه داد: استواری نظام صنعت و فن‎آوری مرهون استاندارد و نظارت‎های مداوم و مستمر آن است.

مقدم با اشاره به اهمیت جایگاه مصالح ساختمان در حفظ ایمنی شهروندان خاطرنشان کرد: ماده هشت قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در بند 9 تأکید کرده که باید در ساختمان‌ها از مصالح استاندارد استفاده شود و این مهم مربوط به جزء، جزء ساختمان است.

وی متذکر شد: باید به این ماده قانونی توجه داشت و سازوکارها را مشخص کرد تا واحدهای مسکونی استان بر اساس استاندارد بنا شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه باید برای استانداردها اولویت‌سنجی انجام گیرد، تأکید کرد: این اولویت‎ها می‌تواند شامل جوش و اتصالات ساختمانی باشد و در اولویت دوم بتن و دیگر بخش‌ها را شامل شود.

مقدم اظهار داشت: باید برای مردم به زبان ساده و گویا مطرح کرد که ساختمان استاندارد چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

*نظارت استاندارد بر مصالح ساختمانی مانع فاجعه انسانی شود

وی استفاده از مصالح بی‌کیفیت در ساخت‌وسازها را موجب به خطر افتادن امنیت جانی ساکنان آنان برشمرد و تصریح کرد: استاندارد می‎تواند با نظارت مستمر بر این‎گونه مصالح از فاجعه انسانی در حوادثی طبیعی همانند زلزله جلوگیری کند.

مقدم به حادثه زلزله چند سال پیش در ورزقان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و اذعان کرد: متأسفانه فقدان رعایت استاندارد در بسیاری از ساخت‌وسازها موجب شده بود که با وقوع زلزله، بیمارستان تازه‎ساز این منطقه تخریب و از دور انتفاع خارج شود.

آنچه مشخص است نقش استاندارد در مدیریت بحران نیازمند توجه جدی مسئولان حوزه مدیریت بحران استان است تا با انعقاد تفاهم‎نامه‎هایی نوع همکاری خود را بر اساس وظایف قانونی مشخص کرده و با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک‌میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، هر ساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی است./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه