پوشش‌های گیاهی در شمال استان گلستان تقویت شود

استاندار گلستان با اشاره به مشکلات کمبود آب در استان گلستان گفت: باید با تقویت و اصلاح پوشش‌های گیاهی در شمال استان گلستان و ارائه مشوق‌های اصلاح الگوی کشت به کشاورزان، از تبخیر و مصرف بالای آب‌های زیرزمینی در استان جلوگیری کنیم.

به گزارش زرین نامه؛ حسن صادقلو ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به ظرفیت‌های منابع آبی در استان اظهار داشت: باید مشوق‌های اصلاح الگوی کشت به کشاورزان ارائه شود تا آنها انگیزه لازم را برای این اقدام داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه براساس آمارها 87 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، شیلات و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید راهکارهای افزایش درآمدی مردم در مباحث کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، تا صرفه‌جویی‌های لازم در این بخش انجام شود.

استاندار گلستان با بیان اهمیت توجه به منابع آب در استان تصریح کرد: باید تلاش کرد با ایجاد پوشش‌های گیاهی متناسب در شمال استان مانع تبخیر آب در این مناطق شویم و در عین حال به این سرزمین های خشک نیز چهره‌ای تازه ببخشیم.

صادقلو گفت: باید برنامه کلان تعادل بخشی آب‌خوان‌ها در دشت گرگان را با همکاری جهادکشاورزی و دیگر دستگاه‌ها تدوین و اجرائی کنیم.

وی افزود: باید برای برخورد و انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان گلستان اقدامی کرد و ساماندهی چاه‌های آب مجاز در استان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

مختار مهاجر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان هم در این جلسه گفت: 33 هزار حلقه چاه کشاوری در استان گلستان وجود دارد که از این تعداد 13 هزار چاه غیرمجاز است و باید برای تعادل‌بخشی در آب‌های زیرزمینی با این 13 هزار چاه غیرمجاز برخورد و یا ساماندهی کرد و نباید از ظرفیت چاه‌های دیگر کاهش یابد.

ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری استان گلستان هم در این جلسه گفت: برای تغییر الگوی بار و کاهش میزان تبخیر در استان باید به پوشش گیاهی مناطق توجه کرد و فعالیت‌های آبخیزداری خوبی نیز در این زمینه انجام شده است./تسنیم

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه