استفاده از آب تصفیه شده دستگاه های دیالیز در آبیاری فضای سبز بیمارستانی

مسئول دیالیز بیمارستان قائم (عج) شهرستان علی آباد کتول از اجرای طرحی خلاقانه در پیشگیری از هدر رفت آب در این بیمارستان خبر داد و گفت: در راستای حفظ منابع آبی و مدیریت مصرف آن، از آب سنگین حاصل از تصفیه دستگاه های دیالیز در آبیاری فضای سبز بیمارستانی این شهرستان استفاده کردیم که باعث جلوگیری از هدررفت 150 هزار لیتر آب در ماه شده است.  

به گزارش زرین نامه؛ بی آبی یا کم آبی یکی از مشکلات عمده جوامع صنعتی امروز است که همواره کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار صرفه جویی و مصرف بهینه آب هستند. بدون شک یکی از دغدغه های نسل بعدی حفظ یا حتی یافتن منابع آبی جدید جهت شرب و کشاورزی خواهد بود. گسترش فرهنگ عمومی در استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آب و سایر منابع تجدید پذیر در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به محیط زیست قرار گرفته است.

معصومه نوروزی مسئول دیالیز بیمارستان قائم شهرستان علی آباد کتول در گفتگو با زرین نامه درباره اجرای طرح ابتکاری این بخش بیمارستان برای پیشگیری از هدر رفت آب، بیان کرد: دستگاه دياليز شامل مخزن آب، مخزن محلول ضد انعقاد خون،‌ دستگاه فشارسنج ، بخش تنظيم وزن و … است و ميزان آب شرب مورد نياز هر فرد 2 ليتر در روز يا 14 ليتر در هفته مي باشد درحاليكه بيماران دياليزی که هر بار به  مدت 4 ساعت تحت درمان همودياليز قرار می گيرند،‌ به آبی معادل 360 ليتر نياز دارند. اما با وجود بهداشتی بودن آب شرب یا همان آب شهری استفاده از این آب در زمان فرآیند دیالیز امکان پذیر نیست. چرا که آلاينده ها در آب آشاميدنی تنها وقتی که وارد دستگاه گوارش شوند می توانند وارد گردش خون گردند. اما در هنگام همودياليز آلاينده ها در مايعات دياليز فقط بطور غيرانتخابي از غشاء نيمه تراوا صافي عبور مي كنند و امکان ورود مستقیم به گردش خون فراهم نیست.

وی ادامه داد: در انسان سالم مواد سمي از طريق كليه ها دفع مي شود اما در بيماران با نارسائي مزمن كليه تجمع مواد سمي وجود خوادهد داشت. لذا رعايت استانداردهاي ميكروبي – شيميائي و فيزيكي براي آب دياليز حياتي است و با تصفیه تکمیلی و تبدیل آب شهری به آب مقطر این نقیصه جبران می شود. ولی از سویی فقط آب سبک جدا سازی شده در فرآیند دیالیز مصرف می شود و آب سنگین به جا مانده از فرآیند تصفیه تکمیلی کاربردی ندارد و از طریق  شبکه فاضلاب شهری دفع می شود.

نوروزی گفت: از آنجا که میزان تولید آب سنگین دستگاه های دیالیز شهرستان بیش از 150 هزار لیتر آب در ماه است، با همفکری نیروهای واحد تاسیسات بخش دیالیز بیمارستان و پرداخت قسمتی از هزینه های مربوط به این طرح از طرف خانواده مرحومان علی و صغری فندرسکی ( بیماران متوفی بخش دیالیز ) برای استفاده مجدد از آب سنگین برنامه ریزی انجام شد که در وهله اول آب مورد نظر در آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان مورد آزمایش قرار گرفت و استفاده از آن در مصارف شهری بلامانع اعلام شد. در مراحل بعدی نیز با تهیه تانکر نسبت به ذخیره سازی آب اقدام شد. سپس با هماهنگی واحد فضای سبز شهرداری استفاده از این آب برای آبیاری فضاهای سبز شهری و محوطه بیمارستان های قائم (عج) ، بقیه الله الاعظم (عج) و کلینیک تخصصی صورت پذیرفت.  

امید است با فراگیر شدن فرهنگ استفاده بهینه از مواهب الهی و جلوگیری از هدر رفت منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر شاهد شکوفایی همه جانبه و توسعه پایدار در کشور عزیزمان ایران باشیم. 

گزارش: وحید حاج سعیدی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه