30 درصد شبکه توزیع آب شهرهای گلستان فرسوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان از فرسودگی ۳۰ درصد شبکه توزیع آب شرب مناطق شهری این استان خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ محمدهادی رحمتی در نشست بررسی وضعیت آب شرب و طرح فاضلاب شهری گنبدکاووس اظهار کرد: امسال ۱۲۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب استان گلستان بهسازی می‌شود.

وی افزود: استان گلستان یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در ۲۹ نقطه شهری دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان تصریح کرد: از مجموع ۱۲۰ کیلومتر برنامه اصلاح و بهسازی شبکه توزیع آب شرب شهرهای استان گلستان، ۱۸ کیلومتر آن در شهر گنبدکاووس انجام می‌شود که معادل ۵۰ درصد کل شبکه فرسوده این شهر است.

رحمتی با اشاره به مشکل منابع تأمین آب شرب شهری گنبدکاووس، اضافه کرد: اگر برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی اساسی نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور، دومین شهر گلستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: تأمین بخشی از آب شرب شهر گنبدکاووس از محل سد نرماب چهل چای مینودشت پیش‌بینی‌شده است و باید به عملیات اجرایی این سد که روند کندی را سپری می‌کند، شتاب داده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان به طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس نیز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح که از سال ۱۳۷۷ شروع‌شده همچنان نیازمند اعتبارات ملی است.

رحمتی بابیان اینکه طرح فاضلاب شهری گنبدکاووس در محدوده ۴۰ درصد این شهر رو به پایان است، افزود: بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح نیازمند ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی یادآور شد: در جریان سفر ریاست جمهوری به گلستان ارسال ۹۳ مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح فاضلاب شهری گنبدکاووس مصوب شد که تنها ۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده شد.

رحمتی اضافه کرد: از سال گذشته نیز هیچ اعتباری به این طرح تخصیص داده نشده و اکنون با توجه به افزایش دستمزدها و قیمت‌ها، این طرح مجدداً به ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت تخصیص این میزان اعتبار در سال ۹۵، مرحله نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون عملیات شبکه‌گذاری در ۴۰ درصد محدوده شهر به پایان رسیده و تنها عملیات اجرایی چند ایستگاه پمپاژ و بخشی از تصفیه‌خانه آن باقی‌مانده که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری قابل بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آبفای گلستان همچنین با اشاره به مصرف دو برابری الگوی آب از سوی مردم این استان، معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز، نسبت به میانگین مصرف اروپا معادل، ۱۲۰ لیتر در شبانه‌روز، هشدار داد و گفت: ادامه این روند گلستان را با بحران آب مواجه می‌کند.

رحمتی افزود: در حدود دو دهه پیش عمق حفر چاه‌های عمیق در گلستان ۲۳۰ متر بود اما اکنون به ۳۵۰ متر رسیده است ضمن اینکه به ازای هر یک سانتی‌متر نشست سفره‌های آب زیرزمینی، حدود هشت میلیارد مترمکعب آب از بین می‌رود.

وی، نبود سد برای تأمین آب شرب در گلستان را از مشکلات اساسی این استان دانست و گفت: سدهای فعلی کاربرد کشاورزی دارد و اصلاً سهمیه‌ای برای آب شرب اختصاص نیافته است./مهر

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه