2 هزار گلستانی در ماه مبارک رمضان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان گلستان با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان 2 هزار گلستانی خون اهدا کردند، گفت: مردم گلستان در فصول مختلف به اهدای خون اقدام کنند.

به گزارش زرین نامه؛ ماه رمضان ماه پر فضیلتی است که مردم به ضیافت الهی می‎روند اگر چه در این ماه خواب مومن روزه‎دار عبادت محسوب می‎شود اما نمی‎توان از برکات شب‎های قدر گذشت چرا که نه تنها این شب‎ها مردم مومن به دلیل راز و نیاز شبانه، شب‎ زنده‎داری و ارتباط نزدیکی با پروردگار خود به یک نشاط معنوی دست پیدا می‎کنند بلکه به واسطه اقدام‎های خیر و پربرکت خود جامعه را نیز از الطاف این شب‎ها بهره‎مند می‎سازند.

شب 19 ماه رمضان نیز یکی از شب‎های قدری است که مردم استان گلستان به واسطه آن منشاء خدمات خیر و پربرکتی چون اکرام ایتام، مشارکت در طرح محسنین کمیته امداد شدند، در این شب نهادهای مختلفی چون شهرداری‎ها، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی برای آسایش مردم ولایتمدار تلاش زیادی انجام دادند تا مردم مومن با آسایش خاطر بیشتری به عبادت بپردازند.

در شب‎های قدر و ماه مبارک رمضان مردم به دنبال این هستند که با برداشتن قدم خیری منشاء خدماتی در جامعه شوند و یکی از اقدامات جامعه انفاق بخشی از مال و دارایی خود در راه خدا در این شب‎ها است.

اما در این شب‎ها نیز کسانی هستند که با انفاق خون خود به افرادی چون بیماران تالاسمی، سرطانی، سوختگی، بیماران اتاق جراحی زندگی را برای آنان شیرین‎ و مستمر می‎سازند.

شاید به دلیل گرم‎ شدن هوا و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این تصور ایجاد شود که با اهدای خون در سلامتی و یا روزه‎داری افراد با مشکل رو به رو شوند که به هیچ وجه اینگونه نیست و نه تنها اهدا خون در سلامتی نقش موثری دارد بلکه در روزه‎داری افراد نیز خللی ایجاد نمی‎کند و حتی برخی از مراجع اهدای خون را واجب کفایی اعلام کردند.

نیاز بیماران به گروه‎های مختلف خونی یک نیاز مستمر است و چنانچه اگر در اهدای خون قصوری صورت بگیرد ممکن است سلامت برخی از هم استانی‎های ما به خطر بیفتد و این مسئولیت سازمان انتقال خون را برای فرهنگ‎سازی سنگین‎تر می‎کند و قطعا رسانه‎‎ها می‎توانند در این مسیر بسیار مثمرثمر باشند که نیاز است همکاری این نهاد با مجموعه رسانه‎ها افزایش پیدا کند.

گلستانی تنها شب‎های قدر را به اهدای خون اختصاص ندهند

خوشبختانه مردم استان گلستان نسبت به اهدای خون اهتمام لازم را دارند، در شب 19 ماه مبارک رمضان و در  بیرون مصلای گرگان مردم زیادی برای اهدای خون در نوبت ایستاده بودند و قطعا اگر چنانچه مراکز دریافت خون اهدا کنندگان در استان گلستان به ویژه در شهرستان‎ها افزایش پیدا کند میزان مشارکت در اهدای خون نیز در استان با افزایش رو به رو خواهد بود اما مردم گلستان نباید تنها شب‎های قدر را به اهدای خون اختصاص دهند.

سید میر محمد علی‌ حسینی مدیرکل انتقال خون استان گلستان در حاشیه مراسم شب 19 ماه مبارک رمضان و احیای شب قدر در گفت‎‌وگو با خبرنگاران از افزایش میزان اهدای خون در ماه مبارک رمضان نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: مردم استان گلستان در ایام ماه مبارک رمضان 8.6 درصد بیشتر نسبت به زمان مشابه سال گذشته مبادرت به اهدای خون داشتند.

وی تصریح کرد: در مراکز و پایگاه‎های سیار اهدای خون ما در استان گلستان و در ایام ماه مبارک رمضان 2 هزار و 400 نفر متقاضی اهدای خون بودند که از این میزان 2 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

حسینی با بیان اینکه اهدای خون بانوان نیز افزایش داشته و از 4.4 درصد به 5.8 درصد رسیده است، گفت: نماینده ولی فقیه در استان گلستان اهدای خون را انفاق خون برشمرده و به اهدای خون در شب‎های قدر تاکید داشتند و لذا در شب 19 ماه مبارک رمضان پایگاه‎ سیاری را برای دریافت خون مردم مومن و ولایتمدار گرگان در نظر گرفته‎ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مستمر بیماران استان تقاضا داریم که مردم استان نه تنها در شب‎های قدر بلکه در فصول مختلف سال با حضور در مراکز ما نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

اهدای خون 26 هزار گلستانی در سال گذشته

مدیرکل سازمان انتقال خون استان گلستان گفت: با توجه به ایام فصل گرم سال و حضور کشاورزان گلستانی در مزارع بیماری فاویسم رو به افزایش است که نیاز به اهدای خون به این بیماران وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه به همه گروه‎های خونی نیازمند هستیم، گفت: در شب‎های قدر پایگاه‎های گرگان و گنبدکاووس و مرکزی در مصلای گرگان برای دریافت خون اهدا کنندگان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 26 هزار نفر نسبت به اهدای خون اقدام کردند، گفت: بانوان 50 درصد جامعه ما را تشکیل می‎دهند و باید از ظرفیت اهدای خون بانوان استفاده کنیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان گلستان با بیان اینکه 1.5 درصد نسبت به سال گذشته مشارکت بانوان در اهدای خون در استان افزایش داشته است، گفت: امیدواریم امسال ظرفیت اهدای خون در استان گلستان افزایش پیدا کند.

طاهره مقصودلو، کارشناس جذب اهدا کنندگان خون در مرکز انتقال خون استان گلستان با بیان اینکه در تمام فصول بیماران نیازمند خون اهدا کنندگان هستند، گفت: در شب‎هایی چون قدر، تاسوعا، عاشورا میزان اهدای خون افزایش پیدا می‎کند به گونه‎ای که در مراکز دریافت خون منجر به تشکیل صف می‎شود.

آقایان 4 بار و بانوان 3 بار در سال می‎توانند خون اهدا کنند

وی با بیان اینکه مردم مومن استان گلستان تنها این مناسبت‎ها را به اهدای خون اختصاص ندهند، تصریح کرد: آقایان در طول سال می‎توانند چهار بار و هر سه ماه یکبار و بانوان سه بار و هر چهار ماه یکبار می‎توانند نسبت به اهدای خون مبادرت کنند.

کارشناس جذب اهداکنندگان خون مرکز انتقال خون استان گلستان افزود: افراد بالاتر از سن 18 سال و کمتر از 65 سال و با در نظر گرفتن نظر پزشک مشاور در مراکز اهدای خون با همراه داشتن کارت ملی می‎توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مقصودلو با بیان اینکه هفته گذشته روز جهانی اهدای خون را با شعار «با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم» پشت سر گذاشتیم، بیان داشت: خون اهدا کنندگان برای بیماران تالاسمی، سرطانی، عمل‎های جراحی، بیماران سوختگی و حوادث و همچنین نوزادانی که در بدو تولد به زردی مبتلا هستند استفاده می‎شود و می‎تواند منشاء حیات برای این بیماران محسوب شود.

وی با بیان اینکه اهدای خون در سلامت انسان نقش موثری دارد، گفت: بدن اهداکنندگان خون بعد از 24 ساعت با خون‎سازی نسبت به جایگزینی خون اقدام می‎کند و همچنین فرآورده‎های خونی در بدن نیز در طی دو ماه جایگزین می‎شود./ فارس

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه