نجات فک خزری و تیمار دو پرنده شکاری در گلستان

رئیس محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان از نجات یک فک خزری از تور صیادان و تیمار دو پرنده شکاری تحویلی به این اداره خبر داد.

به گزارش زرین نامه، علی بیانی گفت: این فک خزری که در تور صیادان و ماهیگیران منطقه در ایستگاه صیادی بندرترکمن گرفتار شده بود، پس از نجات و انتقال به مرکز باز درمانی سگ‌های آبی آشوراده، تیمارهای اولیه و ثبت اطلاعات بیومتری در زیستگاه طبیعی خود در دریا رها شد.

به گفته وی، در سال‌های اخیر با همکاری مجموعه مدیریت ماهیان خاویاری گلستان و صیادان منطقه فک‌های خزری گرفتار در تورهای ماهیگیری به مرکز بازدرمانی این گونه تحویل و پس از تیمار و تایید سلامت در خزر رها می‌شوند.

آخرین فک خزری گرفتار شده دردام ماهیگیران یک فک نابالغ ماده حدود سه ساله به طول 91 سانتیمتر بود.

فُک خزری یکی از پستانداران آبزی و کمیاب دنیا بوده که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند و هم اینک به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین المللی است.

فُک خزری به طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک ترین انواع فک به شمار می‌رود.

ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند.

فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

بیانی همچنین با اشاره به تحویل دو بهله پرنده شکاری مصدوم به اداره محیط زیست بندرترکمن و تیمار آنها گفت: در دو روز گدشته یک بهله سنقر تالابی و یک بهله دلیجه مصدوم توسط علاقه مندان و دوستداران حیات وحش به این اداره تحویل شد.

وی اضافه کرد: سنقر تالابی تحویلی از ناحیه کتف دچار آسیب دیدگی شده و قادر به پرواز نبود.

به گفته وی، دلیحه نیزاز سوی یک دوستدار محیط زیست شاغل در یکی از ادارات دولتی گمیشان به محیط بانان تحویل داده شد که این پرنده نیز از ناحیه پا دچار جراحت بود.

رئیس محیط زیست بندرترکمن و گمیشان اظهارکرد: این پرندگان مصدوم جهت درمان به اداره امور حیات محیط زیست استان گلستان تحویل داده شد.

سنقر تالابی 48 تا 55 سانتیمتر طول دارد و از سایر سنقرها بزرگتر و سنگین تر است و بال‌های پهن تری دارد.

زیستگاه این پرنده مناطق تالابی، نیزارها و دریاچه‌های پوشیده از نیزارهای انبوه است و درون آب آشیانه می‌سازد.

دلیجه‌ها نیز هر چند جزو پرندگان شکاری محسوب می‌شوند، ولی خود ابزاری برای صید و زنده گیری پرندگان با ارزش و مهم مانند بحری، بالابان و شاهین بوده و از این گونه به عنوان طعمه واسط برای صید پرندگان استفاده می‌شود.

در سال جاری تاکنون 13 قطعه از انواع پرندگان آبزی، کنار آبزی و شکاری مصدوم یا بیمار به محیط زیست این منطقه تحویل شده‌اند که پس از تیمار و درمان در زیستگاه‌های خود رهاسازی شدند./ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه