کشاورزی، گردشگری، صنعت و صادرات محورهای توسعه استان گلستان است

معاون استاندار گلستان گفت: باید از ظرفیت‌های سرزمینی استان در فرآیند توسعه ملی استفاده کرد و کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت و توسعه صادرات مهم‌ترین اولویت‌های توسعه استان گلستان است.

به گزارش زرین نامه، علی مرگدری، در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان گلستان اظهار داشت: کشاورزی با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مثبت، به تنهایی پاسخگوی توسعه و پیشرفت استان نیست.

وی افزود: توسعه استان در 4 محور و به ترتیب اولویت کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت و توسعه صادرات تغییر وضعیت یافت.

معاون اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: با توجه به چارچوب و دستورالعمل نقشه راه و سند جامع دستگاه‌های اجرایی استان، معاونت برنامه ریزی با برگزاری 130 جلسه کاری با حضور مدیران و کار‌شناسان 43 دستگاه اجرایی اقدام به تهیه و تنظیم سند توسعه کرد که پس ازارائه در جلسات کارگروه آمایش محیط زیست و توسعه پایدار، شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شورای راهبردی تحول با حضور استاندار، معاونان و مشاوران بازبینی و نهایی انجام شد.

به گفته وی، با تلفیق این اسناد به تفکیک امور تولیدی، امور زیربنایی و امور فرهنگی، اجتماعی، نشریه گلستان در افق 1404 در قالب 12 فصل تهیه و تنظیم شد که در آن 31 هدف کلان توسعه استان، 89 راهبرد، 215 سیاست اجرایی و 157 پروژه و طرح محوری و کلان ارائه شده است.

مرگدری افزود: با در نظر گرفتن 157 طرح مهم در استان گلستان به علت محدودیت منابع و غیره مقرر شد پروژه‌های مهم و محرک توسعه استان تهیه و اعلام شود که در دستور اقدام قرار گرفت.

وی اظهار کرد: 54 طرح و پروژه شناسایی و در دستور اقدام فوری‌تر قرار گرفت که در سال 93 و پس از سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان این تعداد به 74 طرح و پروژه رسید.

مرگدری افزود: بهبود و ارتقاء بهره وری در وضع موجود فعالیت‌ها و دانش بنیان کردن آن‌ها یکی از روش‌های افزایش درآمد سرانه استان است و افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی از طریق جلب و جذب فعالان اقتصادی در 4 حوزه محور توسعه استان، افزایش اعتبارات دولت، کاهش مالیات و پرداخت یارانه در قالب‌های متنوع از جمله تسهیلات بانکی تامین منابع پولی و مالی از جمله مواردی است که به افزایش درآمد سرانه استان کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: پیگیری تصویب منطقه آزاد، پیگیری تکمیل راه آهن گرگان-اینچه برون، پیگیری تکمیل برنامه‌های حاکمیتی راه آهن در منطقه صفر مرزی اینچه برون، پیگیری تعیین تعرفه حمل و نقل مشترک سه کشور ایران-ترکمنستان-قزاقستان، پیش بینی فضای سرزمینی در منطقه آزاد برای استقرار صنایع در قالب شهر متالوژی و شهر پتروپالایش و تلاش برای اجرایی شدن برنامه‌های موردنظر استان و سرمایه گذار بخش خصوصی در بندر خواجه نفس از اولویت‌های استان گلستان است./تسنیم

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه