انتقال آب چشمه های زرین گل ناجوانمردانه است/ طرح باید متوقف شود

مدیر مسئول هفته نامه دیدبان شما با اعتقاد به اینکه طرح انتقال آب سرچشمه های زرین گل به شاهرود متوقف شود، گفت: این طرح با تخریب 5 هکتار از جنگل های سبز هیرکانی از جمله ذخیرگاه سرخداری، نابودی زمین های کشاورزی، آسیب صد در صدی به روستای سیاه رودبار و خسارت شدید به روستاهای بالا دست منطقه کتول و فندرسک همراه است، حرکتی ناجوانمردانه است و هرگز مورد تأیید نیست.

علی دنکوب در گفتگوی اختصاصی با زرین نامه در مخالفت با وقوع این فاجعه زیست محیطی، بیان کرد: با ادامه انتقال آب سرچشمه های زرین گل به شاهرود، کاهش آب دهی رودخانه ها، تغییر سازند زمین شناسی منطقه و افزایش EC (افزایش شوری) آب های منطقه، فاجعه در انتظار منابع آبی زیرزمینی، اراضی کشاورزی و محیط زیست شهرستان علی آباد کتول و حتّی استان گلستان است.

وی اظهار کرد: از زمان انتقال آب سرچشمه های دهنه زرین گل به شاهرود حجم آب این رودخانه بشدّت کاهش یافته، به طوری که حجم آن امسال به حداقل ممکن در 30 سال گذشته رسیده است.

جدال های قانونی بر سر تقسیمات کشوری

فرماندار سابق شهرستان علی آباد کتول درباره با اشاره به خسارات جبران ناپذیر این طرح و جدال های قانونی بر سر تقسیمات کشوری که از دهه های گذشته بین 2 استان گلستان و سمنان وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه درباره این طرح غیر قانونی و تبعات آن و سرنوشت مرز جغرافیائی بین 2 استان تناقضات بسیاری وجود دارد.

قطاری را بجای قطری می برند

دنکوب افزود: این 2 حوزه آبریز در نوار جنوبی و شمالی خط راس قرار دارند و اشتباه بزرگ فقط در یک کلمه رخ داده که آب سرچشمه های قطاری در حوزه آبریز استان گلستان به جای چشمه های قطری در حوزه آبریز شاهرود (سمنان) در حال انتقال است.

وی متذکر شد: طبق مصوبه ای که فرمانداری شاهرود با کمک نماینده این شهر که رئیس کمسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی است، دریافت کرده، باید آب 10 چشمه قطری به شاهرود منتقل می شد، ولی در حال حاضر با انتقال آب قطاری، اراضی کشاورزی دهنه زرین گل و اراضی پایین دست دچار بحران و تنش آبی شده که تنها راه خروج از این امر، توقّف کامل طرح انتقال آب از چشمه های زرین گل و لغو مصوّبه هایی می باشد که از بالاترین مناصب دولتی اخذ شده است.

خسارات جبران ناپذیر طرح انتقال به بومیان منطقه

مدیر مسئول هفته نامه دیدبان شما با اشاره به آسیب های اجتماعی و زیان های اقتصادی این طرح با توجه به بحران تنش کم آبی کشور، هشدار داد: تنش آبی امسال 4 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان علی آباد کتول را با مشکل مواجه کرده و حدود 60 میلیارد تومان به کشاورزان، دامداران و سایر اهالی منطقه خسارت وارد شده است.

دنکوب درباره تبعات منفی این طرح تأکید کرد: در صورت ادامه روند طرح انتقال آب، علاوه بر افزایش شوری آب (EC) چشمه شور، 100 درصد اراضی کشاورزی روستای سیاه رودبار، 3 هزار هکتار زمین های زیر کشت غلّات در پایین دست و 1 هزار و 300 هکتار اراضی منطقه کتول و فندرسک خسارات جبران ناپذیر وارد خواهد شد که این شرایط اساساً برازنده و شایسته مردم انقلابی و شهید پرور این مناطق که در همه صحنه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس حضور داشتند، نیست.

آب شاه پسند زرین گل صرف آبیاری باغات ابر می شود!

وی در ادامه با اشاره به انتشار اخبار و اطلاعات موثّق و غیر قابل انکار استفاده از آب این چشمه ها در باغات و زمین های روستاهای پشت بسطام گفت: بنابر اخبار موثّق از چشمه آب شاه پسند برای آبیاری باغات و توسعه کشاورزی روستای ابر و شهرهای قلعه نو و بسطام استفاده می شود و این در حالیست که امسال خشکسالی و بی آبی خسارات میلیاردی به کشاورزان دهنه زرین گل، منطقه کتول و فندررسک وارد نموده و هیات کارشناسی وزارت نیرو نیز در بازدید از محل اجرای طرح، انتقال آب این چشمه از سال 73 تا کنون برای توسعه کشاورزی شاهرود را تائید کرده است.

وی همچنین در مخالفت شدید با نحوه اجرای طرح انتقال آب سرچشمه های زرین گل به شاهرودی، عنوان کرد: بنده شنیده ام که مجریان طرح بیش از 30 حلقه چاه با عمق حدوداً 12 متری به صورت قنات حفر کرده اند که آب آن ها بطور زیر زمینی به هم متصل شده وحتی برای درختان هم چیزی باقی نمانده که این کار، اقدامی غیر منصفانه در حق طبیعت منطقه زرین گل است.

مخالفت با جاده ابر آری با انتقال آب زرین گل نه!

فرماندار سابق علی آباد کتول در ادامه این گفتگو با اشاره به مانع تراشی های فراوان در خصوص احداث جاده ابر از مسیر دهنه زرین گل در زمان فرمانداری وی و حتی قبل از آن خاطر نشان کرد: در سال های گذشته مانع تراشی های زیادی به بهانه وجود درختان سرخدار در مسیر جاده پیشنهادی علی آباد کتول به شاهرود از دهنه زرین گل اتفاق افتاده، اما حالا به راحتی جاده ای 5 کیلومتری از میان جنگل هیرکانی که پوشیده از درختان سرخدار با قدمت چند صد ساله است، برای انتقال آب سرچشمه ها کشیده می شود و صدای کسی در نمی آید!

دنکوب همچنین درباره آسیب های که جنگل های سبز هیرکانی و اهالی روستاهای بالادست دهنه زرین گل را در اثر اجرای غیر علمی، عجولانه و به دور از مطالعات زیست محیطی این طرح انتقال تهدید می کند، گفت: سستی خاک های جنگل و تهدیدات زیست محیطی ناشی از نشست زمین و ریزش خاک و سنگ، وقوع سیلاب در پی بارندگی های فصول پربارش و خسارت به روستاهای سیاه رودبار، زرین گل و شیرین آباد، از بین رفتن زمین های کشاورزی و نابود شدن درختان و تهدیدات زیست محیطی، تبعات سنگینی است که اجرای این طرح برای منطقه به ارمغان می آورد.

مدیر مسئول دیدبان شما در پایان گفت: این طرح نیاز به انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی دارد، مسئولین سیاسی امنیتی کشور و استان باید مطالعات گسترده ای را در خصوص تبعات اجتماعی – امنیّتی طرح انجام دهند که در یک کلام باید بگویم، طرح انتقال آب از سرچشمه های زرین گل با توجه به مسایلی که در بالا ذکر شد، باید برای همیشه متوقّف شود.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه