تئاتر باید بیانگر دغدغه های جامعه باشد/ بهترین فیلمنامه ها را شهرستانی ها می نویسند

هنرمند پیشکسوت کشورمان گفت:  در تئاتر باید انسان و دغدغه های امروز زندگی او مطرح شود. ما به هنر و تئاتر کیفی نیاز داریم. بهترین فیلمنامه ها را هم معمولاً نویسندگان شهرستانی خلق می کنند.

به گزارش زرین نامه؛ داریوش ارجمند که برای حضور در دومین دورهمی سالانه تئاتر شهرستان علی آباد کتول به آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان آمده بود، در جمع هنرمندان تئاتر بیان کرد: همه علوم جهان در نمایش مجتمع می شود، تئاتر قله تمدن و تفکر بشری است. سرزمینی که تئاتر با اصالت  و فاخر ندارد، یعنی هیچ ندارد.

 وی اظهار کرد: انسان خارج از 5 مقوله علم، فلسفه، هنر، عرفان و مذهب نتوانست به تبیین جهان خود بپردازد، اما در این میان تئاتر در بخش هنر چیزی متفاوت تر و فراتر از بقیه مقوله ها است. 

ارجمند با بیان اینکه تئاتر به دلیل رابطه دیداری و شنیداری که به طور زنده و بدون واسطه برقرا می کند، سبب برانگیخته شدن احساسات انسان می شود، گفت: در تئاتر موضوع، فاعل و مخاطب، همه انسان هستند. در تاریخ تئاتری نداشتیم که موضوعیت آن انسان نباشد و همین مساله هم موجب شده که چرایی وجود انسان و راه بهتر زیستن او در تئاتر بهتر از دیگر مقوله ها تبیین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مصرع شعر که «یکی مرد جنگی به از صد هزار»، عنوان کرد: کمی گرایی آفت امروز تئاتر کشور ماست، ایکاش هر 3 سال یک نمایش اجرا می شد ولی با موضوعی تکان دهنده و تأثیر گذار . 

ارجمند با بیان اینکه مقوله هنر و همچنین فرهنگ اسلامی ما هر دو کیفیتی هستند،  افزود: در مذهب ما وجود یک شمشیر (شمشیر امام علی .ع.) که حق را از باطل جدا می کرد، در فرهنگ ما وجود یک مرزبان (رستم) که از سرزمین ایران نگهبانی می کرد، پیروزی 72 یار امام حسین (ع) برابر سپاهیان یزید و پیروزی در جنگ 8 ساله برابر دنیا با دست های خالی همه بیانگر این مهم هستند که کیفیت بهتر از کمیت است.

وی با گلایه از اینکه امروز در کمیت پیشرفت کرده ایم و نگاهی به کیفیت نداریم، هشدار داد: کمیت ما را بیچاره کرده است، مانند سریال های بلند و بی اثر تلویزیون که یکی پس از دیگری ساخته و پخش می شوند، اما درونمایه قوی ندارند و مخاطب به زود آن ها را فراموش می کند.

این هنرمند پیشکسوت کشورمان در پایان با بیان اینکه شهرستان ها همیشه فرصت بیشتری برای تفکر دارند، گفت: متاسفانه در پایتخت آنقدر همه اسیر سرگرمی های مختلف شده اند که فرصت فکر کردن ندارند و همواره بهترین فیلمنامه ها توسط نویسندگان شهرستانی خلق شده و حائز رتبه های برتر در جشنواره ها شده اند. 

انتهای پیام/

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه