كشت بمب آنتی اُكسيدان فعال اقتصاد مقاومتی در رامسر

 احداث نخستين باغ توليد حرفه ای پرورش تمشک با استقبال كشاورزان ساری مواجه شده و هفته ای نيست كه تعدادی از كشاورزان منطقه برای آشنايی با كشت تمشک به باغ آقای زمانی مراجعه نكنند.

به گزارش زرین نامه؛ زمانی در اين باره مي گويد: «يكي از مهمترين انگيزه هاي من براي پذيرفتن ريسك توليد محصولي كه هيچ تجربه درباره آن در كشور وجود نداشت، اضافه كردن تمشك به عنوان يك ميوه جديد به سبد مصرف خانواده هاي ايراني بود. گسترش بيماري سرطان از جمله تبعات هولناك زندگي شهري و صنعتي است و مصرف تمشك توسط مردم بهترين و كم هزينه ترين راه براي پيشگيري از سرطان است.»

تمشك ميوه اي شبيه شاه توت و توت فرنگي است و به رنگ زرد يا سرخ مايل به سياه يافت مي شود. ميوه تمشك ترش مزه است. در گيلان و مازندران به اين گياه تمش، ولش، بولوش و بوروش و در آذربايجان بؤيورتكن مي گويند. سرشار از ويتامين هاي C وK است و داراي خواص خنك كننده، نرم كننده و ضد اسكوربوت مي باشد. تمشك مانند ديگر ميوه هايي كه در خانواده توت ها طبقه بندي مي شوند، بمب آنتي اكسيدان است و خاصيت ضد سرطاني دارد. يك فنجان تمشك، 14ميلي گرم ويتامين C و 8/0 ميلي گرم ويتامينE دارد.

علاوه بر اين تحقيقات نشان مي دهد خوردن تمشك به جلوگيري از روند پير شدن سلول ها كمك مي كند و عملكرد بدن و مغز را بهبود مي بخشد. تمشك به علت داشتن املاح زياد، خون را قليايي كرده و ترشي آن را از بين مي برد. ميوه تمشك بسيار خنك و ضد رطوبات بدن است و راه ورود ميكروب ها را به عروق مي بندد و از خونريزي و فساد خون جلوگيري كرده و رقت خون را درمان مي كند.

اين ميوه جنگلي، سردرد را درمان و خون را تصفيه مي كند، ‫ضدعفوني كننده بدن است و اوره و فشارخون را كاهش مي دهد. تمشك ملين و اشتهاآور است و ادرار را زياد مي كند، مسكن صفرا و پاك كننده صفرا از امعاء است. تمشك بهترين درمان روماتيسم و تصلب شرايين است، قندش براي مبتلايان به مرض قند مفيد است خوردن آن تنفس را آسان و تنگي نفس را درمان مي كند.

شربت تمشك براي مبتلايان به تب و آبله مرغان و سرخك بسيار مفيد است. قرقره جوشانده تمشك براي درمان درد گلو و آنژين سود فراوان دارد. سكنجبين ميوه تمشك خنك كننده بوده و براي رفع يرقان و التهاب صفرا و كبد سودبخش است. ميوه تمشك مقوي احشاء رحم است.

مجموعه اين خواص شگفت انگير موجب شده است كه كشت تمشك به عنوان يكي از محبوب ترين و نافع ترين مركبات در اروپا و آمريكا مورد توجه قرار گيرد. با اين وجود كشت تمشك به صورت حرفه اي هيچگاه در كشور جدي گرفته نشده است. ميزان بسيار محدود و كميابي از تمشك كه بعضا در بازار يافت مي شود نيز محصول بوته هاي وحشي و خودرو در شمال كشور است.

اخيرا يكي از فعالان اقتصاد مقاومتي پس از دو سال مطالعه و سرمايه گذاري براي كشت حرفه اي تمشك، در آستانه برداشت محصول خود قرار دارد. مجيد زماني كه خود مهندس عمران است، با دريافت 15 ميليون تومان تسهيلات اقتصاد مقاومتي از بسيج سازندگي مزرعه تمشك خود را راه اندازي كرده و براي 4 نفر اشتغالزايي كرده است.

او درباره پايه گذاري كشت تمشك در شمال كشور، مي گويد: «در شهر رامسر كه من در آن زندگي مي كنم، كشاورزي و باغداري زمينه اصلي فعاليت مردم است. با وجود اينكه در عرصه ساختمان فعاليت مي كنم، به خاطر علايق شخصي مايل بودم كه وارد عرصه كشاورزي و باغداري شوم. طي مطالعاتي كه انجام دادم متوجه خواص فوق العاده ميوه تمشك شدم. كشورهاي اروپايي و آمريكا اهميت بسيار زيادي براي تمشك قائل هستند و به وفور آن را توليد و مصرف مي كنند. اما تمشك در ايران فقط به صورت خودرو و وحشي آن هم صرفا در شمال كشور يافت مي شود. در واقع تمام تمشك هايي كه در حاشيه جاده هاي شمالي كشور فروخته مي شود به صورت وحشي و خودرو توليد شده است. به همين دليل علاقمند شدم كه در اين عرصه بكر وارد شوم.»

مجيد زماني مي افزايد: «تمشك و توت فرنگي ميوه هاي وارداتي هستند كه به عنوان منبع اصلي آنتي اكسيدان در جهان شناخته مي شوند. آنتي اكسيدان مهمترين عامل در كنترل و پيشگيري از سرطان است. به دليل اينكه در كشور هيچ تجربه اي از كشت تمشك وجود نداشت، براي تهيه بوته هاي اصلاح شده و بدون خار تمشك تلاش زيادي به خرج داديم و بالاخره موفق به تهيه تعدادي از آن ها شديم. با قلمه زدن و خواباندن شاخه ها، بوته هاي تمشك را در سطح وسيع تكثير كرديم. بوته تمشك اصلاح شده فاقد خار است و ميوه آن در قياس با ميوه تمشك وحشي، خوشمزه تر و داراي بافت قوي تري است.»

اين فعال اقتصاد مقاومتي خاطرنشان مي كند: « بوته تمشك از تيره گل سرخيان است. برگ ها، قطر ساقه و تعداد شاخه هاي تمشك شباهت زيادي به گل سرخ دارد. شاخه هاي تمشك ظرف يك سال بين 5 تا 10 متر رشد مي كند و 18 ماه پس از كاشت، هر بوته آن بين 3 تا 10 كيلوگرم محصول مي دهد.»

او درباره بازار فروش تمشك در كشور، اظهار مي كند: «ميوه تمشك قابليت نگهداري به صورت انبارداري را ندارد و ظرف حداكثر سه روز بايد مصرف شود. ما براي فروش تمشك در شمال كشور به صورت حاضري خوري مشكلي نداريم و با تقاضاي انباشته هم مواجهيم اما اگر قصد انتقال آن به ساير نقاط كشور را داشته باشيم بايد ظرف حداكثر 2 روز آن را به دست مصرف كننده برسانيم كه كار مشكلي است. البته اگر از تكنولوژي تونل انجماد استفاده شود، تمشك منجمد به مدت 2 سال قابليت نگهداري دارد. خدا را شكر به دليل رعايت نكات علمي پرورش تمشك، ميزان محصولي كه در حال برداشت هستيم 2 برابر حد انتظارمان است و از كيفيت بسيار بالايي هم برخوردار است.»

مجيد زماني اضافه مي كند: «به دليل خصيصه اي كه از تمشك ذكر كردم، استفاده از صنايع تبديلي براي بهره برداري بيشتر و بلند مدت از اين محصول اهميت مضاعفي مي يابد. با استفاده از صنايع تبديلي مي توان مربا، شربت و پودر ژله توليد كرد و ما به دنبال تكميل اين زنجيره هستيم.»

احداث نخستين باغ توليد حرفه اي پرورش تمشك با استقبال كشاورزان ساري مواجه شده و هفته اي نيست كه تعدادي از كشاورزان منطقه براي آشنايي با كشت تمشك به باغ آقاي زماني مراجعه نكنند. او در اين باره مي گويد: «يكي از مهمترين انگيزه هاي من براي پذيرفتن ريسك توليد محصولي كه هيچ تجربه درباره آن در كشور وجود نداشت، اضافه كردن تمشك به عنوان يك ميوه جديد به سبد مصرف خانواده هاي ايراني بود. گسترش بيماري سرطان از جمله تبعات هولناك زندگي شهري و صنعتي است و مصرف تمشك توسط مردم بهترين و كم هزينه ترين راه براي پيشگيري از سرطان است.»

او با اشاره به تجربه ترويج كشت كيوي در كشور، اضافه مي كند: «كيوي يكي از ميوه هاي وارداتي است كه تا چند سال قبل اثري از آن در كشور نبود اما امروز در كنار پرتقال، خرمالو و ... يكي از مهمترين محصولات باغداران در شمال كشور است. در حال حاضر ايران چهارمين توليد كننده بزرگ كيوي در جهان است. در منطقه ما باغ هاي وسيع 10 هكتاري را مي توان يافت كه به صورت كاملا علمي و اصولي كيوي توليد مي كنند. اميدوار هستيم بتوانيم كشت تمشك را هم مانند كيوي در شمال كشور ترويج كنيم.»

مجيد زماني در حال حاضر علاوه بر توليد تمشك مشغول ارائه مشاوره به باغداران و نيز تامين بوته هاي تمشك براي آنان است. او درباره قيمت تمشك دربازار مي گويد: «شرايط تمشك به گونه اي است كه نمي توان قيمت دقيقي برايش تعيين كرد زيرا مرجعي براي تعيين قيمت ندارد و نمي توانيم از سازمان ميادين بپرسيم كه مثلا امروز هر كيلو تمشك چند هزار تومان در بازار به فروش رفته است. اما برآوردمان اين است كه هر كيلو تمشك بين 10 تا 20 هزار تومان بسته به شرايط قابليت فروش دارد. هرچند در تفرجگاه هاي شمال تهران هر كيلو تمشك تا 30 هزار تومان هم به فروش مي رسد. اميدواريم بتوانيم قيمت منصفانه اي براي تمشك تعيين كنيم تا مردم هم براي اضافه كردن اين ميوه مفيد به سبد مصرفشان ترغيب شوند.»/ بسیج سازندگی

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه