شهر 132 هزار نفری علی آباد کتول متخصص ارتوپد ندارد!

 وقتی پزشک متخصص ارتوپد جوان و کارآمدی به بیمارستان علی آباد کتول آمد به دانشگاه علوم پزشکی نامه عدم نیاز زدند، حالا این شهرستان با بیش از 132 هزار نفر جمعیت فاقد متخصص ارتوپد است و مردم باید حتی برای در رفتگی انگشت هم به گرگان مراجعه کنند

به گزارش زرین نامه؛ صالح حسنی طبرسا دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه پونا هندوستان نوشت: سلامتی از نعمت های بی نظیر حق تعالی است که ذات اقدس باریتعالی به انسان ها هدیه فرمود که دانستن قدر این نعمت بر هر انسان آزاد اندیشی واجب و ضروری است. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامتی یعنی آرامش جسمی، ذهنی و اجتماعی. پس سلامتی تنها این نیست که بگوییم بیماری، ضعف و سستی نداریم.

با نگاهي گذرا در زندگی روزمره و ماشيني امروزی به خوبی پی می بریم که سلامتی جایگاهی درخور و شایسته ندارد و طوري نيست كه آرامش جسمی، ذهنی و اجتماعی ما را تامین کند. به عبارتی می توان گفت بسياري از انسان هاي زندگي ماشيني با كارها و رفتارهاي نابخردانه، امنیت، سلامتی  و جان خود و دیگران را به خطر انداخته اند.

نيم نگاهي به محیط اطراف و دقت، شاهد آشکار این مدعاست. به عنوان مثال موتورسوارن، قانون استفاده از کلاه ایمنی را خيلي جدي نمي گيرند. راننده موتور حاضر است كلاه ايمني را روی فرمان و یا ترکبند موتورش قرار بدهد اما بر سر خود نگذارد. اين چنين مي شود كه با یک حادثه کوچک، عمری پیشمانی به بار مي آيد و خانواده ای بی سرپرست مي شود. یتیم شدن کودکان و داغدارشدن پدر و مادر نيز محصول اين نابخردي است؛ به همین سادگی!

اما این همه ماجرای سلامتی نیست و گاهی اوقات هم بی مدیریتی و سوء تدبیر سلامت افراد را به خطر می اندازد. هر چند دولت امید و تدبیر در سال های اخیر تلاش های زیادی در خصوص  بالابردن شاخص سلامت در بین مردم نموده است اما گاهی اوقات برخی سوء مدیریت ها و ندانم کاری ها باعث می شود تا تلاش یک مجموعه به هدر رود. بعد از افتتاح بیمارستان جدید در شهرستان علی آباد کتول،  امید آن می رفت تا بخشی از مشکلات مردم شهر کمتر شده و نیاز به مراجعه به شهر های بزرگتر جهت درمان بیماری مرتفع شود. اما متاسفانه با گذشت چند سال از افتتاح بیمارستان و رویکرد جدید دولت در کاهش هزینه های بیمارستان و رشد نجومی حقوق و دستمزد پزشکان، روز به روز شاهد نابسامانی و نابهنجاری مختلف در این بیمارستان هستیم تا جایی برخی از مردم ترجیح می دهند حتی برای درمان بیماری های ساده نیز به این بیمارستان مراجعه نکنند!

ortoped

ازدحام و شلوغی بیش از در حد بیمارستان، نبود سرویس ایاب و ذهاب، کمبود و یا نبود پزشک متخصص، عدم رعایت بهداشت و وجود مگس فراوان، بی توجهی کادر نگهبانی به سر و سامان دادن به شلوغی بخش ها، انجام اعمال جراحی سرپایی غیر ضرروی نظیر ختنه، در آوردن جوش و کورک و سایر جراحی های سبک در ساعات شلوغ توسط برخی از مسئولین رده بالای بیمارستان، که منجر به شلوغی بیمارستان شده و مانع ارائه خدمات شایسته به بیماران می شود بخشی از گرفتاری های این بیمارستان نو پا است که موجبات نارضایتی و گرفتاری های عدیده در بین شهروندان شده است.

در حقیقت شلوغی، سر و صدا و نابسامانی اوضاع داخلی بیمارستان باعث شده تا در برخی موارد، تشخیص های اشتباه توسط پزشکان صورت بگیرد یا پرستاران ناخواسته مبادرت به تزریق داروی اشتباه به بیماران کنند .

نبود پزشک متخصص ارتوپد از دیگر مشکلات این بیمارستان است که ریاست محترم بیمارستان در کمال خونسردی و بی تجربگی پزشک متخصص ارتوپد جوان و کارآمدی را که تازه به شهر آمده بود، مرخص کرد و با ارسال نامه عدم نیاز شهرستان به دانشگاه، متاسفانه پزشک ارتوپد به ساری منتقل شد و در حال حاضر شهرستان علی آباد کتول با بیش از 132 هزار نفر جمعیت فاقد متخصص ارتوپد است و مردم باید برای دررفتگی انگشت هم به گرگان مراجعه کنند!

هر چند پرسنل بیمارستان و اهالی شهر بارها این نکات را به نماینده شهرستان و فرماندار محترم و سایر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی  گزارش نموده اند ولی اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است. به هر روی با این همه وعده بیات شده و به تاریخ پیوسته برخی آقایان پرمدعا، باید منتظر ماند و دید که آیا کسی به داد دردها و زخم‌های سلامت شهر  خواهد رسید یا همچنان مردم باید روزها را به شب‌ها گره بزنند و برای درمان دردهای خود راهی شهرها و استان‌های دیگر شوند و یا باید منتظر عملی شدن وعده های نماینده جدیدشان باشند!  ان الله مع الصابرین

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه