طرح كشت گياهان دارويی الگويی مناسب برای اشتغال جوانان

زوج جوان تهراني حدود سه سال قبل با انگيزه توليد ،ترويج و توسعه كشت گياهان دارويي به منطقه تربت جام سفر كرده و در روستاي "محمود آباد" با خريد حدود سه هكتار زمين زراعي در راستاي اقتصاد مقاومتي به كشاورزي مشغول شده اند.

به گزارش زرین نامه؛ یک زوج جوان تهرانی حدود سه سال قبل با انگیزه تولید ،ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی به منطقه تربت جام سفر کرده و در روستای "محمود آباد" با خرید حدود سه هکتار زمین زراعی در راستای اقتصاد مقاومتی به کشاورزی مشغول شده اند.این زوج کارآفرین که در رشته مهندسی کامپیوتر و اقلیم شناسی تحصیلات عالی دارند، با گذراندن دوره آموزشی و دریافت تسهیلات از سوی بسیج سازندگی مجوز طرح کشت گیاهان دارویی را دریافت کرده و مشغول به کار شده اند. آن‌ها از مجموع زمین‌های زراعی کشاورزی، یک هکتار را به کشت گل محمدی و بقیه را به گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند که امسال نیز 300 کیلوگرم گل محمدی و 100 کیلوگرم گل همیشه بهار برداشت کرده اند.

مهندس "محسن معصومی" با اشاره به نقش مؤثر بسیج سازندگی سپاه تربت جام در توسعه وحمایت از پروژه‌های زود بازده بومی محلی به خبرنگار ما گفت: در سال گذشته با همکاری بسیج سازندگی برای اجرای اقتصاد مقاومتی مجوز طرح "کشت گیاهان خوراکی و دارویی" با تسهیلات 30 میلیون تومانی را دریافت و کار را شروع کردم.

وی اضافه کرد: با دریافت تسهیلات و آورده ریالی خود زمینی به مساحت سه هکتار در روستای "محمود آباد" خریدم و زیر کشت گیاهان دارویی قرار دادم. وی با اشاره به استفاده بهینه از منابع آبی تصریح کرد: برای استفاده بهینه از منابع آبی طرح آبیاری قطره‌ای را در زمین‌های زراعی اجرا کردم.

وی افزود: در سال گذشته عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی شامل رزماری، استوقودوس، بابونه و گل همیشه بهار شروع و عملیات برداشت محصول از اردیبهشت امسال آغاز شد.

حمایت از جوانان مستعد

معصومی با اشاره به اهمیت و نقش گیاهان دارویی درعملیاتی کردن "اقتصاد مقاومتی" خطاب به مسئولان دولتی تصریح کرد: دولت می‌تواند با راه اندازی دوره‌های تخصصی از جوانان مستعد فاقد شغل و جویای کار حمایت کند. وی ادامه داد: دولت می‌تواند با پرداخت تسهیلات بانکی مناسب برای خرید زمین و اجرای آبیاری قطره‌ای ،اشتغال زایی کند و این موضوع مهم صرفه‌ جویی ارزی قابل توجهی برای دولت به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: پرورش گیاهان دارویی، الگویی ارزشمند در مسیر "اقتصاد مقاومتی" درحوزه سلامت وطب سنتی است که می‌تواند از واردات بی‌رویه وغیر ضروری داروهای شیمیایی واعزام بیماران به خارج از کشور جلوگیری کند. وی با اشاره به پایه گذاران طب سنتی در کشور یاد آورشد: مصرف گیاهان دارویی موجب بهبود وضعیت سلامت مردم و در نتیجه کاهش هزینه‌های حوزه سلامت کشور می‌شود که این مساله به معرفی الگوهای اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می‌کند.

مهندس معصومی درباره ظرفیت‌های اقتصادی گیاهان دارویی خاطرنشان کرد:مصرف گیاهان دارویی در جهان به سرعت رو به گسترش است وبه همین منظور پرورش این محصولات توجیه اقتصادی دارد و می‌تواند به عنوان الگوی مناسبی درعرصه اشتغال زایی مورد توجه وحمایت دولتمردان قرار گیرد.

حمایت نشدن از تولید کنندگان

همسر این کارآفرین که کارشناس اقلیم‌شناسی است نیز با انتقاد از حمایت نکردن برخی دستگاه‌های اجرایی از کشت گیاهان دارویی گفت: درآمد اقتصادی برخی کشورهای اروپایی فقط از پرورش "گل محمدی" است که با توجه به اقلیم جغرافیایی ایران، متأسفانه حمایتی از تولید کنندگان این گیاه ارزشمند نمی‌شود.

"فرشته دانش" با اشاره به مقاوم بودن گل محمدی افزود: اگر چتر حمایتی دولت شامل کشت گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی مرتبط با نیاز آن باشد، می‌توان در این عرصه اشتغال زایی فراوانی پدید آورد که خود یکی از راه‌های تحقق "اقتصاد مقاومتی" است.

وی با اشاره به خواص درمانی گل محمدی و درآمدزایی آن نسبت به سایر کشت‌های سنتی تصریح کرد: به عنوان نمونه پرورش این گل معطر و استثنایی، بهترین نوع محصول است که عمری30 ساله دارد و هر10 سال با رشد مجدد برای کشاورزان صد درصد سود آور است.

وی با اشاره به این که ایرانیان نخستین تولید کننده گلاب در جهان هستند، افزود: گل محمدی درجهان به سلطان گل وعطرمشهور است و اسانس" تام" اصلی‌ترین فراورده گل محمدی است که در اروپا به "طلای مایه" معروف است.

وی با اشاره به خواص گل محمدی خاطرنشان کرد: مسهل ،مقوی ،قابض، ضد خارش،ضد التهاب ،آرام بخش وتقویت‌کننده مغز است و برای دردهای معده، روده، گوش ، دندان و ترمیم زخم دهان واز عصاره گلبرگ آن به عنوان تب بر و همچنین رفع بی‌خوابی و درمان تهوع استفاده می‌شود.

دانش با اشاره به خواص گیاه رزماری خاطرنشان کرد: یکی از شناخته شده‌ترین فراورده‌های گیاه رزماری روغن آن است که برای حفظ سلامت پوست و افزایش رشد مو قابل استفاده است و این گیاه باعث افزایش نشاط، شادابی، فشارخون و دفع صفرا می‌شود و نیز برای رفع سردردهای ناشی از میگرن مؤثر است.

وی با توجه به ویژگی‌های بارز طرح‌های کوچک و زود بازده بومی محلی یادآور شد: باید نگاه سطحی برخی مسئولان شهرستان درباره عرصه‌های " اقتصاد مقاومتی" عوض شود تا با عملیاتی شدن اقدامات حمایتی وعملی از کارآفرینان به توسعه و رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی شود. /خراسان نیوز

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه