علی آباد کتول برای من یک دانشگاه است/ امروز در ایران هزاران نخبه انقلابی قابل اتکاء داریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول معتقد است، امروز هزاران دانشجوی نخبه انقلابی در سطح شهدای بزرگواری همچون مطهری ها، چمران ها، علم الهداها و... داریم که  می توانیم به آن ها  تکیه کنیم، وی همچنین درباره علی آباد کتول اذعان می کند: از مرداد ۹۱ در دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول مشغول خدمت هستم و در این سال ها، شهرستان علی آباد کتول با این فرهنگ غنی، واقعا برایم یک دانشگاه بوده است.

به گزارش زرین نامه؛ به بهانه روز دانشجو و هفته پژوهش برای گفتگویی خودمانی به دیدار دکتر علیرضا لادن رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول رفتیم. کسی که در دوره های مختلف انقلاب اسلامی و در اوج حوادث و اتفاقات مهمی همچون واقعه 17 شهریور 1357، واقعه 13 آبان 1357 و فتح لانه جاسوسی و آغاز انقلاب فرهنگی حضور داشته است.

با لبخند همیشگی به استقبالمان می آید. آنچنان گرم و صمیمی برخورد می کند که گویی ما هم کلاسی هایش هستیم. با دیدن ما یاد تلخ و شیرین خاطرات دوران دانش آموزی و دانشجویی می افتد و به یاد دوست دوران نوجوانی شهید پیران عقل، چشمانش خیس می شود.

درباره او حرف می زند، شهیدی که همیشه مهربان و دوست داشتنی بود و بالافاصله با حسرت می گوید: حیف شد که آن ها رفتند و ما ماندیم، خدا کند لااقل شرمنده شان نشویم.

بعد عبور از خاطرات دوران نوجوانی، نظر وی را درباره نقش و رسالت دانشگاه در انقلاب اسلامی می پرسیم، که می گوید: دانشگاه در تمام مکتب ها و آیین ها، جایگاه خاصی دارد، به ویژه در دین مبین اسلام که تاکید آن بر علم است و بنظر من دانشگاه های ما، اتاق فکر جامعه و محل پرورش نیروهای اتاق فکر نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که باید برای موفقیت در تحقق این رسالت خود، بر محور ارزش های انقلاب اسلامی حرکت کنند.

وی معتقد است: دانشگاه ها علاوه بر رشد و توسعه علمی کشور، همواره نقش موثری در روشنگری و حفظ روحیه استکبار ستیزی در جامعه داشته اند که واقعه 16 آذر سال 1332 که بیش از 60 سال از آن می گذرد، نیز دلیلی بر این مدعاست.

لادن مقدم در پاسخ به این سوال که چه تشکل هایی در دانشگاه آزاد علی آباد کتول فعال هستند، می گوید: این دانشگاه از محدود دانشگاه هایی استان می باشد که همه ی تشکل های دانشجویی به ویژه تشکل های بسیج، فرهنگی، مذهبی و سیاسی در آن است. البته به نظر من تشکل بسیج دانشجویی و بسیج اساتید ما از مخاطبین بیشتری برخوردار هستند و تا کنون به دلیل عملکرد برجسته ای که داشته اند، چندین بار حائز مقام های برتر در استان و کشور شده اند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول پشتیبان ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران است، اضافه می کند: دانشجویان و اساتید این واحد دانشگاهی همیشه در عرصه های مختلف ملی و مذهبی کشور حضور داشته و همواره مقابل جنایات و رفتارهای ضد حقوق بشری نظام سلطه و غرب مواضع روشن و انقلاب خود را اعلام کرده اند.

دانشجویان اسیر سیاسی بازی نشوند

لادن مقدم با اشاره به لزوم سیاسی بودن دانشگاه متذکر می شود: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشجو باید سیاسی باشد اما نباید سیاسی بازی کند.

وی یادآور می شود: دانشجویان باید هوشیار باشند که غرب با استفاده از قدرت نرم افزاری و تکنولوژی ارتباطات، اعتقادات، باورها و هویت دانشجویان و جوانان را با هدف حمله به اعتقادهای راسخ آن ها به اسلام، رهبر معظم انقلاب و بزرگان دینی نشانه گرفته است.

به تشکل های دانشجویی این دانشگاه نمره قابل قبول می دهم

لادن مقدم همچنین با اشاره به فعالیت دانشجویان در تشکل های دانشجویی، می گوید: به نظر من فعالیت دانشجویان به دلیل برخی مشکلات سیاسی، اقتصادی پیش آمده و همچنین کاهش رشد جمعیت که باعث کاهش آمار دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی و افزایش در سطح تحصیلات تکمیلی شده و آن ها نیز اکثراً به دلیل اشتغال و دغدغه های علمی- پژوهشی، فعالیتشان در حوزه تشکل ها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از زمان حضور اینجانب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول 5-6 کرسی آزاد اندیشی و 5-6 تریبون آزاد با موضوعات مختلف برگزار کرده ایم، اضافه می کند: من به فعالیت تشکل های دانشجویی در این واحد دانشگاهی نمره قابل قبول می دهم و این عدم فعالیت یا خمودگی را در اینجا تایید نمی کنم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول با اشاره دلایل موفقیت این واحد دانشگاهی، تاکید می کند: معتقدم حضور آیت الله شاهرودی که خود یکی از موسسین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول هستند و همچنین فرهنگ غنی و شعور سیاسی بالای مردم این شهرستان باعث شده ما نیز موفق باشیم و بسیاری از مشکلات احتمالی مبتلابه سایر دانشگاه ها را در این دانشگاه تجربه نکنیم.

azadd

لادن مقدم اذعان می کند: همه ی اقشار مردم و جناح های سیاسی علی آباد کتول در یک نقطه ی مشترک، هم فکری و همدلی دارند و آن، رشد و پویایی مادی و معنوی این شهرستان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گاهی دانشگاه ابزاری در دست احزاب و سیاسیون خاص می شود، پاسخ می دهد: از آنجایی که دانشگاه ها، اتاق فکر جامعه و نظام هستند، جریانات سیاسی نیز برای رسیدن به اهداف خود، به این سمت می آیند. در مقاطعی، دانشگاه ها نیز داشتند به سمت این سیاسی بازی ها می رفتند، اما خوشبختانه با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و نصایح ارزشمند ایشان و همچنین حرف شنوی مسئولین دانشگاه ها، به جایگاه اصلی خود بازگشتند.

دشمن با نفوذ در دانشگاه ها به دنبال ادامه وابستگی علمی ماست

لادن مقدم در پاسخ به این سوال که مهمترین مصادیق نفوذ در حوزه دانشگاه چیست، می گوید: من به نفوذ اعتقاد راسخ دارم، نظام امپریالیزم غرب در طول تاریخ، ثابت کرده که هیچگاه نگاه خدمت نداشته است. نفوذ در گذشته فیزیکی و همراه با لشکر کشی صورت می گرفت، ولی امروزه با پیشرفت علم ارتباطات روش های نفوذ هم پیچیده تر شده است. آن ها امروز برای استعمار ملت ها، بجای لشکر کشی نظامی، نفوذ فرهنگی، سیاسی و علمی را در پیش گرفته اند.

وی تاکید می کند: همه نفوذها فقط برای ایجاد فضای استعماری و کسب منافع سیاسی و تجاری نظام سلطه اتفاق می افتد. آن ها برای نیل به این هدف ابتدا از حوزه فرهنگ وارد می شوند، چرا که نفوذ تجاری و ایجاد بازار مصرف بدون تغییر فرهنگ امکان پذیر نیست.

لادن مقدم همچنین با تشریح دلایل نفوذ دشمن به فضای علمی و دانشگاهی کشور، ادامه می دهد: دشمن برای کنترل رقابت عرصه اقتصاد حاصل از تولید علم و صنعت، با نفوذ در دانشگاه ها و جامعه علمی کشور، سعی در وابسته نگاه داشتن علم به دنیای غرب دارد.

باید زیرساخت های کشور را برای استقلال علمی در دنیا آماده کنیم

وی متذکر می شود: با توجه نزدیک شدن به دهه پنجم انقلاب اسلامی و عبور از بحران هایی همچون 8 سال دفاع مقدس، تحریم های سخت و ظالمانه علیه ملت ایران در عرصه های علمی، اقتصادی، سیاسی و مهم تر از آن تحریم های علمی و سیاسی علیه پیشرفت دانش هسته ای کشورمان، انقلاب ما به بلوغ کافی برای ایجاد زیرساخت ها جهت استقلال کامل در عرصه علمی و اقتصادی رسیده است.

در بخش دیگری از این گفتگو، از لادن مقدم درباره اینکه چرا تا کنون بیشتر نگاه سیاسی به روز دانشجو حاکم بوده است، می پرسیم، که در پاسخ می گوید: دانشجو همیشه ماهیت سیاسی داشته، چرا که بیداری دانشجو و دانشگاه منجربه بیداری جامعه می شود. اصلاً روز دانشجو یادآور آن حماسه بصیرت سیاسی دانشجویان در عصر طاغوت است.

وی اضافه می کند: البته لازم است به ابعاد علمی و فرهنگی عرصه دانشجویی نیز بیشتر توجه شود. باید دانشجو را با همه ی ابعاد دانشجویی ببینیم.

اقتصاد مقاومتی، مدلی پیش رونده در اقتصاد است

در بخش پایانی گفتگویمان با دکتر لادن مقدم درباره نقش دانشگاه در عرصه اقتصاد مقاومتی سوال می کنیم که می گوید: اقتصاد مقاومتی مدل جدیدی از اقتصاد است که ماهیت آن با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد. در اقتصاد ریاضتی که هنگام مواجهه با رکود اقتصادی کشورها رخ می دهد، نظام اقتصادی دیگر در آن نگاهی به رشد و توسعه ندارند و بیشتر به دنبال خروج از بحران است، اما اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب طرح ریزی شده، یک مدل اقتصادی پیش رونده و توسعه گرا است که ضمن برونرفت از رکود، جامعه را به سمت پویایی تولید داخلی می برد.

شرکت های دانش بنیان زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه ها

لادن مقدم با بیان اینکه در حوزه تئوریک دانشگاه می تواند، در تعریف مبانی، روش ها و اصول اقتصاد مقاومتی پیشرو باشد و در عرصه عملی نیز شرکت های دانش بنیان خود زمینه ای برای ورود دانشگاه ها و مجامع علمی کشور به عرصه اقتصاد مقاومتی هستند که علاوه بر بهره گیری از علم روز، به استعداد و توانمندی نیروهای داخلی توجه دارد.

وی در تشریح گفته های خود با ذکر مثالی،‌ اضافه می کند: در هیمن دانشگاه واحد علی آباد کتول اساتید و دانشجویانی داریم که موفق به ساخت آبگرمکن هیبریدی شده اند. از قابلیت های این آبگرمکن هوشمند، استفاده از 2 انرژی خورشیدی و گازی با رویکرد کاهش مصرف است.

امروز هزاران دانشجوی نخبه انقلابی نقطه اتکای ایران اسلامی هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول در پایان این گفتگو اذعان داشت: همیشه با دیدن دانشجویان با شور و نشاط و جوانان متعهد و با انگیزه همچون شماها، هر روز مطمئن تر می شوم که راه امام راحل و شهدا و سکاندار انقلاب اسلامی درست بوده و به ثمر نشسته است. چرا که امروز نه یک مطهری، یک مفتح، یک طالقانی، یک بهشتی، یک چمران، یک باکری و یک علم الهدی، بلکه هزاران نخبه انقلابی در سطح آن بزرگواران داریم که برای پایداری انقلاب اسلامی می توانیم به آن ها تکیه کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه