تشنه کامی روستاهای علی آباد کتول در مجاورت منابع آبی+ تصاویر

بعد از طی فصول کم آبی و بارش های پی در پی پاییز، انتظار می رفت این مشکل رفع شود، اما اگر چه گاهی، فقط گاهی آب در لوله های آب شرب روستاهای محمدآباد کتول، برفتان، الامن و سایت مسکن مهر دهنه محمد آباد جریان دارد ولی افسوس، همان هم، آبی است مشمئز کننده!

به گزارش زرین نامه؛ شاید عطش تشنگی در تابستان را وقتی همه ی ما برای ساعاتی از منزل دور هستیم و آبی در دسترس نداریم، تجربه کرده باشیم، اما اینکه پاییز باشد و در خانه ات باشی، باران هم باریده باشد، چاه های آب و چشمه سارها به سبب فصل باران پرآب شده باشند و آن وقت بخواهی عطش و تشنگی کسی را درک کنی، دیگر سخت می شود.

تنها باید اهل یکی از روستاهای این حوالی باشی، روستاهایی که تشنه اند و در عین حال همسایه آب! این تشنگی و عطش در حالی رخ نمایانده که حق آبه های روستاییان یک شهرستان دارد به تاراج می رود.

بعد از طی فصول کم آبی و بارش های پی در پی پاییز، انتظار می رفت این مشکل رفع شود، اما اگر چه گاهی، فقط گاهی آب در لوله های آب شرب روستاهای محمدآباد کتول، برفتان، الامن و سایت مسکن مهر دهنه محمد آباد جریان دارد ولی افسوس، همان هم، آبی است مشمئز کننده!

معضل کم آبی و آلودگی از مهم ترین مشکلاتی است که این روستائیان هر روز با آن دست به گریبانند.

آن ها در بهار و تابستان با کم آبی و قطع مکرر آب آشامیدنی، روزهای خود را گذراندند و حالا هم که فصل باران آمده با مشکل آلودگی آب مواجه اند تا آنجا که مارمولک ها نیز در لوله های آب سرک می کشد.

حدوداً یکی دو هفته گذشته بود که یکی از مشترکین آبفار همین روستاها پس از قطع شدن آب منزلش به مدت 5 روز و با توجه به اینکه همسایه های وی دارای آب بودند، به منظور بررسی، لوله های آب منزل خود را باز می کند و با لاشه مارمولکی درون لوله مواجه شد.

marmolak2.jpg - 98.43 کیلو بایت

مارمولکی که در لوله آب آشامیدنی یکی از روستاییان دیده شد

البته بی کیفیتی آب در این منطقه چندین سال است که رونق دارد. حتی گاهی شدت آلودگی به حدی می رسد که به راحتی می توان جلبک ها را درون لیوان آب خوردن دید.

Abbareftan 4.JPG - 71.48 کیلو بایت

جلبک هایی که در آب آشامیدن اهالی روستا دیده شد

اگر چه بعد از چند سال به تازگی مجتمع آب گلستان شستشو داده شده، اما رنگ کدر و سنگینی آب آن نشان از کیفیت پایین و مخلوط شدنش با گل و لای دارد.

آب آشامیدنی این روستاها که بخشی از آن نیز به صورت مشترک از یک چاه تامین می شود، همیشه کم بوده تا حدی که کمبود و قطعی آب امسال در فصل پاییز هم ادامه داشته و هر چند روز یک بار قطع شده است.

در روزهای بارانی و تا چند روز بعد از آن نیز آب به شدت آلوده و گل آلود می شود و در حالی که تمام این آلودگی و گل و لای تنها با قرار دادن چند درپوش مناسب در سرچشمه منابع آب این روستاها قابل حل است که البته با توجه به وجود حیوانات وحشی در محل چاه های آب و مشاهده شدن لاشه حیوانات در همان محل این امر لازم و واجب به نظر می رسد.

مساله دیگر اینکه، اکثر مردم این منطقه توتون کار هستند و برای فرآوری (خشک کردن) توتون در گرمخانه ها به مقدار زیادی آب نیاز دارند، که از آب شرب استفاده می کنند و لازم است اداره دخانیات برای تامین آب مورد نیاز آن ها از منابع غیر شرب اقدام کند.

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

نکته قابل توجه اینکه این مسایل و مشکلات در شرایطی بروز کرده که پروژه انتقال آب چندین حلقه چاه شهرستان علی آبادکتول برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم گرگان به مرکز گلستان کلیک خورده است.

در نهایت باید گفت روستاییان زحمت کشی در این میان هستند که بهار و تابستان، با مشکل قطع آب مواجه اند و در پاییز و زمستان هم که اندکی از مشکل کم آبی کاسته می شود باید با آلودگی آب سرکنند!

نویسنده: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه