مسئولین برای رشد جمعیت فرهنگ سازی کنند

فرماندار شهرستان علی آباد کتول با اشاره به اینکه زنگ خطر کاهش جمعیت سال ها به صدا در آمده است، گفت: مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی به ویژه شوراهای اسلامی و دهیاری شهر و روستا، مراکز بهداشتی و درمانی، دانشگاه ها همگی باید در اجرای سیاست های جمعیت در کشور فعالیت و فرهنگ سازی کنند تا شاهد وضعیت مناسب جمعیت باشیم.

به گزارش زرین نامه؛ احمد تجری مفرد در همایش بزرگ روز ملی جمعیت در علی آبادکتول با اشاره به 3 نگرش درباره جمعیت گفت: دسته اول به افزایش جمعیت و نامحدود بودن امکانات دنیا و دسته دوم به کاهش جمعیت و محدود بودن امکانات هستی معتقدند و دسته سوم نیز به دنبال ثابت نگاه داشتن آمار جمعیتی هستند.

وی درباره اینکه جمعیت کشور به سمت پیری می رود اذعان داشت: در ایران 5 میلیون و 120 هزار نفر کهنسال وجود دارد و این تعداد با سرعت بالایی رو به افزایش است و از کارافتادگی و نگهداری آن ها برای کشور توسعه یافته و درحال توسعه ای مانند ایران هزینه دارد.

تجری مفرد با اشاره به اینکه در سال 1390 مقام معظم رهبری به خطر کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور هشدار داده بودند، عنوان کرد: ایران در جدول جهانی نرخ باروری رتبه 144 را دارد، این رتبه حتی از کشورهای آمریکا و انگلیس پایین تر است یعنی نرخ باروری در ایران کمتر از این 2 کشور است که این کاهش جمعیت اثرات منفی روی کشور می گذارد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران از امکانات خدادادی برای تامین نیاز جمعیت برخوردار است، تصریح کرد: این تفکر در بین مردم رایج است که اگر جمعیت افزایش پیدا کند منابع طبیعی به خطر می افتد در حالیکه کشور ایران امکانات مناسبی برای تامین نیازهای مردم دارد و اگر روند کاهش جمعیت تا 25 سال آینده به این سرعت پیش برود بعد از آن شاهد رشد منفی جمعیت هستیم.

تجری مفرد با بیان اینکه آمار ازدواج  در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش و آمار طلاق افزایش یافته است، اظهار کرد: سن ازدواج برای دختران به 2/27 و برای پسران به 1/31 رسیده و همچنان این مقدار رو به افزایش است که وضعیت بحرانی برای کشور بوجود آورده است.

فرماندار علی آبادکتول بالارفتن سن ازدواج را یکی از مشکلات دیگر جامعه امروز دانست و اذعان داشت: بالا رفتن سن ازدواج ازجمله مسائلی است که نظام اجتماعی ما را دچار چالش کرده است و با این وجود زوجین نیز زمان فرزندآوری خود را به تاخیر می اندازند که اثرات جبران ناپذیری را در جامعه به دنبال دارد.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه