سرگردانی 2 دانش آموز علی آبادی در مسیر خانه و مدرسه

AYANDEاز آغاز سال تحصیلی 93-94 حدود یک سال و نیم می گذرد و 2 خواهر و برادر علی آبادی این روزها به خاطر چربیدن تردید بر قاطعیت در یک تصمیم گیری، همچنان در راه خانه و مدرسه سرگردان هستند و از تحصیل باز مانده اند.

به گزارش زرین نامه؛ همه ی فرزندان ما حق تحصیل دارند، هیچکس حق ندارد فرصت برابر رشد و تحصیل را از فرزندان اجتماع سلب کند، چرا که شاید کودکی در دور افتاده ترین منطقه یا میان بزهکار ترین خانواده، استعداد ایجاد یک آینده روشن را برای ایران اسلامی دارا باشد.

حال تصور کنید به خاطر یک اشتباه کوچک سیستماتیک یا اشتباه در تصمیم گیری یک خانواده، نوجوانانی با سطح تحصیلی خوب تحصیلی، دچار سردرگمی در امر تحصیلشان شوند.

اتفاقی که برای خواهر و برادر علی آبادی افتاد

3 سال پیش با آغاز بحران های اقتصادی، پدری که در زمینه اقتصاد موفق بود، فرزندان خود را در یک مدرسه غیر انتفاعی ثبت نام می کند، بی خبر از آنکه مسایل اقتصادی پیش رو، وی را در پرداخت شهریه مدرسه ناتوان می کند.

سال اول می گذرد و پدر از پرداخت شهریه باز می ماند، باید تصمیم می گرفت بیش از این بدهکار نشود، اما به آینده اقتصادی خود امیدوار است، مسئولین مدرسه نیز با همین امید، هر 3 فرزند او را برای سال دوم هم ثبت نام می کنند و سال سوم هم.....

بدهی زیاد شده، حالا پدر تصمیم می گیرد بیش از این بدهکار نشود، اما مدرسه طلبکار است و حاضر نیست پرونده تحصیلی دانش آموزان را بدهد.

بعد از چند ماه رایزنی، 2 دانش آموز دختر و پسر موفق می شوند، سال تحصیلی 93-94 را با یک ماه تاخیر آغاز کنند. اما به محض تمام شدن امتحانات نوبت اول (دی ماه 93)، مدرسه دیگر اجازه تحصیل به «ایمان. ک» را نمی دهد و می گوید هر وقت پرونده ات را آوردی به مدرسه بیا، اما با ارفاق مدرسه، «آزاده. ک» مجال تحصیل برای آن سال را می یابد.

ایمان نیز به امید بازگشت به مدرسه هر روز پیگیر درسش از همکلاسی ها می شود، اما این بازگشت تا آغاز امتحانات خرداد ماه و رایزنی های پدر با آموزش و پرورش، طول می کشد که این انتظار چند ماه و حضور تنها 2 ماهه در کلاس درس، حاصلش مردودی در چند درس می شود.

ایمان امتحانات مردود شده را در شهریور قبول می شود اما به دلیل عدم شرایط طبیعی تحصیلی برای حضور در کلاس نمی تواند در رشته ی مورد نظرش یعنی نقشه کشی و معماری شاخه نظری ثبت نام کند، چرا که مشاور تحصیلی مدرسه، فرم هدایت تحصیلی او را بر اساس حضور تنها 2 ماهه در کلاس و نمرات دی ماه (با یک ماه تاخیر در آغاز تحصیل سال 93)، خرداد ماه با چند ماه عدم حضور در کلاس های درس و سال نهم تحصیلی اش تهیه شده است.

سال تحصیلی 94-95 آغاز می شود، در حالی که حدود 3 ماه از سال تحصیلی گذشته اما دانش آموزان هنوز میان راه خانه و مدرسه سرگردان هستند و پرونده ها در گرو مدرسه غیر انتفاعی تا پدر پول بیاورد و تسویه حساب کند. بالاخره با رایزنی های فراوان، مدرسه قبول می کند به ازای دریافت سفته ای به مبلغ حدود 5 میلیون تومان و ضمانت یک ضامن، پرونده فرزندان را بدهد.

تقریباً 50 روز از زمان دریافت پرونده تحصیلی دانش آموزان گذشته است، اما حالا ایمان و آزاده از مشکل دیگری رنج می برند، مشکلی که آینده آن ها را تحت الشعاع قرار داده است. آن ها به خاطر نداشتن شرایط مساعد و طبیعی که در آغاز مطرح شد، امتیاز لازم برای تحصیل در رشته های مورد نظر را کسب نکرده اند و به همین دلیل بعد از گذشت 5 ماه از سال تحصیلی 94-95 و یک سال و نیم سرگردانی، همچنان از تحصیل بازمانده اند و در خانه به سر می برند.

زرین نامه برای پیگیری این ماجرا سراغ محمد علی علمشاهی مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول رفت تا پاسخ این مقام مسئول را در خصوص ادامه وضعیت این دانش آموزان جویا شود.

علمشاهی نیز در این باره تشریح کرد: برای تعیین رشته دانش آموزان، فرم هدایت تحصیلی بر اساس مستندات و نمرات سال نهم (سوم راهنمایی سابق) و اول متوسطه دوم (اول دبیرستان سابق) تهیه و در آن تعیین می شود هر دانش آموز در چه رشته های مجاز به ادامه تحصیل است.

وی اظهار کرد: برای ادامه تحصیل در رشته های شاخه کاردانش، مستندات دوره متوسطه اول (دوره راهنمایی) مورد بررسی قرار می گیرد و برای تحصیل در رشته های شاخه نظری نیز دانش آموز باید حد نصاب نمره دروس مورد نظر را در سال اول دوره متوسطه کسب کند.

علمشاهی افزود: برای ثبت نام از دانش آموزان در رشته های مختلف علاوه بر فرم هدایت تحصیلی، ظرفیت منطقه ای هر رشته نیز از شروط مهم و اثر گذار است که بر این اساس ثبت نام در رشته های مختلف از میان دانش آموزان دارای بالاترین معدل ها آغاز می شود.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول در پاسخ به این سوال خبرنگار زرین نامه که «آیا باید وضعیت دانش آموزان «ک» طبیعی نبوده و به دلیل مشکل پرونده تحصیلی، حتی یکی از آن ها تنها 2 ماه به مدرسه آمده، شبیه دانش آموزی که تمام روزهای سال تحصیلی در کلاس درس حضور دارد، محاسبه شود،» گفت: اگر در سیستم آموزش و پرورش شخصی به عنوان دانش آموز محسوب شد، فرم هدایت تحصیلی برای او مانند بقیه دانش آموزان محاسبه می شود و اگر غیبت موجه داشت، نمرات خرداد وی را برای دی ماه اش نیز در نظر می گیریم، چرا که در تهیه این فرم نمرات رسمی 2 ترم دی و خرداد برای ما ملاک است نه غیبت ها.

علمشاهی در خصوص وضعیت نهایی این دانش آموزان خواهر و برادر، بیان کرد: این دانش آموزان اگر شرایط دانش آموزان شیفت صبح را داشته باشد می توانند در نوبت روزانه به مدرسه بیایند و اگر نداشتند، می توانند در شیفت بزرگسالان ادامه تحصیل بدهند.

گزارش: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه