تولید بیشتر محصولات کشاورزی گلستان نیازمند افزایش 2 برابری منابع آبی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: استفاده کامل از ظرفیت های طبیعی استان برای بالا بردن میزان تولید محصولات کشاورزی نیازمند افزایش بیش از 2 برابری منابع آبی است.

به گزارش زرین نامه؛ مختار مهاجر در کارگروه کشاورزی گلستان اظهار کرد: در زمان حاضر 2 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب در اختیار بخش های گوناگون استان است اما برای رونق بخشیدن هر چه بیشتر به تولید کشاورزی نیازمند بیش از 7 میلیون متر مکعب آب هستیم.

وی بیان کرد: با شرایط کنونی در استفاده بی رویه از منابع آبی و حفر چاه های غیرمجاز کمبود آب معضل جدی استان در آینده است که باید برای حل این مشکل فکر اساسی کرد.

رییس جهاد کشاورزی گلستان افزود: پیش از این گمان می شد مشکل کمبود آب مربوط به سال های آینده است اما به دلیل کمبودهای غیر قابل پیش بینی، اثر نبود منابع کافی آب در استان از هم اکنون مشهود و ملموس شده است.

مهاجر ادامه داد: استان های همجوار که پی به وجود معضل کمبود آب خود برده اند دست درازی به منابع آبی و چشمه های واقع شده در نزدیکی مناطق هم مرز گلستان را آغاز کرده اند که باید با این گونه تجاوزات برخورد قانونی کرد.

وی گفت: همچنین سهمیه آب دریافتی گلستان از رودخانه اترک به دلیل بهره برداری بیشتر استان های خراسان شمالی و سمنان همه ساله در حال کاهش است که اگر فکری برای حل این مشکل نشود بحران کم آبی و خشکسالی بسیار زودتر از موعد پیش بینی شده منطقه را فرا خواهد گرفت.

رییس جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: با وجود بارش های فراوان امسال، کاهش میانگین متوسط بارندگی استان در سال های اخیر یکی از عوامل موثر در ایجاد بحران خشکسالی بود که تلاش کردیم این شرایط سخت تاثیری در میزان تولید محصولات کشاورزی نداشته باشد.

مهاجر اظهار کرد: طی سال اخیر و با بهره مندی صحیح از یافته های علمی و به کارگیری آن در مزارع و زمین های کشاورزی تولید محصولات استراتژیک مانند گندم و جو به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

وی افزود: بیشتر متخصصان علوم کشاورزی معتقد بودند که به دلیل شرایط ویژه امسال گندم های تولید شده گلستان با آفت های نادر و ناشناخته از میان خواهد رفت اما استفاده صحیح از دانش متخصصان علوم کشاورزی در مزارع منجر به تولید سالم گندم و افزایش چشمگیر آن در مقایسه با سال قبل شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: 80 درصد گندم پیش بینی شده گلستان بهره برداری شد و اگر دیگر کشاورزان در مراحل گوناگون تولید این محصول با جهاد کشاورزی همراهی می کردند، تولید استان به میزان قابل توجهی افزایش می یافت./ ایرنا

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه