درخشش 313 آلاله در یک گردان خط شکن+ تصاویر

photo 2016-01بر تارک گردان غرورآفرین حمزه سیّدالشّهداء(ع) نام ماندگار بیش از 313 آلاله گلگون کفن می درخشد که سرداران رشیدی چون ناصر بهداشت،جعفر شیرسوار، یوسف سجودی، صادق مکتبی و حسن قورچ بیگی و داود شیخ (هدایتی)نام آوران آن هستند.

به گزارش زرین نامه؛ گردان حمزه سیدالشهدا (ع) لشکر 25 کربلا از همان روزهای آغاز شکل گیری، به عنوان یک گردان خط شکن شناخته شد. با اعزام شهید «داوود شیخ هدایتی» به این گردان، رزمندگان اعزامی از علی آباد کتول به تدریج در این گردان سازماندهی شدند.

حضور گردان در چنگوله، شلمچه، ماووت، دربندی خان و چندین محور عملیاتی دیگر برای انجام عملیات های تهاجمی علیه دشمن بعثی عراق و عملیات های تدافعی و حفظ مرزهای خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران افتخاراتی است که رزمندگان گردان حمزه (ع) با فرمانده جوان خود که در سال شهادتش تنها 19 بهار را سپری کرده بود، بدست آورند.

این گزارش آستانه برگزاری چهارمین یادواره شهدای گردان حمزه سیدالشهداء (ع) لشکر ویژه 25 کربلا شمال کشور در روز یکم بهمن ماه 94 به میزبانی گرگان و همچنین حضور تعداد زیادی از رزمندگان علی آبادی در این گردان به مخاطبان محترم پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه تقدیم می شود:

tgtyyt

بعد از گذشت 1400 سال باز هم دین خدا و حکومت اسلامی مورد هدف و هجوم دشمنان و منافقان قرار گرفت، ولی باز هم حمزه های زمان به دفاع از کیان و امّت خویش به پا خواستند؛ فرزندان بزرگی که در دامان همین خاک و در مکتب پیر جمارانی پرورش یافته بودند در لشکر ویژه 25 کربلا در لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» رهبر خود به حضرت حمزه سیّدالشّهداء (س) اقتدا نموده و حمزه وار در گردانی با نام آن بزرگوار در سالهای حماسه و ایثار و در عملیات های دفاع مقدّس خط شکن و افتخار آفرین بودند تا همانند اسوه و الگوی خویش، طراوت ایمان، شجاعت، عشق به آرمان های انقلاب و از خود گذشتگی را تفسیر کنند و به یادگار بر جای بگذارند.

سلام وصلوات خدا بر سردار شجاع اسلام حضرت حمزه سیّدالشّهداء(س) و سلام ودرود بر سردار محور چنگوله، برحُّرشمال، بر زاهد و عارف شب زنده دار و بر فاتحان کربلای 5 والفجر 10 و گرامی باد نام همه ی دلیران و قهرمانان گمنام این گردان و جاودانه باد همه حماسه های وصف ناشدنی آنان.

تاریخچه گردان و عملیـات ها:

گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) از بدو تاسیس در عملیاتهای مختلفی که لشکر 25 کربلا در آن حضور داشت نقش آفرینی می کرد و حتّی در بعضی از صحنه های نبرد تأثیرات خاص و شگرفی را داشته و کارنامه درخشانی را برجای گذاشته است.

در ادامه ابتدا به تاریخچه تشکیل گردان و شرحی کوتاه به آنچه را که در دوران 8ساله دفاع مقدّس در گردان سیّد الشّهداء(ع) رخ داده اشاره نموده ونیزنگاهی آماری وجامع به عملیاتهای آفندی وپدافندی که این گردان درآن حضورداشته خواهیم داشت.

در عملیات بیت المقدّس ورمضان گردانی با نام حمزه در قالب تیپ کربلا حضور داشت و قبل از عملیات محرم نیروهای جان بر کف مازندران در قالب تیپ کربلا در غرب کشور (دره مور موری) مستقر بودند. در این دوران گردانی با نام سیّد الشّهداء(ع)(امام حسین (ع)به فرماندهی سردار حاج علی فردوس حضور داشت و در کنار آن نیز گردان ضد زره با نام حضرت حمزه سیّد الشّهداء(ع) که فرماندهی آن را یکی از نیروهای قم بر عهده داشته فعّالیت می نمود. در همین ایام نیز سردار رشید اسلام ناصر بهداشت با یک گردان نیرو وارد کردستان می شود.

 salaaamshahid

از راست به چپ: سرداران شهید داوود شیخ هدایتی، محمدعلی ملک و صادق مکتبی

عملیات محرم در آبان 1361 توسط رزمندگان اسلام انجام می شود و پس از آن دو گردان مذکور با توجّه به تغییر وتحولات انجام شده وتدابیر فرماندهان و انحلال گردان سیّد الشّهداء(ع) با یکدیگر ادغام می شوندوگردانی باسازمانی جدید و به نام حضرت حمزه سیّد الشّهداء (س) به فرماندهی سردار شهید ناصر بهداشت تشکیل می گردد.

در عملیات والفجر مقدماتی گردان حمزه حضور داشته ولی وارد عمل نشد. در عملیات والفجر یک که در فروردین ماه سال 62 که در منطقه شرهانی انجام شد این گردان جزء معدود گردانهایی بود که به عنوان گردان خط شکن ایفای نقش می کرد. گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) در این عملیات با نیروهای ارتش ادغام شده بود.درعملیات والفجر 4 که در مهر ماه سال 62 انجام گرفت گردان حمزه به فرماندهی شهید بهداشت در آن حضور داشت ودر این عملیات شهید محمّدرضا محمودی راد که به عنوان معاون گردان بوده بر اثر ترکش خمپاره به شهادت می رسد و شهید بهداشت نیز از ناحیه دست مجروح می گردد و در مجموع ارکان فرماندهی گردان مجروح و یا شهید شده بودند.

در عملیات والفجر 6 نیز گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) شرکت داشت که دراین عملیات شهید جعفر شیر سوار معاونت گردان را بر عهده داشته درحالی که در این ایام شهید بهداشت به دلیل جراحات دست کمتردر گردان حضور داشت وبرادرسیروس عالم(جانشین گردان)نیز به علت جراحت بستری شده بود به نوعی فرماندهی گردان بر عهده شهید شیر سوار بوده است. بعد از عملیات والفجر 6 گردان حمزه درموقعیت شهید بیگلو واقع در جاده سوسنگرد مستقر شد و در تابستان سال 63 به خطوط پدافندی پاسگاه زید منتقل و استقرار یافت. در این دوران شهید یوسف سجودی به عنوان فرمانده گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) معرفی شد. البتّه حضور ایشان در گردان به علت فرماندهی یکی از تیپهای لشکر 17 علی بن ابی طالب(ع)طولانی نشدو نگه داری این خط تا اواسط شهریورماه ادامه داشت، بعد از آن مدّتی گردان دوباره در شهید بیگلو مستقر گردیدو سپس به محور چنگوله رفت و از اواخر آبان ماه سال63 در چنگوله مستقر شد و تا پایان مرداد سال64 به مدّت 9 ماه نگهداری خط این منطقه حساس را بر عهده داشت. شهید بهداشت که در آن هنگام فرمانده محور چنگوله بود در 19 اردیبهشت سال 64 در کمین ضد انقلاب قرارگرفت وبه همراه تعدادی ازرزمندگان به شهادت رسیّد . شهید شیرسوار فرمانده گردان حمزه شد تا اینکه ماموریت گردان در چنگوله به پایان رسیدو در این زمان شهید شیرسوار نیز به علت بر عهده گرفتن فرماندهی گردان ویژه شهدا با گردان خداحافظی نمودشایان ذکر است این فرمانده دلاورنیزدرهفت تپه دراثر بمباران هوایی و یک روز قبل از عملیات کربلای 4 به شهادت رسید.

photo 2016-01

بعد از چنگوله گردان حمزه به خط نگهداری شط العلی (هورالعظیم ) اعزام شد تا اینکه برای عملیات والفجر 8 به هفت تپه آمد. در این عملیات فرماندهی گردان حمزه سیّد الشّهداء (س) که حضوری قدرتمند و تاثیر گذار از خود نشان داد ، بر عهده شهید صادق مکتبی بوده است. ایشان در شب عید سال 65 و در مرحله دوم عملیات والفجر 8 به شهادت رسید.

گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) در عملیات کربلای 1،آزادسازی مهران، نیز حضور داشت. در این عملیات فرماندهی گردان به عهده سردار نانوا کناری بود و حاج جواد کارگر نیز جانشین وی بود. در حالی که گردان حمزه خط شکن بود، شش شهید نیزتقدیم نمود.

بعد از این عملیات گردان در ماموریت کربلای پنج با استعداد دو گردان عمل نمود. فرمانده گردان حمزه سردار نانوا کناری بوده و شهید محمّد علی ملک فرماندهی گردان 2 را بر عهده داشته که درمرحله دوم عملیات به فیض شهادت نائل می شود.

همچنین گردان در عملیات کربلای 8 حضور داشته که پس از آن فرماندهی گردان به حاج جواد کارگر سپرده می شود و در همین ایام عازم کردستان می شوند تادرعملیات کربلای 10 حضور یابند در این عملیات برادر اکبر خنکدار فرماندهی گردان را بر عهده داشته و برادر محسن قربانی و شهید قورچ بیگی به ترتیب معاون و جانشین ایشان بوده اند. پس از آن گردان راهی بانه می شود تا به فرماندهی برادر اکبر خنکدار در عملیات نصر 4 شرکت نماید. بعد از این عملیات گردان به هفت تپّه برگشت و از آنجا به خرمشهر اعزام شدتا پس از استقرار کوتاهی دراین شهر جهت حضوردر عملیات والفجر10به فرماندهی برادر محسن قربانی راهی کردستان شود. در این عملیات گردان از نظر نیرویی تلفات و صدمات زیادی را متحمل شد و 43 شهید تقدیم نمود که در حضور گردان در عملیات های مختلف این تعداد بی سابقه بوده است. و شهید حسن قورچ بیگی نیز به عنوان جانشین گردان و شهید رضا حق شناس در این عملیات به شهادت رسیّد ند.

گردان بعد از والفجر10 به هفت تپّه برگشت و خط نگهداری شلمچه را برعهده گرفت، پس از استقرار 20 روزه دراین منطقه نیروها به مرخصی کوتاه مدّتی رفتندتادربرگشت دو گروهان به جزیره مجنون اعزام شوند دراین دوران برادرمحسن قربانی فرماندهی گردان را بر عهده داشت، در این منطقه پدافندی عراق حمله ی سنگینی به جزیره مجنون نمود((معروف به تک مجنون)) و گردان حمزه در محاصره قرار گرفت و تعدادی از نیروهااز جمله سرداران شهیدداوود شیخ هدایتی و ابراهیم جهلن بین به شهادت رسیده وتعدادی نیزمجروح شده و13 نفرنیزدر اوج رشادت وایثار ودر کمال مظلومیت و معصومیت آزاده شدند. بعد از این گردان تازمان پذیرش قطعنامه درشلمچه حضور داشت البتّه پس از پایان جنگ نیزگردان تا اواخر سال 71 درمواضع پدافندی مختلف حضور داشته که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

جدول تقویم عملیات های آفندی

ردیف نام عملیات تاریخ شروع مدّت منطقه عملیات ماموریت واهداف

1 محرم 10آبان1361 25 روز شرهانی،زبیدات و... پاسخگویی به پاتک های دشمن و ...

2 والفجر مقدماتی 18بهمن1361 -- --- ---

3 والفجر 1 21فروردین1362 3 روز شمال فکه و شرهانی تصرف،تسلط و تامین ارتفاعات استراتژیک دشمن

4 والفجر 4 27مهر1362 7 روز دره شیلر، شمال مریوان و پنجوین اتصال ارتفاعات سورن به سورکوه و...

5 والفجر 6 2اسفند1362 7 روز منطقه عمومی دهلران و... تصرف و تامین جاده ها،پاسگاه های منطقه و...

6 والفجر 8 20بهمن1364 8 روز منطقه عملیاتی فاو تصرف و تامین شهر بندری فاو وجاده های ام القصر و...

7 کربلای 1 29تیر1365 6 روز منطقه عملیاتی مهران شکستن خطوط دفاعی دشمن و آزادسازی شهر مهران و...

8 کربلای 5 19 دی1365 8 روز شلمچه و شرق بصره تصرف دژ و کانال پرورش ماهی

9 کربلای 8 14اسفند1365 4 روز شلمچه و شرق بصره تصرف قسمتی از مناطق باقیمانده شلمچه و...

10 کربلای 10 25فروردین1366 11 روز منطقه عملیاتی ماووت عراق تصرف ارتفاعات مهم و پیشرفت به شهر ماووت عراق

11 نصر 4 31خرداد1366 15 روز منطقه عملیاتی ماووت عراق تکمیل عملیات گذشته و آزادسازی بخشی از ماووت و...

12 والفجر 10 23اسفند1366 6 روز منطقه عمومی حلبچه و خرمال تصرف و تامین سه راه کرده گو، سه راه خرمال و...

1-عملیات محرم: این عملیات بارمز یا زینب (س)درساعت 8:22 ، 10 آبان ماه 1361 آغاز شد و به مدّت 25 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: شرهانی- زبیدات- بیات- جنوب شرقی دهلران و غرب عین خوش

مأموریت و اهداف: پاسخگویی به پاتک های دشمن، تسلط بر منطقه و قرار گرفتن در موضع تاکتیکی برتر با راندن دشمن به سمت دشت باز

فرماندهان: ---/جانشین گردان: برادر ابن علی رضی پور/ معاون گردان: برادر رضاعلی اکبری

2- والفجر مقدماتی: این عملیات در تاریخ 18 بهمن ماه 1361 انجام شده که گردان حمزه در آن حضور داشته ولی وارد عمل نشده است.

3_ والفجر 1: این عملیات با رمز یا ثارالله در ساعت 23:00 ، 21 فروردین ماه 1362 آغاز شد وبه مدّت 3 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: شمال فکه و شرهانی

مأموریت و اهداف: هدف اصلی تصرف، تسلط و تامین ارتفاعات استراتژیک منطقه

فرماندهان: فرمانده گردان: سردار شهید ناصر بهداشت/ جانشین گردان: فرهاد بیرامی/ معاون گردان: جلیس انجمیرانی صیاد

4- عملیات والفجر 4: این عملیات با رمز یا الله در ساعت 24:00 ، 27 مهر ماه 1362 آغاز شد و به مدّت 7 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات : این عملیات در منطقه دره شیلر و شمال مریوان و پنجوین بوده است

مأموریت و اهداف: هدف از این عملیات در مرحله اول اتصال ارتفاعات (سورن) به (سورکوه) و در مرحله دوم تسلط کامل بر شهر پنجوین بوده است اما هدف واگذار شده به گردان حمزه سیّد الشّهداء(س) خولوزه بوده است.

فرماندهان: فرمانده گردان شهید ناصر بهداشت/ جانشین گردان: برادر سیروس عالم / معاون گردان: محمّد رضا محمودی راد

شهدا: شهید محمّد رضا محمودی راد در این عملیات به شهادت رسید.

5- عملیات والفجر6: این عملیات با رمز یا زهرا در ساعت 23:00، 2 اسفند ماه 1362 آغاز وبه مدّت 7 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: در منطقه عمومی دهلران-ارتفاعات ، چیلات، تپه های مشرف به شهر، علی غربی و علی شرقی بوده است.

مأموریت و اهداف: تصرف و تامین جاده ها ، پاسگاه های منطقه و جلوگیری از تردد یگان های دشمن از سپاه چهارم عراق.

فرماندهان: فرمانده گردان :شهید ناصر بهداشت/ جانشین گردان : برادر سیروس عالم/ معاون گردان: شهید جعفر شیرسوار و شهید مهدی خوش سیرت

6- عملیات والفجر8: این عملیات با رمز یا زهرا(س) در ساعت 22:10، 20 بهمن ماه 1364 آغاز و در مرحله اول به مدّت 8 روز و در مجموع تا دفع کامل پاتک های دشمن 75 روز به طول انجامید.

منطقه عملیات: منطقه عملیاتی فاو

مأموریت و اهداف: هدف اصلی تصرف و تامین شهر بندری فاو و جاده های ام القصر، البحار و بصره وتصرف خاکریزهای مثلثی دشمن

فرماندهان: فرمانده گردان: شهید صادق مکتبی/ جانشین گردان : برادر هامون محمّدی / معاون گردان: برادر احمد محمودی

شهدا: در این عملیات 19 نفر از رزمندگان گردان به شهادت رسیدند.

7- عملیات کربلا1 : این عملیات با رمز یا ابوالفضل العباس(س) در ساعت 22:30، 29تیرماه 1365 آغاز و به مدّت 6 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: منطقه عملیاتی مهران

مأموریت و اهداف: هدف اصلی عملیات شکستن خطوط دفاعی دشمن و آزاد سازی شهر مهران و پیشروی به سمت ارتفاعات قل آویزان بوده است.

فرماندهان: فرمانده گردان:سردار ولی الله نانوا کناری / جانشین گردان:برادر بسیجی حاج جواد کارگر/ معاون گردان:برادر علی اثنی العشری

شهدا: در این عملیات 6 نفر از رزمندگان به شهادت رسیّد ند، شهید حمید کارگر نیز در این عملیات به شهادت رسیّد.

8- عملیات کربلا5:این عملیات با رمز یا زهرا(س) در ساعت 2:00 بامداد ، 19 دی ماه 65 آغاز و به مدّت 8 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: منطقه عملیاتی شلمچه و شرق بصره

ماموریت و اهداف: تصرف دژ و کانال پرورش ماهی

فرماندهان: فرمانده گردان1: سردار ولی الله نانوا کناری/ جانشین گردان1: برادر بسیجی حاج جواد کارگر/ معاون گردان1: برادر علی اکبر خنکدار

فرمانده گردان2: شهید محمّد علی ملک/ جانشین گردان2: تقی فقیه

شهدا: در این عملیات 38 نفر از رزمندگان اسلام از جمله فرمانده گردان حمزه2 شهید محمّد علی ملک و یدالله کلانتری به شهادت رسیّد ند.

9- عملیات کربلا8 : این عملیات با رمز یا صاحب الزمان (عج) در ساعت 2:15 بامداد،14اسفند ماه 1365آغاز و به مدّت 4 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: منطقه عملیاتی شلمچه و شرق بصره

مأموریت و اهداف: تصرف قسمتی از مناطق باقیمانده شلمچه و رسیّد ن به کانال زوجی

فرماندهان: فرمانده گردان: سردار ولی الله نانوا کناری/جانشین گردان:برادر بسیجی حاج جواد کارگر/معاون گردان : برادر علی اکبر خنکدار

10- عملیات کربلا 10: این عملیات هم با رمز یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی در ساعت 1:45 بامداد، 25 فروردین ماه 1366 آغاز و به مدّت 11 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: منطقه عملیاتی ماووت عراق

مأموریت و اهداف: به منظور تصرف ارتفاعات مهم و مشرف به شهر ماووت عراق

فرماندهان: فرمانده گردان:علی اکبر خنکدار/ جانشین گردان: برادر محسن قربانی/ معاون گردان : شهید غلامرضا فلاح نژاد.

شهدا: در این عملیات یک نفر به شهادت رسیّد.

11- عملیات نصر4 :این عملیات با رمز یا امام جعفر صادق (ع) در ساعت 1:10 بامداد، 31 خرداد ماه 1366 آغاز و به مدّت 15 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: منطقه عملیاتی ماووت عراق

مأموریت و اهداف: با توجّه به توقّف عملیات کربلای 10 در آزاد سازی بعضی از ارتفاعات ، نصر 4 با هدف تکمیل عملیات گذشته و آزاد سازی بخشی از منطقه ماووت از جمله شهر و دشت ماووت و ارتفاعات مختلف بوده است.

فرماندهان: فرمانده گردان: علی اکبر خنکدار/ جانشین گردان: شهید حسن قورچ بیگی/ معاون گردان : غلامرضا فلاح نژاد

شهدا: در این عملیات 15 نفر از رزمندگان به شهادت رسیده و شهید غلامرضا فلاح نژاد نیز در این عملیات به شهادت رسید.

12-عملیان والفجر10 : این عملیات با رمز یا رسول الله (ص) در ساعت 2:00بامداد، 23 اسفند ماه 1366 آغاز و به مدّت 6 روز ادامه داشت.

منطقه عملیات: منطقه عمومی حلبچه و خرمال

مأموریت و اهداف: تصرف و تامین سه راه کرده گو، سه راه خرمال – دوجیله- سیّد صادق- پاسگاه گیلک و آزاد سازی آن و تامین شهر خرمال بود.

فرماندهان: فرمانده گردان: برادر بسیجی حاج جواد کارگر/ جانشین گردان: شهید حسن قورچ بیگی / معاون گردان: محسن قربانی و شهید جلال الدین علاءالدینی (با توجّه به شهادت شهید حسن قورچ بیگی در همین عملیات محسن قربانی جانشین گردان شد)

شهدا: تعداد 43 نفر از رزمندگان گردان در این عملیات به شهادت رسیّد ند که شهیدان حسن قورچ بیگی و جلال الدین علاءالدینی و رضا حق شناس نیز جزء شهدای این عملیات می باشند.

جدول تقویم عملیات های پدافندی

ردیف منطقه عملیات تاریخ شروع تاریخ پایان مدّت وسعت منطقه

1 جفیر 13/12/1361 13/1/1362 1ماه درعرض 3کیلومتر وعمق 4کیلومتر

2 جفیر 15/2/1362 17/3/1362 1ماه و2روز در عرض 6کیلومتر

3 پاسگاه زید 10/3/1363 13/6/1363 3ماه و6روز در عرض 2کیلومتر

4 چنگوله 26/8/1363 26/5/1364 9 ماه در عرض6 کیلومتر

5 شط العلی 24/9/1364 30/10/1364 1ماه و6 روز در عرض 5/1کیلومترودر عمق 4کیلومتر

6 فـــاو 1/12/1364 18/1/1365 1 ماه و18روز عرض 1کیلومترعمق5/1 کیلومتر

7 فـــاو 13/2/1365 13/3/1365 1 ماه در عرض 800متر

8 فـــاو 15/5/1365 23/5/1365 8روز در عرض 2کیلومتر

9 شلمچه 5/2/1367 30/2/1367 25روز عرض 4کیلومتروعمق 4 کیلومتر
10 شلمچه 4/3/1367 24/3/1367 20روز
11 مجنون 3/4/1367 4/4/1367 2روز عرض7کیلومتروعمق2کیلومتر

12 شلمچه 27/5/1367 25/7/1367 2ماه عرض 2کیلومتروعمق 4کیلومتر

13 اروند کنار 18/2/1368 10/7/1368 4ماه و22روز عرض 8کیلومتر وعمق 3کیلومتر

14 خسرو آباد 18/2/1368 10/7/1368 4ماه و22روز عرض 8کیلومتر وعمق 3کیلومتر

15 خسرو آباد 9/2/1362 7/9/1369 6ماه و28روز عرض 8کیلومتر وعمق 2کیلومتر

16 اروند کنار 23/2/1371 1/11/1371 8ماه و8روز عرض 8کیلومتر وعمق 3کیلومتر

1-جفیر: گردان حمزه طی 2 مرحله از تاریخ 13 اسفند 1361 الی 13 فروردین 1362 و 15 اردیبهشت 1362 الی 17 خرداد 1362در مجموع به مدّت 2 ماه و 2 روز مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه جفیر را بر عهده داشته است.

فرماندهان: فرمانده گردان: شهید ناصر بهداشت/ جانشین گردان: فرهاد بیرامی / معاون گردان: جلیس انجمیرانی صیاد

2- پاسگاه زید: گردان حمزه (س) از تاریخ 10 خرداد 1363الی 13 شهریور 1363 به مدّت 3 ماه و 6 روز مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه پاسگاه زید را بر عهده داشت.

فرماندهان: فرمانده گردان: شهید یوسف سجودی/ جانشین گردان : شهید جعفر شیرسوار / معاون گردان : غلام اوصیا

شهدا: یک نفر از رزمندگان گردان در این عملیات به شهادت رسیّد.

3- چنگوله: گردان از تاریخ 26 آبان 1363 الی 26 مرداد 1364 به مدّت 9 ماه مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه چنگوله را بر عهده داشت.

فرماندهان: فرمانده گردان:شهید ناصر بهداشت/ جانشین گردان:شهید جعفر شیرسوار / معاون گردان : شهید موسی محسنی

شهدا: در این مأموریت 37 نفر از رزمندگان گردان به شهادت رسیّد ند که شهید ناصر بهداشت فرمانده محور چنگوله از شهدای این ماموریت بوده اند.

4- هورالعظیم( شط العلی): گردان از تاریخ 24 آذر 1364 الی 30 دی ماه 1364 به مدّت 1 ماه و شش روز مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه هورالعظیم را بر عهده داشت.

فرماندهان: فرمانده گردان:شهید صادق مکتبی / جانشین گردان: برادر هامون مکتبی/ معاون گردان: برادر احمد محمودی

شهدا: در این مأموریت 5 نفر از رزمندگان گردان به شهادت رسیدند.

5-فاو: گردان حمزه طی 3 مرحله واز تاریخ های3 فروردین 1365 الی 18فروردین 1365 و 13 اردیبهشت 1365 الی 13خرداد 1365و 15مرداد 1365الی 23 مرداد 1365در مجموع به مدّت 1 ماه و 25 روز مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه فاو( جاده ام القصر و کارخانه نمک) را بر عهده داشت.

فرماندهان:

مرحله اول- فرمانده گردان: شهید صادق مکتبی بوده که در آن ایام به شهادت رسیّد / جانشین گردان:احمد محمودی

مرحله دوم-فرمانده گردان:سردار ولی الله نانوا کناری/ جانشین گردان: حاج جواد کارگر

مرحله سوم-فرمانده گردان:برادر بسیجی حاج جواد کارگر / جانشین گردان: مهرعلی ابراهیم نژاد

شهدا: در این عملیات 16 نفر از رزمندگان گردان به شهادت رسیّد ند که شهید صادق مکتبی نیز در این مأموریت به فیض شهادت نائل آمد.

6- شلمچه: گردان حمزه طی 3 مرحله در تاریخهای 5 اردیبهشت 1367 الی 30 اردیبهشت 1367 و 4خرداد 1367الی 24 خرداد 1367و 25 مرداد 1367الی 25 مهر 1367 در مجموع به مدّت 2 ماه و 15 روز مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه شلمچه را بر عهده داشته است.

فرماندهان:

مرحله اول-فرمانده گردان: محسن قربانی / جانشین گردان:برادر رحیم کابلی / معاون گردان : شهید ابراهیم جهان بین

مرحله دوم- فرمانده گردان: محسن قربانی / جانشین گردان:برادر رحیم کابلی / معاون گردان : شهید ابراهیم جهان بین

مرحله سوم---

شهدا: در این عملیات 9 نفر از رزمندگان گردان به شهادت رسیّد ند.

7- جزیره مجنون : گردان حمزه سیّد الشّهداء از تاریخ 3 تیر ماه 1367 الی 4 تیر ماه 167 به مدّت 2 روز به مأموریت تامین منطقه پدافندی مجنون و جلوگیری از پیشروی دشمن و اجرای پاتک را بر عهده داشته است.

فرماندهان: فرمانده گردان: محسن قربانی / جانشین گردان:برادر رحیم کابلی / معاون گردان : شهید ابراهیم جهان بین

شهدا: در این مأموریت 14 نفر از رزمندگان گردان به شهادت رسیّد ند که شهیدان ابراهیم جهان بین ، رضا صادقی و داود شیخ در همین مأموریت به فیض شهادت نائل شدند.

8-اروند کنار:گردان حمزه طی 2 مرحله و از تاریخ های 18اردیبهشت 1368 الی 10 مهر ماه 1368 و 23 اردیبهشت 1371 الی 1 بهمن ماه 1371در مجموع به مدّت 12 ماه و 22 روز ماموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه اروند کنار و قسمتی از جزیره آبادان را بر عهده داشته است.

فرماندهان:

مرحله اول- فرمانده گردان: برادر محسن قربانی/ جانشین گردان: عسگری قلی پور/ معاون گردان: رحیم کابلی

مرحله دوم- فرمانده گردان: برادر محسن قربانی/ جانشین گردان: اسماعیل خوش نما / معاون گردان: رحیم کابلی

شهدا:---

9- خسرو آباد:گردان حمزه طی 2 مرحله از تاریخ های 18 اردیبهشت 1368 الی 10 مهر ماه 1368 و 9 اردیبهشت 1369 الی 7آذر 1369 و در مجموع به مدّت 11 ماه و 20 روز مأموریت پدافند و نگهداری از خطوط واگذار شده در منطقه خسرو آباد را بر عهده داشته است.

فرماندهان:

مرحله اول- فرمانده گردان: برادر محسن قربانی / جانشین گردان: عسگری قلی پور/ معاون گردان: نورعلی رمضان نژاد

مرحله دوم- فرمانده گردان: برادر محسن قربانی/ جانشین گردان : اسماعیل خوش نما/ معاون گردان: برادر رحیم کابلی

شهدا:---

گردان پس از جنگ

پس از دوران پر فروغ دفاع مقدّس ومدّت کوتاهی بعد از آن که گردان مأموریت پدافند و خط نگهداری در جنوب را بر عهده داشت در اوایل دهه هفتاد به عقبه و محل استقراری تعین شده به سازمان تیپ 2 تاسوعا لشکر پیاده 25 کربلا بازگشت. در این ایام علاوه بر خروج نیروهای بسیجی از گردان، بخشی از نیروهای پایور به علت حضوردر واحدها و گردان های دیگر و جابجایی در رده های مختلف سپاه از سازمان گردان خارج شدند، وگردان ازنظرنیرویی کمی کوچکترشدولی سازمان رزم خود را حفظ نمود.در این دوران که گردان در پادگان شهید یونسی مستقر بود عموم کارها معطوف به تداوم آموزش و حضور در تمرینات تاکتیکی می شده است.

اوایل دهه هشتاد سازمان گردان گسترش یافت و با همان وظایف قبلی به کار خود ادامه داد؛ امّا این بار با توجّه به ورود نیروهای جوان و به بدنه ی گردان، ذوق و شوق، نوآوری و ابتکار و تدبیر در همه ی اموربویژه در رزمایش ها که نشان از توانمندی و استعداد بالقوه گردان داشت بیشتر به چشم می آمد و به صورت یک روند صعودی تااواخراین دهه ادامه پیدا کرد.البتّه دراواسط این دهه محل استقرار گردان به پادگان کربلای ساری انتقال یافت.

در ادامه ی کار گردان در سال 1388 طی چندین مرحله نیروهای پشتیبانی آتش گردان جهت مقابله با اشرار و گروه های معاند به گردان تکاوری صابرین که در منطقه جنوب شرق حضور داشتند مأمور شدند که در آن مأموریت هم حضور موفق و قابل قبولی داشتند. 

اما گسترده ترین مأموریت گردان پس از دفاع مقدّس حضور در مناطق شمال غرب کشور( ارومیه-اشنویه) و سلسله عملیاتهای نیروی زمینی سپاه در تابستان و پاییز سال 1390 به منظور مقابله با منافقین و گروهک پژاک بوده که در آنجا گردان مسئولیت پدافندی را در طی کل مأموریت با شش پایگاه و پاسگاه بر عهده داشت و به حول و قوّه الهی در این مأموریت خطیر نیزباتوکّل برخداوند متعال وتلاش وهمّت وصف ناشدنی رزمندگان گردان کارنامه خوب و ارزشمندی را از خود به جای گذاشت.

و امروز پس از گذشت 25 سال از دوران دفاع مقدّس ،گردان حمزه سیّد الشّهداء(ع) با همان صلابت و قدرت و با داشتن نیروهای جوان و ولایی خود و با تکیه بر فرهنگی ناب یعنی گذشته سرخ( عاشورای حسینی) و آینده ای سبز(ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف))اآمادگی رزمی بسیار بالا و بصیرت لازم را جهت انجام هرگونه مأموریت برای حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی در سراسر ایران اسلامی و حتّی فراتر از مرز های جمهوری اسلامی دارد .

«ما همه سرباز توایم خامنه ای گوش به فرمان توایم خامنه ای»

لینک مرتبط:

آنقدر اسلحه به دست بجنگید که فتنه ای در عالم نباشد+ تصاویر

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه