علی آباد کتول از زخم های اجتماعی درد می کشد/ آسیب دیدگان نیازمند درمان اند

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی علی آباد کتول معتقد است این شهرستان از بعضی آسیب ها و تهدیدات اجتماعی درد می کشد و زخم دیده است که باید با ریشه یابی این زخم ها، آسیب دیدگانش را درمان کنیم.

حسینعلی مهاجر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار زرین نامه بیان کرد: در مقوله پیشگیری باید دلایل آسیب توسط افراد محقق، روانشناس و جامعه شناس ریشه یابی شود و از شدت آن با معرفی دادگستری، اداره بهزیستی و شوراری شهر به مراکز مشاوره کاسته شود.

وی با اشاره به این که اعتیاد یک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد، اذعان داشت:  تعداد مبتلایان به اعتیاد در علی آباد کتول رو به افزایش است تا حدی که این معضل به مقاطع راهنمایی و ابتدایی رسیده است.

مهاجر با بیان اینکه رشد مواد مخدر صنعتی عاملی بر روند صعودی آسیب اجتماعی اعتیاد است، و تصریح کرد: یکی از دلایل این اتفاق، فراوانی قلیان های میوه ای است که حاوی کراک و شیشه بوده و از سوی گروه های ضد اسلامی و ایرانی تولید می شود و به راحتی نیز در اختیار مردم قرار می گیرد. 

این روانشناس بالینی با تاکید بر لزوم شناسایی افراد معتاد از سوی مسئولین شهرستان، متذکر شد: خانواده ها هم باید به شناسایی معتادان در منزل کمک کنند و هیجانی برخورد نکنند، چرا که باید بپذیرند این افراد آسیب دیده هستند و لازم است آن ها را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند، همچنین اعضای خانواده نیز از طریق ارتباط با انجمن های معتادان شیوه رفتار درست با فرد معتاد را بیاموزند.

وی تصریح کرد: روانشناس، پزشک و خانواده هر یک سهمی دارند تا شخص معتاد دیگر سراغ مواد مخدر نرود، لذا بعد از ترک، شخص معتاد را رها نکنند و برایش ایجاد اشتغال و او را حمایت کنند.

اعتیاد اصلی ترین عامل طلاق 

مهاجر اعتیاد را اصلی ترین عامل طلاق عنوان کرد و ادامه داد: آسیب اعتیاد خود یک آسیب دیگری به نام طلاق را به دنبال دارد و معضل طلاق آسیب پذیری در شهرستان را زنجیره وار گسترش می دهد. 

وی با بیان این که بیشترین مراجعین به مرکز مشاوره به خانواده ها اختصاص دارد، اظهار کرد: زن و شوهر به دلیل آموزش ندیدن و شناخت محدود نسبت به هم نمی توانند در ارتباط با یکدیگر بر اساس تفاوت ها رفتار کنند.

مهاجر درک نشدن زوجین از سوی همسر خود را عامل ورود به رابطه ای با غیر همسر و آغاز آسیبی جدی در شهرستان بیان کرد و گفت: در این راستا شبکه های اجتماعی با وجود آثار و فواید مهم ولی با عمده کاربرد غلط افراد برای سرگرمی و ایجاد رابطه بستر نامناسبی برای زوجین ایجاد می کند که این امر منجر به خطرات جبران ناپذیری برای خانواده از جمله سرقت و تجاوز می شود.

وی با اشاره به اقدامات ادارات و نهادهای شهرستان جهت کاهش 30 درصدی طلاق، گفت: اداره بهزیستی در ارجاع پرونده های طلاق به مراکز مشاوره، دادگستری در بحث پیشگیری از طلاق، اداره آموزش و پرورش با برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای خانواده ها، معلمین و دانش آموزان، مرکز بهداشت با آموزش های پیش از طلاق، آیت الله عبدالهادی حسینی شاهرودی با طرح صیانت از خانواده و شورا شهر و اداره ارشاد اقدامات لازم برای کاهش درصد طلاق انجام داده اند.

مهاجر در ادامه هدف طرح صیانت از خانواده و مهارت زندگی را ایجاد توانایی برای اخذ تصمیم عاقلانه و آموزش کسب مهارت های اولیه در خصوص ارتباط با جنس مکمل عنوان کرد و گفت: زوجین با شرکت در کلاس های آموزشی قبل از قرائت خطبه عقد این 2 هدف را برای خود محقق می سازند.

نقش ماهواره بر آسیب پذیری خانواده

وی با هشدار نسبت به ترویج مفهوم خیانت، تحریک جنسی و نمایی نامتناسب از عشق و احساس در جامعه از طریق پخش فیلم های ماهواره، افزود: این برنامه ها به قشر زنان به دلیل تجارب اندک، فرصت اجتماعی محدود و عاطفی بودن و کودکان نیز به دلیل رسیدن به این اطلاعات در سن نامناسب، آسیب اجتماعی وارد می کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ماهواره، شبکه های اجتماعی، اعتیاد به رسانه نامناسب و موبایل را از عوامل آسیب بر بنیان خانواده دانست و یادآور شد: در این بین زنان میزبان آسیب های اجتماعی هستند و از آنجا که تحکیم بنیان خانواده با نقش محوری زنان حفظ می شود بنابراین باید توجه ویژه به این عوامل آسیب داشته باشیم.

نیاز شهرستان برای تسهیل در امر ازدواج

وی معتقد است که وجود مراکز همسریابی نیاز شهرستان است و متذکر شد: نیاز است که مراکز همسریابی با عملکرد صحیح برای تسهیل در امر ازدواج ایجاد شود که شاهد انتخاب همسر توسط جوانان کم تجربه و به اجبار خانواده ها نباشیم.

بیکاری عاملی بر تشدید 2 آسیب اعتیاد و طلاق

مهاجر در بخش دیگری از این گفتگو ناهمخوانی رشته های تحصیلی با مشاغل شهرستان، تئوری تحصیل کردن و نداشتن مهارت حرفه ای دانش آموختگان علی آبادی، شناسایی و شکوفا نکردن خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان و عدم توانایی در کار تولیدی را عوامل بیکاری در علی آباد کتول برشمرد.

وی در ادامه به ارایه چند پیشنهاد ر راستای رفع معضل بیکاری پرداخت و گفت: سرمایه گذاری در بخش صنعت شهرستان، جذب توریست داخلی و خارجی برای ایجاد اشتغال جوانان، تمرکز اداره آموزش و پرورش بر شکوفایی خلاقیت دانش آموزان و ایجاد پارک تفریحی با امکانات بالا برای شادابی روحیه جوانان علی آبادی، کمک به رفع بیکاری می کنند.

جلوی آسیب اجتماعی را باید از دوران کودکی سد کرد

 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی علی آباد کتول وظایف خانواده را در قبال فرزندان شان برای داشتن جامعه ای با آسیب کمتر به شرح ذیل بیان کرد:

 آموزش ببینند که چگونه فرزند خود را تربیت کنند.

 مهارت های زندگی را یاد بگیرند تا بتوانند فرزندان خود را در بکارگیری مهارت ها مانند حل مسئله، نه گفتن و تصمیم گیری درست و ... ماهر سازند تا در موقعیت های مختلف تصمیم درست اتخاذ کنند.

 روابط تشویقی و نه تنبیهی را با فرزندان خود تقویت کنند و هرچه ارتباط قوی و راحتتر باشد بچه ها کمتر دچار آسیب می شوند.

 در زمینه رشد و شرایط فکری و جسمی فرزندان اطلاعات لازم را داشته باشند و در سنین مختلف متناسب با آن ها رفتار کنند. 

 با داشتن نظارت بر فرزندان خویش آن ها را وارد فضای ورزشی کنند یعنی تنها به درس شان بها ندهند زیرا ورزش و تفریح سالم مانع گرایش به استعمال دخانیات می شود.

 از آثار مخرب مواد مخدر و مشروبات الکی فرزندان شان را آگاه سازند یا از افراد با صلاحیت برای آموزش بچه ها استفاده کنند.

 با مدارس بیشتر در ارتباط باشند.

 موبایل را متناسب با سن کودک انتخاب و استفاده از آن را مدیریت و زمانبندی کنند.

انتهای پیام/

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه