نقش کلیدی انجمن های میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: حفاظت و نگهداری از این وسعت و حجم آثار و ابنیه تاریخی در استان، بدون مساعدت و همکاری مردم میسر نمی شود که انجمن های میراث فرهنگی در این راستا نقشی کلیدی دارند.

به گزارش زرین نامه؛ رحمان فرمانی در همایش «احیای انجمن های میراث فرهنگی علی آباد کتول» بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، برگزاری 2 برنامه بوم گردی و دوره های آموزش عمومی گردشگری به علاقمندان را برای آشنایی و حفاظت از میراث فرهنگی در استان دنبال می کند.

وی با تاکید بر لزوم حفاظت از میراث فرهنگی، اظهار کرد: میراث فرهنگی ریشه و هویت اقوام و ملت ها را مطرح می کند که اگر حفظ نشود، انسان فاقد ریشه و هویت خواهد شد.

فرمانی با اشاره تقسیم میراث فرهنگی در 2 قالب ملموس و ناملموس گفت: میراث فرهنگی مادی در دسته میراث ملموس و میراث معنوی در دسته ناملموس جای می گیرند که حفاظت هر دوی آن ها برای حفظ هویت کشورمان از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است.

وی با اشاره به 2 عامل انسانی و طبیعی تهدید کننده آثار تاریخی، اظهار کرد: عواملی همچون حفاری های غیرمجاز، تخریب و یادگاری نوشتن روی آثار تاریخی توسط افراد و وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و باد سبب از جمله تهدیدات میراث فرهنگی ملموس به شمار می آیند.

فرمانی در ادامه به 2 راهکار سیاست گذاری اداری و آموزشی - فرهنگی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: مسئولین ادارات و دستگاه ها همچون نیروی انتظامی، فرمانداری، شهرداری و دادستان لازم است که از میراث فرهنگی حمایت و صیانت کنند و همچنین نکات آموزشی نیز باید توسط رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها و انجمن ها در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در پایان با اشاره به وجود بیش از 100 اثر تاریخی در علی آباد کتول خاطر نشان کرد: حفاظت و نگهداری از این وسعت و حجم آثار و ابنیه بدون مساعدت و همکاری مردم میسر نخواهد شد که در این راستا، انجمن های میراث فرهنگی نقش کلیدی را ایفاء می کنند.

مطالب مرتبط:

همایش احیای انجمن های میراث فرهنگی در علی آباد کتول+ تصاویر

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه