کاهش 5.3 درصدی تجارت / افزایش 12 درصدی صادرات محصولات صنعتی
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش 5.3 درصد تجارت در سه ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بخش عمده کاهش تجارت به نفت و مشتقات نفتی بازمیگردد.
به گزارش زرین نامه، محمدرضا مدودی امشب در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته برونگرایی و جذب سرمایهگذار خارجی در استان گلستان اظهار کرد: به دلیل افت جهانی قیمت نفت با 35 درصد کاهش ارزش میعانات گازی و نفتی کاهش مواجه شدیم.
وی از رشد 12 درصدی صادرات محصولات صنعتی خبر داد و تصریح کرد: در بخش کشاورزی افت داشتیم که اگر بحث میعانات گازی و نفتی را کنار بگذاریم این میزان به 10 درصد رشد مثبت میرسد که نشان میدهد فعالان اقتصادی هر قدر تلاش کنند برجام تاثیر خود را در بازارهایی که وجود نداشته میگذارد.
* امروزه جنگ اقتصاد، جنگ مغزها و استراتژیهاست
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: نزدیک به 50 درصد رشد محصولات معدنی را داشتیم دنیا رویکرد خود را تغییر داده و اقتصاد جهانی منقبضتر شده است، 30 درصد کاهش واردات ایران را داشتیم این در حالی است که در کشورهای دیگر حجم واردات را شاهدیم.
مدودی توسعه صادرات را منوط به تغییر رویکردهای نوین دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم با رویکردهای گذشته توسعه صادرات را ادامه بدهیم به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت، امروزه جنگ اقتصاد، جنگ مغزها و استراتژیهاست اگر بیتفاوت باشیم این بازارها را از دست خواهیم داد.
وی گفت: کشورهایی که بازار هدف ما را تشکیل میدهند کشورهای ضعیف با ثبات سیاسی هستند اگر برای این بازارها برنامهای نداشته باشیم در عرصه رقابت کم میآوریم، 12 سال تحریم بودیم فقط یک دیوار مقابل ما بود که ما را از رقابتهای بینالمللی بازمیدارد این دیوار برداشته شده اما اگر اراده لازم وجود نداشته باشد نمیتوان امیدوار بود که با برجام به بازارهایی ورود کنیم که توسط دیگر کشورها تسخیر شده بود.
* لزوم فعال شدن تشکلهای اقتصادی / برای هر محصول نقشه راه تعیین کنید
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تفاوت امسال با سالهای گذشته وجود فرمانده اقتصاد مقاومتی است لذا ضرورت دارد در کارگروهها، نشستهای تخصصی و در گروههای کالایی رقابتپذیر به صورت مشخص برای ما برنامه ارائه شود و برای دولت تعیین تکلیف شود.
مدودی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت بازوی اجرای تجار و بازرگانان است، افزود: اگر با چنین رویکرد پیش برویم میتوان خواستههای دولت را محقق کرد اما اگر به کلیات پرداخته شود نتیجهای نخواهیم گرفت.
وی بر لزوم فعال شدن تشکلهای اقتصادی تاکید کرد و گفت: برای هر محصول نقشه راه تعیین کنید وظایف مشخص شود و در پناه این استراتژی جدید به رفع مشکلات بپردازید، ماحصل همگرایی در تجارت خارجی و افزایش صادرات مشهود میشود.
* رشد 2 هزار درصدی صادرات غیرنفتی در 20 سال
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید به بلوغ برسند، گفت: بخش عمده تجار در بازارهای هدف حضور ندارند و صادرات از درب کارخانه انجام میشود، تجار خارجی با ما تعامل میکنند، بازارهای ما سنتی است که باید جدیتر در زمینه صادرات ورود کرد.
مدودی ایران را در عرصه صادرات کشوری جوان دانست و بیان کرد: در سال 1375 تا سال 1395 تقریبا 2 هزار درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشتیم./فارس
انتهای پیام/م
ارسال دیدگاه