پرورش زنبور عسل گامی به سوی کاهش نرخ بیکاری در علی آباد کتول+ تصاویر

کارشناس زنبورداری جهاد کشاورزی علی آباد کتول با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب این شهرستان، گفت: این منطقه قابلیت زیادی برای پرورش زنبور و تولید عسل دارد و سبب اشتغالزایی زیادی می شود که باید به این نقطه قوت توجه شود.

سید تقی ضیایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار زرین نامه بیان کرد: مناطق جنگلی، کوهستانی، دشت، مزارع کلزا، باغ های مرکبات و گیاهان سیاه ریشه به دلیل گلدهی مناسب قابلیت پرورش زنبور عسل را در شهرستان علی آباد کتول مُیسّر می سازد.

وی در ادامه عدم استفاده از ملکه مناسب و بارور در زنبورستان ها،کمبود برخی داروها و ایجاد همخونی به دلیل عدم آگاهی پرورش دهندگان زنبور عسل را از جمله عوامل موثر در ایجاد چالش و گاهی ورشکسستگی زنبورداران منطقه برشمرد.

ضیایی ساماندهی و احیا صنعت زنبورداری از طریق اقدامات حمایتی را از برنامه های توسعه زیر بخش زنبورداری علی آباد کتول عنوان کرد و گفت: آموزش مجریان طرح زنبورداری با روش نوین، در اختیار قرار دادن شکر یارانه ای، داروهای مورد نیاز و رفع مشکل در زمینه دریافت خسارت از صندوق بیمه از برنامه های فعلی ما برای توسعه زنبور داری است.

امکان تبدیل پیله کرم ابریشم به نخ در روستاهای علی آباد کتول

این کارشناس زنبور داری با اشاره به وجود زمینه ورود صنایع جانبی تبدیل پیله کرم ابریشم به نخ در روستاهای شهرستان، اذعان داشت: ما در شهرستان علی آباد کتول نیز همانند دیگر شهرستان های استان، می توانیم حرفه ریسندگی را رونق دهیم.

وی همچنین کاشت نهال توت اصلاح شده در مرز زمین های کشاورزی را برای احیای تولید کرم ابریشم پیشنهاد داد و افزود: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و قرار گرفتن تعداد زیادی روستا در این مناطق و وجود اراضی شیبدار، کاشت درخت توت در مرز زمین ها امکان پذیر است.

ضیایی در پایان احیای صنعت کرم ابریشم از طریق آموزش متقاضیان بخش، بررسی استعدادهای منطقه، انجام اقدامات حمایتی مانند پرداخت تسهیلات بانکی مناسب به متقاضیان و خرید تضمینی پیله تولید شده مجریان طرح ها با قیمت مناسب را از برنامه های پیش بینی شده در اداره تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی شهرستان علی آباد کتول عنوان کرد.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه